شرط جدید ایران برای آمریکا در برجام/ ادعای جدید درخصوص برجام پلاس

شرط جدید ایران برای آمریکا در برجام- ادعای جدید درخصوص برجام پلاس

وال‌استریت ژورنال مدعی شده در جدیدترین خواسته، ایران خواهان موافقت آمریکا با بندی است که خروج واشنگتن از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/05/04 | 00:05

نظری ثبت نشده

شرط جدید ایران برای آمریکا در برجام- ادعای جدید  درخصوص برجام پلاس

وال‌استریت ژورنال ادعا کرده که طرف ایرانی پیشنهاد جدیدی را برای ادامه مذاکرات ارائه کرده است. این گزارش مدعی‌ست واشینگتن برای کنار گذاشتن تحریم‌ها، به عنوان قدرت‌مندترین اهرم خود در مذاکرات احیای برجام ابراز تمایل کرده، اما مذاکره‌کنندگان ایرانی برای چیزهای بیشتر تلاش می‌کنند. بدین ترتیب جدی‌ترین خواسته ایران این است که آمریکا با بندی موافقت کند که خروج واشنگتن از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند زیرا ایران می‌گوید این اقدام با توجه به خروج آمریکا از توافق در دولت ترامپ ضروری است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، ایران ادعا می کند افزودن این بند لازم است زیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. اما چنین بندی مغایر با قانون اساسی آمریکاست، اما ایران اهمیتی نمی‌دهد. یک رئیس جمهوری در آمریکا نمی تواند کنگره یا یک رئیس جمهوری را در آینده از تغییر سیاست منع کند به خصوص با توجه به این که این توافق هسته ای هرگز به عنوان یک پیمان برای تأیید به سنا ارائه نشد.

برجام حداقلی امریکا و برجام پلاس ایران

به گزارش ایسنا، مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی‌ در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور گفت: 

به مردم نگفتید که آمریکا تنها به بخشی از برجام ۱۳۹۴ بر می‌گردد. ۵۱۷ تحریم را رفع نمی‌کند و امکان راستی‌آزمایی نیز نمی‌دهد. در متن مذاکرات به توافق رسیدید که به خاطر اختلاف افق تنها ۴۸ ساعت فرصت راستی‌آزمایی می‌دهد. کدام امکان اقتصادی را می‌شود در دو روز راستی‌آزمایی کرد؟ تیم مذاکره کننده می‌گوید برداشتن سوئیفت دو تا سه ماه طول می‌کشد. چگونه راستی‌آزمایی کنیم؟ به مردم نگفتید که قطعنامه‌هایی که پزش را به مردم دادید، به علت عدم حضور آمریکا در برجام نتوانست آنها را با مکانیسم ماشه برگرداند اما با توافق ناقص، آمریکا امکان استفاده از snap back را پیدا می‌کند یعنی می‌تواند سریعا قطعنامه‌ها را برگرداند و مردم را از چاله به چاه بیندازد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «آمریکا حاضر نیست محتوای برجام ۱۳۹۴ را بپذیرد» مدعی شد: آمریکا حاضر نیست تحریم‌های‌ تسلیحاتی را براساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو کند. رئیس جمهور به مردم نگفته است که آمریکا برای تعهد خود برجام حداقلی و برای تعهدات ما برجام پلاس و برجام موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات وین آورده است. آقای رئیس جمهور به مردم نگفته است که بیانیه پایانی وزراء ۱+۵ این است که ما باید در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا همکاری کنیم و این یعنی پذیرش برجام منطقه‌ای. به مردم نگفتید که شرطی که برایتان گذاشتند که اگر بیانیه را نپذیرید همه چیز منتفی است یعنی باید با دغدغه‌ها و علایق اروپا و امریکا در مورد کشورهای منطقه همکاری کنیم.

برچسب:

ترند

برجام

مجلس

مذاکره هسته ای

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت