الزام در نصب پایانه های فروشگاهی تا دوماه بعد از اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا

الزام در نصب پایانه های فروشگاهی تا دوماه بعد از اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا

به گفته معاون سازمان امورمالیاتی ؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا به شرط ایجاد شفافیت در معاملات این صنف، قابلیت اجرا خواهد داشت.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/06/14 | 00:06

نظری ثبت نشده

الزام در نصب پایانه های فروشگاهی تا دوماه بعد از اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا

محمدمسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص روند اجرایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده  به گلدنیوز گفت: با اجرای قانون جدید که از 12 دی ماه 1400 اجرایی خواهد شد ، فرایند اخذ مالیات از صنف طلاوجواهر تغییر خواهد کرد.  به موجب ماده 26 قانون مالیات برارزش افزوده اصل طلا، جواهر و پلاتین با رعایت شرایطی خاص از پرداخت مالیات معاف خواهد بود و تنها اجرت ساخت ، حق العمل و سود فروشنده مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

گلدنیوز: آیا جواهراتی همچون الماس هم مشمول این معافیت مالیاتی می شوند؟

بله معاف هستند. بر اساس صراحت قانون اصل طلا، جواهر و پلاتین از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

آیا جواهر در قانون مالیات بر ارزش افزوده تعریف شده است؟

خیر، تعریف نشده است و به شکل عام مطرح شده است.

لطفا در خصوص  شرایطی که برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به آنها نیاز است توضیح بدهید.

به موجب قانون راه اندازی سامانه مودیان پیش بینی شده است. که با راه اندازی سامانه مودیان تمامی عرضه کنندگان صنف طلاوجواهر مکلف هستندکه معاملاتشان را به تفکیک در صورتحساب های الکترونیک و دربستر سامانه مودیان ثبت بکنند. به نوعی تمامی صورتحساب های فروشندگان باید الکترونیکی باشد. در صورت کتمان کردن و ثبت نکردن معاملات در سامانه مودیان مشمول جریمه خواهند بود. جریمه ای که پیش بینی شده است معادل 9 درصد از ارزش اصل طلا،جواهر و پلاتین خواهند بود. در صورت تخلف مودیان  این 9درصد را باید به عنوان جریمه از حساب خودشان  پرداخت کنند و حق انتقال به مصرف کننده را ندارند. نکته مهم اینکه این جریمه قابل بخشودگی نیست و هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق بخشش این جریمه را ندارد.

مطلب مهم دیگر اینکه ظرف مدت دوماه بعد از لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تمامی مودیان موظف هستند که از پایانه های فروشگاهی مورد تایید سازمان امور مالیاتی استفاده کنند. در صورتی که واحدی در زمان مقرر از پایانه های فروشگاهی مورد تایید استفاده نکند نیروی انتظامی با همکاری با اتاق اصناف موظف است از ادامه فعالیات آن واحد صنفی جلوگیری کند.

گلدنیوز: پس در گام اول تمامی واحدهای صنف طلاوجواهر باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

بله ، به محض اینکه سامانه مودیان راه اندازی بشود باید تمامی معاملات در سامانه ثبت و ضبط شود. سامانه مودیان حتما تا قبل از دی ماه راه اندازی خواهد شد و در حال حاضر در مرحله فراخوان اولیه ثبت نام است.

خلاصه کلام اینکه قانون گذار با یک شرایطی پذیرفته است که اصل طلا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده  معاف باشد و آن شرایط  هم باید منتهی به شفافیت در بخش  معاملات طلاوجواهر شود.

آیاقوانین و حتی جرایم تنها مشمول فروشندگان صنف طلاوجواهر میشود یا اینکه تولیدکننده ، پخش کننده و بنک دار هم مشمول این قوانین هستند؟

در متن قانون اشاره شده است که عرضه کنندگان، و منظور از عرضه کنندگان تمامی کسانی است که در زنجیره تولید تا فروش طلا حضور دارند.

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

مالیات بر ارزش افزوده

پایانه های فروشگاهی

سامانه مودیان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت