بلیت هواپیما در آستانه تعدیل ساختاری
تصمیم جدید کارگروه تنظیم بازار، اختیار نرخگذاری بلیت هواپیما را به ایرلاینها بازگردانده است، مشروط بر تأیید نهایی این کارگروه و لحاظ کردن افزایش شدید هزینههای تمامشده، به ویژه جهش نرخ ارز و سوخت.
دبیر خبر(دبیر خبر)
1404/09/02 | 12:09

به گزارش سایت اخبار طلا و جواهر گلدنیوز:پس از دورهای از ابهامات قانونی و دخالتهای مختلف نهادها، به نظر میرسد فرآیند نرخگذاری بلیت هواپیما وارد فاز جدیدی شده است. بر اساس مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار، شرکتهای هواپیمایی اکنون مجازند تا متناسب با تغییرات عوامل مؤثر بر هزینه تمام شده، نسبت به تعیین نرخ بلیت اقدام کنند، هرچند این اقدام نیازمند اخذ تأییدیه نهایی از همین کارگروه خواهد بود. این مصوبه، در راستای استناد به رأی دیوان عدالت اداری از خرداد سال گذشته، عملاً اختیارات تعیین سقف قیمتی را به شرکتها واگذار کرده است، در حالی که پیش از این، این وظیفه از حیطه وزارت راه و شهرسازی خارج شده بود.
یکی از مهمترین دلایل برای این تغییر رویکرد، فشارهای شدید مالی بر صنعت هوانوردی است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به صراحت اعلام کرده است که افزایش نرخ ارز مبادلهای از حدود ۷۰ هزار تومان به ۱۰۵ هزار تومان، به معنای رشد ۵۰ درصدی در هزینههای ارزی ایرلاینها برای تأمین قطعات و سایر ملزومات است. علاوه بر این، افزایش ۲۴ برابری نرخ سوخت در سال جاری و تحمیل مالیات بر ارزش افزوده ۳۰ درصدی بر آن توسط سازمان امور مالیاتی، فشار مضاعفی را ایجاد کرده است. این وضعیت، شرکتها را به سمت تعدیل قیمتها سوق داده تا از توقف فعالیتهایشان جلوگیری شود.
در کنار اعطای مجوز تعدیل قیمت به ایرلاینها، سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی موظف شدهاند که هزینههای ارزی شرکتها را بر اساس مستندات رسمی بانک مرکزی تعدیل نمایند. این بند از مصوبه، نشاندهنده تلاش برای ایجاد سازوکاری رسمی برای تطبیق هزینههای عملیاتی با نوسانات نرخ ارز است. معاون سازمان هواپیمایی نیز تأکید کرده است که شرکتها موظفاند هرگونه تعدیل قیمت را حداقل یک هفته پیش از ابلاغ، با برآورد تأثیرات بر مصرفکنندگان، به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار گزارش دهند تا در صورت عدم تناسب با عوامل بهای تمامشده، مداخله لازم صورت گیرد.
مصوبه ستاد تنظیم بازار که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ شد، این ساختار را رسمیتر کرد. با توجه به افزایش هزینههای ارزی و سایر عوامل مؤثر بر نرخ بلیت، مقرر شد سازمان هواپیمایی با همکاری وزارت راه، تعدیل هزینههای ارزی را بر اساس مستندات بانک مرکزی انجام دهد. این اقدام، نشان میدهد که علیرغم تفویض اختیار قیمتگذاری به شرکتها، مرجع نهایی تأیید نرخ همچنان کارگروه تنظیم بازار خواهد بود.
افزایش احتمالی نرخ بلیت هواپیما، به عنوان یکی از هزینههای اساسی و غیرقابل اجتناب زندگی شهری، مستقیماً بر سطح تورم عمومی و هزینههای خانوار تأثیر میگذارد. این افزایش هزینهها، فشار تورمی را تشدید کرده و در نتیجه، ضرورت جستجو برای داراییهای حافظ ارزش، از جمله طلا، را برای حفظ قدرت خرید مردم تقویت میکند. سرمایهگذاران باید این تحول را به عنوان یک سیگنال تورمی جدید در نظر بگیرند که میتواند موجب افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک پوشش ریسک در میانمدت شود، حتی اگر در کوتاهمدت، بازار سهام نیز جذابیتهای خود را حفظ کرده باشد.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
نظرات

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده