شناخت و ارزیابی الماس ؛/معرفی کتاب شناخت و ارزیابی الماس

شناخت و ارزیابی الماس ؛-معرفی کتاب شناخت و ارزیابی الماس

امروزه تقاضای بسیار زیادی برای الماس‌های مصنوعی وجود دارد،زیرا به دلیل قیمت کمتر و عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست این نوع الماس به طور فزاینده مورد استقبال نسل جوان قرار گرفته ودر نتیجه بازار جهانی الماس مصنوعی در سال 2019 به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/07/03 | 00:07

نظری ثبت نشده

شناخت و ارزیابی الماس ؛-معرفی کتاب شناخت و ارزیابی الماس
دکتروحیداحدنژاد----نماینده رسمی ایران در کنفدراسیون جهانی جواهرات،رییس پژوهشکده گوهرشناسی

دکتراحدنژاد با ذکر مقدمه ای به تشریح کتاب شناخت و ارزیابی الماسپرداخت و به گلدنیوز گفت: الماس سخت‌ترین ماده طبیعی بر روی زمین است و از مدت‌ها پیش بخاطر زیبایی و دوام خود به عنوان گوهرسنگ شناخته شده است.

 شناخت و ارزیابی الماس ؛/معرفی کتاب شناخت و ارزیابی الماس
Diamonds on blue background

به دلیل اهمیت صنعتی و تجاری این کانی طبیعی، الماس دارای جایگاه ویژه‌ای در برخی کشورهای جهان از جمله هند می‌باشد به شکلی که یکی از محرکه‌های اصلی این کشور همین صنعت الماس به ویژه تراش الماس خام است و از این راه علاوه بر اشتغال میلیون‌ها نفر، سالیانه ده‌ها میلیارد دلار صادرات الماس تراش‌خورده از این کشور صورت می‌گیرد.

این گوهرشناس در خصوص عمده تولیدکنندگان الماس در جهان به گلدنیوز گفت: پیش‌بینی شده که در سال 2018 بالغ بر 147 میلیون قیراط الماس استخراج شود که عمده تولیدکنندگان آن جمهوری دمکراتیک کنگو، بوتسووانا، آفریقای جنوبی و روسیه هستند.

وسیع ترین منبع الماس جهان کجاست؟

ذخیره کل الماس جهان حدود 2/1 میلیارد قیراط برآورد شده و بزرگترین ذخیره با 650 میلیون قیراط متعلق به روسیه است.

عمده تولیدکنندگان الماس جهان را میشناسید؟

نماینده رسمی ایران در کنفدراسیون جهانی جواهرات در ادامه افزود:تولید الماس عمدتاً در اختیار سه شرکت آلروسای روسیه، دوببیرز انگلیس و ریوتینتوی انگلیسی-استرالیایی است (بیش از 60 درصد). الماس‌های استخراج شده عمدتاً در مراکز عمده جهانی از قبیل: آنتورپ، دبی، نیویورک، هنک‌کنگ، بمبئی و تل‌آویو به فروش می‌رود.

افزایش قیمت الماس از سال 1960 تاکنون به چه علت است؟

احدنژاد رییس پژوهشکده گوهرشناسی در ادامه به تغییرات قیمت الماس اشاره کرد و گفت:  الماس از معدن تا فروشگاه افزایش قیمت سرسام آوری پیدا می‌کند و این ارزش افزوده در بین تمامی انواع تجارت‌های قانونی بی‌نظیر است که به این علت از سال 1960 تا کنون قیمت الماس ده برابر شده است.

علت محبوبیت الماسهای مصنوعی و استقبال نسل جوان ازین نوع الماسها چیست؟

احدنژاد معتقداست:امروزه تقاضای بسیار زیادی برای الماس وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن توسط تولید الماس‌های مصنوعی تامین می‌شود. الماس‌های مصنوعی همچنین به دلیل قیمت کمتر و عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست به طور فزاینده مورد استقبال نسل جوان قرار گرفته و در حال افزایش سهم خود در دنیای جواهرات است.

به شکلی که بازار جهانی الماس مصنوعی در سال 2019 به بیش از دو میلیارد دلار رسیده (یعنی حدود دو درصد از کل ارزش معاملات جهانی الماس جواهری) و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2035 به 15 میلیارد دلار برسد. بر اساس نظرسنجی که از 2000 جوان هزاره سومی  (به شخصی که بعد از سال 2000 به دنیا آمده باشد گفته می‌شود) توسط موسسه برنبرگ ریسرچ  به عمل آمده مشخص شده که در سطح جهانی حدود 53 درصد این افراد ترجیح می‌دهند که الماس مصنوعی خرید کنند تا الماس طبیعی.

وی به گلدنیوز گفت:این مسئله به دلیل توجه جهانی به مسائل زیست محیطی و همچنین قیمت کمتر الماس‌های مصنوعی نسبت به مشابه طبیعی آن‌هاست. قیمت الماس‌های مصنوعی در حال حاضر بین یک سوم تا نصف الماس طبیعی است.

 شناخت و ارزیابی الماس ؛/معرفی کتاب شناخت و ارزیابی الماس
 حلقه الماس ویتلزباخ-گراف، ۸۰ میلیون دلار

نوسانات قیمتی الماس مصنوعی متاثر از چیست ؟

احدنژاد در مورد قیمت به  دو مسئله کاملاً متضاداشاره کرد وگفت: اول اینکه به دلیل تقاضای روزافزون این نوع الماس، قیمت آن روز به روز افزایش می‌یابد به ویژه آنکه ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی الماس‌های مصنوعی و طبیعی کاملاً یکسان بوده و از نظر زیبایی نیز هیچ تفاوتی بین این دو نیست؛ مسئله دوم کاهش روزافزون قیمت تمام شده تولید الماس مصنوعی است.

وی افزود در سال 2008 هزینه تولید یک قیراط الماس مصنوعی نوع CVD حدود 4000 دلار بود اما این مبلغ در سال 2018 به 300 الی 500 دلار کاهش پیدا کرد.

متغیرهای تعیین کننده قیمت الماس در ایران:

وحیداحدنژاد میگوید:در ایران مسئله کاملاً متفاوت است. با توجه به نوسانات ارزی در ایران و عدم ثبات اقتصادی کافی، گرایش به سرمایه‌گذاری بر روی سنگ‌های قیمتی و به ویژه الماس در حال افزایش است.

در این بین به دلیل ضعف شدید دانش گوهرشناسی در ایران و عدم توانایی کافی تجار ایرانی نسبت به تشخیص الماس‌های مصنوعی، بازار ایران مملو از الماس‌های مصنوعی (در اندازه‌های ریز یا مِلی) است که با عنوان الماس طبیعی به فروش می‌رسد که باعث ضرر هنگفت خریدار نهایی که عمدتاً مردم عادی هستند، می‌شود، البته تجار شریف که اصول اخلاقی را رعایت کرده و ماهیت کالای خود را به خریدار عیان می‌کنند فراوانند.

لزوم وجود دستگاههای پیشرفته برای شخیص انواع الماس:

وی اشاره داشت :اگر یک گوهرشناس تاکنون با ابزار عادی گوهرشناسی امکان تشخیص الماس از انواع شبه‌الماس‌ها به ویژه کوبیک زیرکونیا و مویسانایت را داشت، اما عملاً با این ابزار به هیچ وجه امکان تشخیص الماس مصنوعی از الماس طبیعی وجود ندارد و باید حتماً از دستگاه‌های تشخیص پیشرفته که اختصاصاً بدین منظور طراحی و تولید شده‌اند، استفاده نمود.

 شناخت و ارزیابی الماس ؛/معرفی کتاب شناخت و ارزیابی الماس

لزوم آگاهی بخشی  جامعه:

دکتراحدنژاد با اشاره به نقش اطلاع رسانی در جامعه به گلدنیوز گفت:به دلیل رشد فزاینده معاملات مرتبط با این سنگ ارزشمند لازم است تا آگاهی جامعه نسبت به آن افزایش یابد. به ویژه که با ورود الماس‌های مصنوعی به بازار، لزوم در دسترس بودن منبعی که بتوان با تکیه بر آن دانش پایه در مورد شناخت و ارزیابی الماس را به دست آورد، به شدت احساس می‌شد. از این رو مولف، که خود دانش‌آموخته انستیتوی گوهرشناسی سوئیس (SSEF) در زمینه الماس بوده و تحصیلات آکادمیک وی نیز تا عالی‌ترین سطح (PhD) مرتبط به بلورشناسی و کانی‌شناسی است، تصمیم گرفت کتاب حاضر را به رشته تحریر درآورد.

معضل اصلی صنعت الماس و نگرش تخصصی در این مقوله

البته در این مسیر دوست گرانقدرم جناب آقای ماریجان داندک (Marijan Dundek) که خود متخصص و نگارنده یکی از پرفروشترین کتاب‌های الماس است نیز در این زمینه بوده و کتاب وی نیز توسط نگارنده به زبان فارسی ترجمه شده، مشوق نگارش این کتاب بوده و راهنمایی های ارزشمندی توسط وی به بنده صورت گرفته است.

وی افزود: معضل اصلی صنعت الماس در سطح جهانی ورود روزافزون الماس‌های مصنوعی و دشواری‌های روزافزون تشخیص آن‌هاست و به همین علت در فصل یازدهم ضمن توضیح کامل الماس‌های مصنوعی و ویژگی‌های آن‌ها، تجهیزات شناسایی این نوع الماس‌ها نیز به طور مفصل معرفی شده‌اند.

مهمترین وجه تجاری کسب و کارها

او در پایان یادآور شد: که اخلاق حرفه‌ای یکی از مهمترین وجوه هر تجارتی است و بدین منظور کنفدراسیون جهانی جواهرات موسوم به (CIBJO) که نگارنده نیز عضو آن است، به عنوان مرجع قانونی صنعت طلا و جواهرات در جهان، مقرارت ویژه‌ای را تدوین و جهت استفاده عموم در وبسایت خود (http://www.cibjo.org) قرار داده است.

این کتاب در 420 صفحه تمام رنگی توسط انتشارات دانشگاه هنر و معماری پارس چاپ شده و از طریق تمام کتابفروشی‌های اینترنتی در دسترس است.

معرفی فصول کتاب

فصل 1) تاریخچه استفاده از الماس‌ها به عنوان جواهرات فصل 2) منشاء الماس‌ فصل 3) زمین‌شناسی الماس فصل 4) درون‌گیرهای الماس‌های  راف فصل 5) ریخت‌شناسی الماس فصل 6) روش‌های درجه‌بندی الماس فصل 7) درجه‌بندی الماس بر اساس تراش فصل 8) درجه‌بندی الماس‌ بر اساس رنگ

فصل 9) درجه‌بندی الماس‌ بر اساس پاکی (شفافیت) فصل 10) درجه‌بندی الماس‌ها بر اساس قیراط (وزن) فصل 11) الماس‌های مصنوعی فصل 12) شبه‌الماس‌ها (مشابهات الماس) فصل 13) بهسازی الماس‌ فصل 14) ارزیابی و فروش الماس ‌.

انتهای پیام /

برچسب:

ترند

ارزش یابی الماس

المتاس

شناخت الماس

کتاب الماس

وحید احد نژاد

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت