چرا ترکیه در صادرات طلا موفق است؟
ترکیه از تمام بخش های صنعت خود حمایت کرده است و با توجه به هدف گذاری 250 میلیارد دلاری در حوزه صادرات، به آوردهی 211 میلیارد دلاری رسیده است و تا پایان سال شگفتی خواهد آفرید.
دبیر خبر(دبیر خبر)
1400/07/07 | 00:07
مالیات در ترکیه با روش سیستماتیک دریافت می شود و در این بین فعالان اقتصادی می توانند مالیات سالانه را به عنوان سرمایه در کسب و کار خود وارد کنند. این نکته ای است که رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه آن را از دلایلِ توفیق ترک ها در صادرات 211 میلیارد دلاری می داند.
مهرداد سعادت دهقان به درخواست گلدنیوز به تشریح وضعیت صنعت طلای ترکیه پرداخت: ترکیه از تمام بخش های صنعت خود حمایت کرده است و با توجه به هدف گذاری 250 میلیارد دلاری در حوزه صادرات، به آوردهی 211 میلیارد دلاری رسیده است و تا پایان سال شگفتی خواهد آفرید.
وی با بیان این مطلب افزود: شخصا در حوزه طلاوجواهر تخصصی ندارم ولی به عنوان یک شهروند که سابقه ای 25 ساله در حوزه مسائل ترکیه دارم، در یافته ام که این کشور به شدت از صنعت طلاوجواهر خود حمایت کرده و 85درصد این ارقام نیز توسط بخش خصوصی محقق شده است.
سعادت دهقان حمایت دولت ترکیه را از بخش خصوصی عملیاتی خواند و تصریح کرد: بخشی از این چتر حمایتی به صنعت طلا با اشتغال زایی بسیار بالا باز می گردد. وقتی بخش خصوصی اولویت کشوری باشد، رو به توسعه خواهد گذاشت.
هیچ دولتی تاجر خوبی نیست ولی وقتی دولت ها به بخش خصوصی اعتماد کرده و از آن حمایت عملی می کنند، در رشد و توسعه نقشی بی بدیل خواهند داشت.
وی در عین حال لزوم بهره مندی از مدل کشورهای موفق نظیر ترکیه در حوزه طلاوجواهر را الزامی دانست و تصریح کرد: باید به بخش خصوصی فضا دهیم تا رشد کند و سپس آمار توفیقات را به گوش جهانیان برسانیم.
به عقیده سعادت دهقان وزارتخانه های کشورمان دچار مشکلات درون سازمانی هستند و تحریم های داخلی برسر راه بخش خصوصی قرار گرفته است. همچنین بخش اعظم اقتصاد کشور خصولتی است که به عنوان رقیب بخش خصوصی بوده و توان رقابت را از این بخش می گیرد. برای شرکت های قدرتمند دولتی سود و زیان مطرح نیست ولی بخش خصوصی همواره دنبال خروجی است و وقتی تسهیلات را با هزار مانع پیش روی خود می بیند، چطور باید حرفی برای گفتن داشته باشد!
در عین حال برخی اصناف رقیب دولتی ندارند و لذا به خوبی در این شرایطِ مهیا، رشد می کنند اما وای به حال صنوفی که شرکت های دولتی و هولدینگ ها را رقیب خود می بینند.
سعادت دهقان تاکید کرد: تصور می کنم صنعت طلاوجواهر رقیب دولتی ندارد و اگر قدری به این صنف بها داده شود، به خوبی رشد می کند.
وی همچنین در خصوص فعالیت طلاسازان ایرانی در ترکیه گفت: تا کنون آمار و اطلاعات رسمی در این خصوص دریافت نکرده ایم و اگر هم چنین مسئله ای باشد، به صورت غیر رسمی است و همتایان ما چنین آماری را اطلاع نداده است.
یکی از پارامترهای مهم در ترکیه اخذ مالیات است و در این رابطه با کسی شوخی ندارند. در ترکیه مالیات سیستمی است و نگاه های شخصی در این روند دخیل نیست.
سعادت دهقان با بیان این مطلب افزود: ما هنوز سیستم مالیاتی را به استانداردهای جهانی نرسانده ایم و سرممیزان تشخیص می دهند که چقدر باید مالیات بنویسند. اما یک مودی نمی داند سال آینده چه میزان مالیات باید بپردازد. معضل دیگر اخذِ مالیات دو سال پس از محاسبه آن است. کشور ترکیه این مسائل را به خوبی برای خود حل کرده است.
از طرفی در ترکیه از محل مبالغ مالیاتی می توان برای شرکت سرمایه گذاری کرد؛ یعنی رقمِ مالیات را می توان در پایان سال به جای ارائه به دولت، سرمایه گذاری نمود و این نکته مهم است. در ایران اما اینگونه نیست و مالیاتِ تعیین شده باید به خزانه دولت واریز شود. این یکی از دلایل عمده رشد شرکت های خصوصی ترکیه است و در حقیقت می توان گفت ارزش افزوده را به سرمایه تبدیل کرده اند.
به گفته این فعال بخش خصوصی سازمانی با عنوان "حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده" در ترکیه وجود ندارد؛ این کشور سیستم بازرسی، دخالت در قیمت گذاری و قیمت پیشنهادی ندارد و دست تولید کننده را در قیمت گذاری باز گذاشته است. البته خریدار هم با آگاهی عمل می کند و اینطور نیست که سرش کلاه برود. مثلا ممکن است یک تولیدکننده طلا ، النگوی هزار دلاری را تا سه برابر قیمت بفروشد و خیال دولت از این بابت راحت است که فرار مالیاتی صورت نمی گیرد. این روند کاملا غیر رسمی پیش می رود.
ترکیه اعلام کرده است هر گونه کالا در مناطق آزاد تولید شود و صادرات هم اتفاق افتد ولی در کشورمان وقتی تاکید می شود که ارزش افزوده حذف می گردد در عمل چنین اتفاقی نمی افتد و در نهایت شروطی مثل تعهد ارزی مطرح می شود.
اگر طلافروشان ایرانی اعلام می دارند که در کشور ترکیه شرایط بهتری برای تولید وجود دارد، موارد فوق یکی از نمونه های آن است. همه این موارد دست به دست هم می دهد تا ترکیه در صنایعی متعدد نظیر طلافروشی، صادرات، لجستیک، هتل داری، توریسم و... موفق عمل کند. اگر این کشور با امکاناتش به رقم 211 میلیارد دلاری در حوزه صادرات دست یافته، ما باید بالغ بر 300 میلیارد دلار آمار صادراتی می داشتیم؛ آن هم با وجود منابع نفت و گاز و پتروشیمی و نیروی انسانی و...
انتهای پیام/
ترند
پیشنهاد ویژه
ترکیه
صادرات طلا
اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه
صنعت طلای ترکیه
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده