مالیات شرکت منحل شده چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات شرکت منحل شده چگونه محاسبه می‌شود؟

سازمان امور مالیاتی می‌تواند از شرکت در حال تصفیه و هم مدیر تصفیه‌ای که مسئولیت تصفیه آن شرکت را بر عهده دارد مالیات را اخذ کند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/03/03 | 00:03

نظری ثبت نشده

مالیات شرکت منحل شده چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش سرویس آموزشی جهان طلا (گلدنیوز)، عدم توجه به قوانین مالیاتی است که می‌تواند مشکلات زیادی را برای شرکت‌های در حال انحلال یا منحل شده ایجاد کند و باعث جریمه‌های مالیاتی شود. به همین دلیل آشنایی با مالیات شرکت منحل شده و نحوه محاسبه آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

مالیات شرکت منحل شده چگونه محاسبه می‌شود؟

مراحل انحلال شرکت

انحلال شرکت با وصول مطالبات و نقد کردن دارایی‌ها شروع می‌شود. سپس نوبت به پرداخت دیون می‌رسد. در این مرحله باید با تمامی حقوق و دستمزدها پرداخت شود. در شرایط مختلف مانند ورشکستگی این مرحله می‌تواند فرایند متفاوتی را طی کند.

 همچنین مالیات شرکت منحل شده نیز همزمان با پرداخت بدهی‌ها باید پرداخت شود. در انتها با تقسیم دارایی‌ها و ارسال مدارک به اداره ثبت، انحلال شرکت اعلام می‌شود.

با شروع فرآیند تصفیه، مدیر تصفیه مسئول انجام تمامی این کارها تحت نظارت ناظر است. مدیر تصفیه توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود و طبق قانون مسئول پرداخت مالیات شرکت منحل شده است. در ادامه قوانین مربوط به مالیات شرکت تصفیه‌شده می‌پردازیم.

مالیات شرکت منحل شده را چه کسی پرداخت کند؟

ماده 198 قانون مالیات مستقیم به تعیین مسئول مالیات شرکت منحل شده می‌پردازد. در شرکت‌های در حال تصفیه، مدیران تصفیه اشخاص حقوقی به‌صورت جمعی یا فردی، بر اساس قانون مالیات مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مکلف هستند تا مالیات اشخاص حقوقی را پرداخت کنند.

در ادامه این ماده صراحتاً اعلام‌شده که مدیر یا مدیران تصفیه، برای پرداخت بدهی‌های مالیاتی که مربوط به دوران مدیریت آن‌ها است با شخص حقوقی «مسئولیت تضامنی خواهند داشت».

طبق این قانون، بااینکه تنها شخص حقوقی (یعنی شرکت) مسئول پرداخت مالیات به‌صورت مستقیم است اما، مدیر تصفیه هم در قبال پرداخت مالیات مسئولیت‌هایی دارد.

به‌این‌ترتیب، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از شرکت در حال تصفیه و هم مدیر تصفیه‌ای که مسئولیت تصفیه آن شرکت را بر عهده دارد مالیات را اخذ کند.

مدیر تصفیه با فروش دارایی‌هایی شرکت می‌تواند بدهی‌های شرکت را تصفیه و مالیات را پرداخت کند. درآمدهای شرکت در دوران تصفیه به شرطی که به‌قصد کسب سود نباشد، مانند فروش دارایی‌ها برای تقسیم سرمایه یا پرداخت بدهی‌ها، شامل مالیات بر درآمد  نمی‌شود.

پرداخت بدهی مالیاتی بر اساس میزان سهام

بر اساس ماده 198 تنها مدیران تصفیه به‌عنوان مسئول پرداخت مالیات شرکت منحل شده هستند. بنابراین سایر اعضای هیئت‌مدیره و سهامداران با هر نسبتی از میزان مالکیت در سهام شرکت، مسئولیتی از این بابت ندارند. به‌طورکلی، شرکت به‌عنوان یک شخص حقوقی، مسئول پرداخت بدهی‌ها است و در دوران تصفیه نیز مدیر تصفیه به‌صورت تضامنی این مسئولیت را بر عهده دارد. به‌این‌ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی شرکت منحل بر اساس میزان سهام سهامدار امکان‌پذیر نیست.

به نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های منحل شده

ماده 115 قانون مالیات‌های مستقیم، به نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های منحل شده در دوره انحلال اشاره می‌کند. با استناد به ماده 115 قانون مالیات‌های مستقیم «مالیات دوره انحلال با اعمال نرخ ۲۵ درصد بر ارزش دارایی شخص حقوقی منهای بدهی‌ها و سرمایه پرداخت‌شده و اندوخته‌ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده، تعیین می‌شود».

به‌این‌ترتیب سود مربوط به فعالیت‌های دوره مالی منتهی به تاریخ انحلال از طریق ارزیابی ارزش دارایی‌های شرکت شناسایی می‌شود.

شرکت باید بابت فعالیت‌های دوره مالی که به تاریخ انحلال منتهی می‌شود، اظهارنامه‌های موضوع مواد 114 و 116 قانون مالیات مستقیم را به اداره امور مالیاتی ارسال نماید.

عدم آگاهی از قوانین مالیات شرکت منحل شده و عدم ارائه این اظهارنامه‌ها، می‌تواند در مواردی منجر به فرار مالیاتی   شود و هزینه‌های بیشتری برای شرکت ایجاد کند.

اظهارنامه‌هایی که باید ارسال شود

به‌طورکلی، مواد 114 و 116 قانون مالیات مستقیم، به اظهارنامه‌های مالیاتی که شرکت‌های منحل شده باید ارسال کنند اشاره می‌کنند.

بر اساس ماده 114 ق.م.م «آخرین مدیر یا مدیران شخص حقوقی مشترکاً موظف‌اند قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی یا سایر ارکان صلاحیت‌دار که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شخص حقوقی دعوت‌شده است اظهارنامه‌ای حاوی صورت دارایی و بدهی شخص حقوقی در تاریخ دعوت روی نمونه‌ای که بدین منظور از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌گردد، تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند»

ماده 116 ق.م.م نیز صراحتاً اعلام می‌کند: «مدیران تصفیه مکلف‌اند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شخص حقوقی در اداره ثبت شرکت‌ها) اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی را بر اساس ماده (۱۱۵) این قانون تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند».

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

مالیات

ورشکستگی

قانون مالیاتی

شرکت منحل شده

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت