بیزینس پلن /طرح کسب و کار
راه اندازی یک کسب وکار جدید و یا توسعه بخش جدیدی از یک تجارت، جدا از کوچکی ویا بزرگی و میزان سرمایه برای اجرا، برای موفقیت حتما نیاز به یک طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن (Business Plan) دارد.
دبیر خبر(دبیر خبر)
1401/03/08 | 00:03
به گزارش سرویس آموزشی پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز )،برنامه کسب و کار به طور کلی ۳ تا ۵ سال آینده را برنامه ریزی کرده و مسیری را که یک شرکت برای رسیدن به اهداف سالانه خود طی میکند را نشان می دهد. یک بیزینس پلن (Business Plan) به شما کمک میکند تا با ارزیابی وضعیت فعلی، به طور واقعی درباره عناصر کلیدی مسیر کسب و کار خود فکر کنید و با استفاده از اطلاعات سودمند، فرآیند تصمیم گیری را به طور مستمر تقویت کنید.
بیزینس پلن شما، پایه و اساس کار شماست. باید اول از همه ببینید که” بیزنس پلن چیست” و بعد جوابی درست به سوال “چطور بیزینس پلن بنویسیم” بدهید. بیزینس پلن و طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را اداره کنید.
اگر در حال برنامه ریزی برای یک سفر جاده ای در سراسر کشور هستید، به احتمال زیاد مسیرهایی که بیشترین تناسب را با خواسته های شما دارند جستجو کرده اید. شاید شما جاده خوش منظره و زیبا با تعداد زیادی توقفگاه در طول مسیر را انتخاب کرده و یا شاید تصمیم به انتخاب سریعترین مسیر گرفته اید. برای رسیدن به مقصد خود، شما نیاز دارید که بدانید می خواهید به کجا بروید و چگونه به آنجا خواهید رفت.
آماده سازی یک طرح کسب و کار دقیقا مشابه همین است. بدون داشتن طرح پیشنهادی روشن و هدفمند نمی توانید از شرکت خود انتظار داشته باشید که به موفقیت دست یابد و رشد کند. یک طرح کسب و کار باید از طریق راهنمایی، در طول فرآیند راه اندازی کسب و کار به شما کمک کند.
یک بیزینس پلن و طرح کسب و کار خوب، شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کارتان راهنمایی می کند.
بیزینس پلن می تواند به شما در تأمین بودجه یا پیدا کردن شرکای تجاری جدید کمک کند چرا که سرمایه گذاران می خواهند نسبت به بازگشت سرمایه گذاری خود احساس اعتماد کنند.
بیزینس پلن و طرح کسب و کار شما، ابزاری است برای متقاعد کردن مخاطبتان که به آنها این مطلب را برساند که کار با شما – یا سرمایه گذاری در شرکت شما – انتخابی هوشمندانه است.
به گفته کارشناسان بزرگترین اشتباهی که مردم مرتکب می شوند آن است که: سند کسب و کار را آماده می کنند و سپس آن را در کشو می گذارند و هرگز مجدداً به آن نگاه نمی کنند، این کار به معنای شکست دادن خود است.
یرای اینکه مشخص کنید که “چطور بیزینس پلن بنویسیم” باید کمی به موضوع در حد کلان تری فکر کنید. اگر خیلی اهل جزئیات هستید یا یک برنامه جامع می خواهید یا قصد دارید از منابع سنتی درخواست تأمین اعتبار کنید، می توانید از یک طرح جامع تجاری استفاده کنید.
وقتی که شما برنامه کسب و کار خود را می نویسید، لازم نیست به طرح دقیق برنامه کاری بپردازید. درعوض، از بخش هایی استفاده کنید که بیشترین درک کلی را برای کسب و کار و نیازهای شما را متصور کند. بیزینس پلن سنتی از ترکیبی از این ۹ بخش استفاده می کند:
به طور خلاصه به خواننده خود بگویید شرکت شما چیست و چرا قرار است موفق شود. ماموریت، محصول یا خدمات خود و اطلاعات اصلی درباره تیم رهبری شرکت، کارمندان و موقعیت مکانی خود را بنویسید. همچنین اگر می خواهید درخواست بودجه داشته باشید، باید اطلاعات مالی و برنامه های رشد سطح بالا را هم در این خلاصه اجرایی بنویسید.
به یاد داشته باشید که شما باید طرح کسب و کار خود را به موازات رشد شرکت بازبینی کنید.
از توضیحات شرکت خود برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرکت خود استفاده کنید. در مورد مشکلاتی که در کسب و کار شما حل شده است به تفصیل توضیح دهید و سعی کنید خلاق و کوشا بودن شرکتتان را به رخ بکشید. آن دسته از مزایای رقابتی که موفقیت شما در تجارت را رقم خواهد زد را توضیح دهید.
تیم شما چه تخصصی دارد ؟ آیا مکان مناسبی برای کسب و کار و فروش خود پیدا کرده اید؟ در بطن توضیحات دستتان برای تعریف و تمجید خودتان باز است و فرصت کافی خواهید داشت.
شما به درک خوبی از چشم انداز صنعت و بازار هدف نیاز دارید. تحقیقات رقابتی به شما نشان می دهد مشاغل دیگر چه کاری انجام می دهند و نقاط قوت آنها چیست. در تحقیقات و تحلیل بازار به دنبال گرایش ها و مضامین باشید. رقبای موفق چه کاری انجام می دهند؟ چطور به موفقیت می رسند؟ آیا توانایی این را دارید از آنها بهتر عمل کنید؟ اکنون زمان پاسخگویی به این سؤالات است.
سازمان و مدیریت
به مخاطب خود بگویید که شرکت شما چگونه ساخته می شود و چه کسی آن را اداره می کند.
ساختار حقوقی تجارت خود را شرح دهید. از نمودار سازمانی استفاده کنید تا مشخص کنید که چه کسی در شرکت شما مسئول چه بخشی است. نشان دهید که چگونه تجربه منحصر به فرد هر شخص در موفقیت سرمایه گذاری شما نقش دارد. از جمله رزومه ها و CV های اعضای کلیدی تیم خود در این بخش قرار دهید.
یک سند کسب و کار را فقط با هدف تامین مالی طراحی نکنید. ماهانه و یا در دوره های سه ماهه به طرح کسب و کار رجوع کنید و همانطور که در مسیر و روند کسب و کار خود هستید درتحقیقات و برآوردهای خود تجدید نظر کنید.
آنچه را که می فروشید یا نوع خدمتی را که ارائه می دهید توصیف کنید. توضیح دهید که محصول و خدمات شما به چه درد مردم می خورد. برنامه های خود را برای مالکیت معنوی مانند حق چاپ یا پرونده های ثبت اختراع را به اشتراک بگذارید. اگر در حال انجام تحقیق و توسعه برای خدمات یا محصول خود هستید، تمام موضوع را با جزئیات توضیح دهید.
هیچ روش واحدی برای رسیدن به یک استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی شما باید متناسب با نیازهای شما تحول پیدا کند و تغییر کند.
هدف شما در این بخش توصیف نحوه جذب و حفظ مشتریان است. در این قسمت همچنین توضیح می دهید که چگونه واقعا به فروش موفق می رسید. بعداً وقتی پیش بینی های مالی می کنید به این بخش مراجعه خواهید کرد ، بنابراین مطمئن شوید که استراتژی های بازاریابی و فروش خود را کاملاً توصیف می کنید.
اگر درخواست تأمین بودجه را دارید، اینجاست که الزامات تأمین اعتبار خود را باید بیان کنید. هدفتان در این مرحله باید این باشد که به طور واضح توضیح دهید که چه مقدار بودجه برای ۵ سال آینده نیاز خواهید داشت و از چه راهی برای تامین بودجه استفاده خواهید کرد.
درخواست بودجه خود را با پیش بینی های مالی تکمیل کنید. هدف شما این است که خواننده را متقاعد کنید که تجارت شما با ثبات است و به یک موفقیت مالی خواهد رسید.
اگر کسب و کار شما قبلاً تأسیس شده است، برای سه تا پنج سال گذشته شامل صورت های درآمد، ترازنامه و صورت جلسه های جریان پول را قرار دهید. اگر وثیقه ای دارید که می توانید با آن وام بگیرید، حتما آن را در حال حاضر ذکر کنید.
این قسمت جایگاه بسیار خوبی برای استفاده از نموداره و پارت برای بیان ماجراهای مالی تجارت شما است.
ویرایش و به روزرسانی همیشه ایده خوبی است، کارشناسان می گوید که یک طرح کسب و کار ” سندی است که هرگز کامل نمی شود".
از ضمیمه برای تهیه اسناد پشتیبان استفاده کنید. موارد مشترک شامل تاریخ اعتبار، رزومه ، تصاویر مربوط به محصول، نامه های مرجع، مجوزها، مجوزها یا ثبت اختراعات، اسناد حقوقی ، مجوزها و سایر قراردادها است.
شاید بخواهید که به صورت مختصر و مفیدی کارتان را توضیح دهید و یا اصلا تجارتتان ساده است و نیاز به توضیح زیاد ندارد، در این صورت بهتر است از فرمت کسب و کار ناب استفاده کنید.
طرح های کسب و کار ناب، نمودارهایی هستند که از عناصر کمی برای توصیف گزاره ارزش شرکت، زیرساخت ها، مشتریان و امور مالی استفاده می کنند. این شکل از طرح های کسب و کار برای ارائه تصویر درستی از معاملات و حقایق اساسی درباره شرکتتان مفید هستند.
نمونه های زیادی از الگوهای راه اندازی ناب وجود دارد، اما یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین بوم مدل های تجاری ،بوم مدلی است که توسط الکس اوستروالدر ساخته شده است. شما می توانید در گوگل جستجو کنید و نمونه های زیادی از این شکل طرح های کسب و کار ناب را ببینید.
انتهای پیام/
ترند
کارآفرینی
کسب و کار
بیزینس پلن
طرح کسب و کار
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده