چگونه از پس چانه زنی مشتری برآییم؟/قسمت دوم
بسیار اتفاق می افتد که مشتری قصد خرید محصول را داشته اما پس از مذاکره نا موفق( به منظور چانه زنی ) با فروشنده به کلی نظرش را در مورد خرید محصول عوض می کند و منصرف می شود.
دبیر خبر(دبیر خبر)
1401/04/22 | 00:04
به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)،مذاکرات فروش معمولا از الگوی خاصی پیروی نمی کنند و پر از چانه زنی هستند. تعدادکمی از آن ها بسیار ساده و راحت پیش می روند و عمدتا بسیار فرسایشی و چالشی می شوند. اگر این عبارت براتون آشنا نیست حتما اول به لینک زیر سری بزنید.
فرض کنیم اصلا مسئله قیمت نداشتیم آیا محصول ما به شما کمکی به حل مشکل شما می کند؟این یک اشاره سریع به ارزش محصول شما برای مشتری است. در این حالت ممکن است مشتری جواب های متفاوتی دهد. اگر مشتری جوابی منفی به شما داد پس مشتری شما نیست و زیاد وقت صرفش نکنید اما اگر مشتری جوابی در خور و شایسته داد و متوجه شدید که نیازمند واقعی محصول شماست پس به احتمال زیاد الان یا در زمانی نزدیک محصول شما را خرید می کند.
اگر قیمت رو کنار بذاریم آیا محصول ما رو مناسب استفاده می بینید؟این به صورت غیر مستقیم مشتری را وادار می کند که در مورد ارزش محصول شما صحبت کند. اگر جواب مشتری بله بود می توان از سایر سوال های درج شده در بالا استفاده کرد مثلا سوال شماره 12 رو بپرسید و از آن مسیر مذاکره را پیش ببرید. در غیر اینصورت اگر پاسخ منفی بود این شخص مشتری شما نیست و نباید زمانی بیش از این صرف ایشان شود.
آیا محصول مشابهی قبلا خرید کرده اید؟با این سوال از ذهنیت مشتری پرده بر می دارید شاید مشتری تاکنون محصول مشابهی را نخریده باشد و اساسا تصور درستی از قیمت این دسته از محصولات ندارد و بدین صورت بتوانید ذهنیت مشتری را اصلاح کنید. البته مطمئن شوید که این سوال حس منفی در مشتری ایجاد نکند و اصطلاحا به مشتری بر نخورد.
یعنی هیچ وقت نمی تونیم در خدمتتون باشیم؟!این سوال تا حدی احساسی است و احساسات را در مشتری بیدار می کند. استفاده از کلمه “هیچ وقت” می تواند خیلی بار احساسی داشته باشد و ممکن است مشتری که از محصول ما خوشش آمده به صرافت بیافتد و راهی پیشنهاد بدهد که امکان همکاری را هموار سازد.
خب قیمت موضوع مهمی است اما یک سوال دارم: شما چقدر در مورد خرید محصول تحقیق کرده اید؟اینگونه متوجه می شوید که آیا اساسا ذهنیت مشتری در خصوص قیمت درست است یا خیر؟فرض کنید شما فروشنده نرم افزار هستید و قیمت شما شامل نرم افزار به همراه هزینه راه اندازی و آموزش است اما رقبای شما فقط قیمت نرم افزار را به مشتری داده اند و در خصوص راه اندازی و آموزش قیمت نداده و پس از خرید مشتری با او در مورد هزینه آموزش صحبت کنند و اینگونه قیمت پایین تری در مذاکره به مشتری پیشنهاد شده است. اگر متوجه شدید که مشتری از آنچه در انتظارش است بی خبر است آن را برای مشتری شرح دهید تا بتواند مقایسه درست تری بین شما و دیگران انجام دهد.
منبع:مجموعه سپیدار
انتهای پیام/
ترند
پیشنهاد ویژه
بازاریابی و فروش
فروشنده
چانه زنی
قیمت مقطوع
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده