تله فرسودگی در کارآفرینی

تله فرسودگی در کارآفرینی

شش راهکار رهایی از خستگی شغلی

طیبه شهبازی(نویسنده)

1401/11/18 | 00:11

نظری ثبت نشده

تله فرسودگی در کارآفرینی

بر اساس نظرسنجی‌ای که به تازگی توسط مرکز کپیتال‌وان انجام شده است(تحقیقات روی کارآفرینی)، 42 درصد از صاحبان مشاغل کوچک اعلام کردند که خستگی و فرسودگی شغلی را تجربه کرده‌اند و 53 درصد آن‌ها هم اذعان داشته‌اند که این فرسودگی بر موفقیتشان در کسب و کار اثر منفی بر جای گذاشته است.

به گزارش گلدنیوز، ایگور ترونف، یکی از شرکا و موسسان گروه شرکت‌های "ادوایزبیلتی‌گروپ" که در زمینه بازاریابی، تبلیغات آنلاین و آی‌تی فعالیت می‌کند، در مقاله‌ای به فوربس از رخنه تدریجی فرسودگی شغلی به زندگی‌اش نوشته و راه حل‌هایی برای گریز از این تله کارآفرینی ارایه کرده است. او نوشت: کار من در سال 2016 با جمع کوچکی از افراد هم‌فکر در یک دفتر کوچک شروع شد.

اما ظرف 5 سال به یک شرکت بین‌المللی با بیش از 200 نفر کارمند تبدیل شدیم. در مرحله نخست، مسیر هموار نبود و باید حوزه‌های مختلف را امتحان می‌کردیم و خطاهایی داشتیم. در نتیجه مجبور بودیم برای خروج از مخمصه به راه‌های اورژانسی متوسل شویم. من به عنوان کارفرما و مدیر ارشد مجبور بودم در همه مسایل داخل شوم چون وقتی کسب و کاری تازه پا می‌گیرد، این امر تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. 

می‌توان گفت چیزی به معنای یک روز کاری عادی وجود ندارد. همزمان با رشد شرکت، همیشه وظایف جدیدی ایجاد می‌شوند و نتیجه اینکه خستگی و فرسودگی از کار به یک مشکل جدی برای کارفرما تبدیل می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است فرسودگی شغلی سندرومی است که در نتیجه استرس ناشی از کاری که بنظر می‌رسد به درستی به آن رسیدگی نشده است، ایجاد می‌شود.

پیامدهای آن افت انرژی و کاهش قابل‌توجه کارایی فرد است. اگر این فرآیند به درستی مورد رسیدگی قرار نگیرد، دیر یا زود نه فقط بر کسب‌وکار، بلکه در دیگر جنبه‌های زندگی اثر خود را بر جای خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

چگونه رضایت مشتری را ارتقاء دهیم؟

هوشمندانه ریسک کنید!

هشدار! از کجا بفهمیم رشد کسب‌وکارمان بیش از حد سریع است؟

شما چه نوع کارآفرینی را دنبال کنید؟

از شخصیت کارآفرینان چه میدانید؟

سه نوع “نه” که هر کارفرمایی باید بشناسد

در اینجا به شش راه حل که با آن می توان کل کار را به دست گرفت و از فرسودگی اجتناب کرد، اشاره می‌کنیم:

1- برنامه روزانه داشته‌باشید

برای خود تعیین کنید که هر روز چند ساعت را به کار اختصاص می‌دهید. تعطیلات را هم در نظر بگیرید. اگر در مقطعی به جای این‌که 8 یا 9 ساعت در روز کار کنید، مجبور می‌شوید 16 ساعت کار کنید، مطمئن شوید که این وضعیت کوتاه‌مدت است و به روال معمول زندگی‌تان تبدیل نمی‌شود.

2- خود را برای این واقعیت آماده کنید که بعضی انتظارات محقق نمی‌شوند

گاهی برنامه‌هایمان درست از کار در نمی‌آیند، شرکایمان ما را ناامید می‌کنند، طرف‌های قراردادهایمان مطابق قرار عمل نمی‌کنند و گاهی خودمان دچار اشتباه می‌شویم.

این مهم است که از پیش پذیرفته باشید که چنین مسایلی رخ می‌دهد. در این صورت پذیرش مشکل برایتان آسان­تر می‌شود چون از قبل انتظارش را داشتید.

3- اهداف قابل دستیابی تعیین کنید

کارآفرینان در کار خود رویاپردازی می‌کنند. نکته مهم این است که رویاها نباید خیلی دور از واقعیت باشند. حتی موفقیت‌های کوچک می‌توانند اعتمادبه‌نفس شما را افزایش دهند و به شما قدرت و انگیزه بدهند تا به پیش روید.

4- خود را تشویق کنید

مطالعات نشان داده است که ستایش می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. کارفرمایان معمولا برای ایجاد انگیزه، کارکنان را تشویق می‌کنند اما خودشان را فراموش می‌کنند.

هر هفته پنج دلیل برای تشویق خودتان پیدا کنید. پاداشتان می‌تواند اختصاص زمانی برای پیاده‌روی، یک خواب خوب و عمیق یا هر کاری که از انجامش لذت می‌برید باشد.

مهم نیست چه کاری، فقط مطمئن شوید که در آن لحظه جنبه کاری شما را خاموش می‌کند و اجازه می‌دهد احساسات خوب را تجربه کنید.

5- مسئولیت‌ها را تفویض کنید

وقتی یک کار را پایه‌ریزی می‌کنید، در ابتدا باید برای همه مسائل خودتان حضور داشته باشید. اما وقتی کار به بلوغ می‌رسد و تیم گسترش می‌یابد، متخصصانی را پیدا کنید که بتوانید مسئولیت‌ها را به آن‌ها تفویض کنید.

این اجازه می‌دهد شما وظایف خودتان را با بهره‌وری بالاتری انجام دهید که این تاثیری مثبت بر روحیه‌تان خواهد گذاشت.

6- از خود بپرسید: آیا واقعا به همه این‌ها نیاز دارم؟

زمانی استیو جایز گفته بود: «من متقاعد شدم که حدود نیمی از آنچه کارآفرینان موفق را از کارآفرینان ناموفق متمایز می‌کند، استمرار و پایداری است.» این نظر بسیار درستی است.

اما گاهی برای اینکه کارها انجام شوند، لازم است انرژی خود را در مسیری متفاوت هدایت کنید. پس مروری داشته باشید بر آنچه انجام می‌دهید یا نحوه انجام آن.

مهم است که شغل شما باعث احساس خوشایند در شما شود نه باعث از پادرآمدن شما. در این صورت یک هفته کار طولانی در دفتر نه تنها باعث فرسودگی شما نخواهد شد، بلکه برایتان الهام‌بخش نیز خواهد بود.

برای مدیریت صحیح انباشت کارهایتان این چند نکته را اجرا کنید اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که نحوه زندگی ما هم بر کسب‌وکارمان تاثیر می‌گذارد.

نویسنده: ایگور ترونف، کارآفرین و موسس "ادوایزبیلیتی‌گروپ"

منبع: فوربس/فردای اقتصاد

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

کارآفرینی

پیشنهاد ویژه

کسب و کار

مشتری مداری

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت