امکانات مرکز تجارت بین الملل (ITC) برای توسعه صنعت طلا

امکانات مرکز تجارت بین الملل (ITC) برای توسعه صنعت طلا

ماموریت اصلی مرکز تجارت بین الملل ، پشتیبانی عملی از شرکت های تجاری است.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/11/26 | 00:11

نظری ثبت نشده

امکانات مرکز تجارت بین الملل (ITC) برای توسعه صنعت طلا

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) مرکز تجارت بین الملل (International Trade Center - ITC) از اقتصادهاي در حال توسعه و در حال گذار خصوصا بخش تجاري اين اقتصادها حمايت مي‌كند و اين حمايت‌ها را در راستاي تحقق بخشيدن به توان بالقوه اينگونه اقتصادها براي توسعه‌ي صادرات و بهبود عمليات‌هاي وارداتشان به انجام مي‌رساند.

ITC تحت نظر سازمان تجارت جهاني (WTO) و كنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (UNCTAD) فعاليت مي‌كند و كانون اصلي سيستم سازمان ملل براي همكاري فني با كشورهاي در حال توسعه در راستاي ارتقا بخشيدن به ظرفيت تجاري آنها مي‌باشد.

ماموریت اصلی مرکز تجارت بین الملل ، پشتیبانی عملی از شرکت های تجاری است.

ITC بوسيله توافقنامه‌ي عمومي تعرفه و تجارت (گات) در سال 1964 ايجاد شد و از سال 1968 تحت هدايت مشترك گات (كه از سال 1994 به سازمان تجارت جهاني-WTO- تغيير نام يافت) و سازمان ملل فعاليت مي‌كند و عمده‌ي فعاليت‌هاي اين مركز از طريق كنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنكتاد) به مرحله اجرا در مي‌آيد.

مقر ITC در ژنو سوييس مي‌باشد. اين سازمان حدود 200 كارمند دارد و چندين صد مشاور براي اجراي پروژه‌هاي اين مركز در كشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي در حال گذار به آن مشاوره مي‌دهند.

فعاليت‌هاي ITC براي نيل به پنج هدف اصلي انجام مي‌پذيرند:
1- تسهيل همگرايي و ارتباط بين طرفهاي مبادلات در سيستم تجارت جهاني
2- حمايت از تلاش‌هاي ملي جهت اجراي راهبردهاي توسعه تجارت
3- تقويت خدمات حمايت تجاري هم به بخش خصوصي و هم به بخش دولتي
4- بهبود ترجيحات تجاري در بخش‌هاي مهم و حياتي
5- تقويت ظرفيت رقابت بين‌المللي

براي نيل به اين پنج هدف، ITC يك سري برنامه‌ها، مشاوره‌ها، خدمات آموزشي، منابع اطلاع رساني و ابزارها و محصولات لازم را به کشورهای درحال توسعه ارايه مي‌دهد.

ITC خدماتي را در ژنو ارايه مي‌دهد كه قابل دسترس براي كليه كشورها در راستاي ارتقاي آگاهي و اطلاع خود از وضعيت تجارت جهان مي‌باشند.

از جمله اين خدمات مي‌توان به انتشار مطالبي درباره وضعيت تجارت جهاني ، توسعه‌ي صادرات ، بازاريابي بين‌المللي ، تقاضاي بين‌المللي ، مديريت عرضه ، آموزش تجارت خارجي و هم‌چنين ارايه‌ي خدمات آماري درباره‌ي تجارت جهاني اشاره كرد.

مرکز تجارت بین الملل در ایران

در ایران نیز سازمان تجارت بین الملل با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برنامه ها و دوره های مختلفی را برای برخی از صنایع ازجمله کشاورزی ، آبزی پروری ، گیاهان دارویی و .... اجرا نموده است.

یکی از کلیدی ترین فعالیت های ITC در ایران تدوین استراتژی ملی صادرات با حضور و مشورت جدی بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط بوده است. بر همین اساس در سال ۱۳۹۸ فرایند «تدوین استراتژی ملی صادرات» آغاز شد و در اواخر سال ۱۳۹۹ تدوین آن به پایان رسید و مجلدات ۷ گانه آن نهایی شد.

از دیگر اقدامات ITC در ایران میتوان به پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با ITC جهت ظرفیت سازی و کمک به شرکتهای صادراتی ایران جهت ورود به بازار آلمان اشاره کرد.

صنعت طلاوجواهر و امکانات ITC

تنها هفت کشور در دنیا (ایتالیا، کره جنوبی، ترکیه، هند، تایلند، هنگ کنگ و ایران) قابلیت تولید انبوه و صادرات طلا را دارند که ایران نیز یکی از این کشورها است.

با توجه به اینکه در ایران حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی در حوزه طلا و جواهر فعالیت دارند (ایران جزء7 کشور تولیدکننده طلا می ب و ظرفیت این صنعت برای توسعه و صادرات بسیار بالا می باشد. متاسفانه از سال 93 صادرات در صنعت طلاوجواهر متوقف شده است و عدم همکاری صنعت طلای ایران با جامعه بین الملل باعث توقف توسعه به روز کارگاه ها و کارخانه های تولیدی شده است.

در حال حاضر با توجه به همکاری مستمر سازمان توسعه تجارت ایران با سازمان تجارت بین الملل (ITC) ، این امکان فراهم است تا صنعت طلاوجواهر ایران از فرصت پیش آمده در جهت توسعه تولید و صادرات طلاوجواهر بهره ببرد.

شاید امکانات و کمک های ITC بتواند تحرکی در بدنه صنفی و دستگاه های دولتی ایجاد کند تا چشم انداز صنعت طلا در افق 1404 (صادرات 100 تن مصنوع طلا در افق 1404) محقق گردد.

برای آشنایی بیشتر با ITC به پورتال این مرکز مراجعه کنید: www.intracen.org

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

سازمان توسعه تجارت

ITC

مرکز تجارت بین الملل

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت