برند سازی شخصی (پرسونال برندینگ)
اگر دیگران همواره فکر میکنند که شما همیشه دیر میکنید این قسمتی از برند شخصی شما است!!!
طیبه شهبازی(نویسنده)
1402/03/10 | 00:03
همچنین یکی از اصول برند سازی شخصی استفاده درست از شبکههای اجتماعی است. با گسترش شبکههای اجتماعی افراد زیادی به سمت ساخت پرسونال برندینگ رفتهاند و از آنجاییکه این نرمافزارها و ابزارها باعث میشوند افراد زیادی دیده شوند، رقابت بیشتر شده پس حتی اگر ساخت برند شخصی بهاندازه گذشته دشوار و گرانقیمت نباشد، خیلی هم راحت نیست.
تام پیترز که بهعنوان اولین شخصی که درباره اصول برند سازی شخصی صحبت کرده شناخته میشود، میگوید مهمترین کاربرد برندسازی شخصی رشد و پیروزی در دنیای کسبوکار است و تلاش برای ساخت برند شخصی را مساوی با تلاش برای رشد و موفقیت شخصی و طیکردن سریع مسیر پیشرفت میداند.
طبق تحقیقات اولین باری که از اصطلاح برند شخصی استفاده شده است، توسط تام پیترز بوده که در یک مقاله که در سال ۱۹۹۷ و در دست کمپانی منتشر شد، به این اصطلاح اشاره کرده است. در واقع تولد این مفهوم را با انتشار این مقاله توسط تام پیترز میدانند.یک قسمت مهم از این مقاله که به برندسازی شخصی اشاره دارد این است که:"مهم نیست شما در چه زمینهای فعالیت میکنید و یا در چه مکانی زندگی میکنید. همه ما انسانها مدیرعامل برند شخصی خودمان هستیم و این یعنی ما باید روی تواناییها، استعدادها و اعتبار شخصیمان کارکرده و با کمک آنها به تجارت بپردازیم. ارزش اعتبار شما نهتنها از ارزش یک سرویس یا محصول کمتر نیست، بلکه به نوبه خود بسیار باارزشتر نیز است."
مراحل و اصول برند سازی شخصی به شما کمک میکند که بتوانید یک برند قوی و خوب از خودتان بسازید. برای ساختن یک برند شخصی خوب بهتر است از اصول و افرادی که پرسونال برندینگ قوی دارند، پیروی کنید.در ادامه میخواهیم با هم به این اصول و مراحل اشاره کنیم:
همانطور که شما برای راهاندازی یک کسبوکار باید تواناییها، ویژگیهای آنرا بدانید و بدانید که دقیقاً چه چیزی از آن کسبوکار میخواهید و نقاط قوت کار که باعث پیشرفت شما میشود را بلد باشید، برندسازی شخصی شما نیز با پیداکردن قابلیتها و تواناییها که دارید شروع میشود.
ر لطفاً با خودتان صادق باشید و برای شناخت شخصیت خودتان، ویژگیها و توانمندیهایتان وقت بگذارید، حتی اگر مدتزمان زیادی طول کشید.
این مرحله بسیار مهم است. تمامی مهارتها و ویژگیهایی که دارید را به دست آورید. همچنین نقاط ضعف خود را مشخص کنید. با تمام ویژگیهای خوب و بدی که دارید، یک دید کلی نسبت به خودتان داشته باشید.
اصل اول و مهم برندسازی شخصی این است که خودتان باشید!
چیزی که شما را از میلیونها انسان دیگر متمایز کرده و باعث منحصربهفرد شدن شما نسبت به دیگران شده است، ویژگیها و خصوصیات شماست.
اصل بعدی در اصول برند سازی شخصی شناخت جمعیت و هدفی است که مخاطبانتان هستند خود را پیدا کنید و بر روی آن متمرکز باشید. در نظر داشته باشید که نمیتوانید همه را راضی کنید، اما میتوانید با شناخت مخاطبین هدف و بستری که میخواهید فعالیت کنید.
کار و شعارتان را به نحوی انتخاب کنید که نیاز و خواسته افراد برطرف شود.کافی است دقیق باشید و بادقت کامل بر روی جزئیات رفتاری و سبک زندگی مخاطبینتان تمرکز کنید تا متوجه نیازها و دغدغههای افراد شوید.یک سری ویژگی و خصوصیات کلی این افراد را در بیاورید.
به طور مثال: دانشجویانی که برای پیداکردن شغل به دنبال کسب مهارت و گذراندن دورههای متفاوت هستند و یا مادران خانهداری که رنج سنیشان بین ۳۵ تا ۵۰ سال است.سعی کنید باتوجهبه ویژگیهای مخاطبتان و خواستههایشان یک هویت برای برندتان ایجاد کنید که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. شما به نحوی باید خودتان را پرزنت کنید که بتواند افراد را راضی کند که شما برای آنها و رفع نیازشان گزینه مناسبی هستید.
سعی کنید از برندهای بزرگ، شکستها و پیروزیهایی که داشتند استفاده کنید. الگوبرداری کنید تا بدانید چهکارهایی ممکن است باعث شکست شما شود و چهکارهایی به پیروزی شما کمک میکند و این مسئله به این معنی نیست که از رفتار و شخصیت دیگران کپی کنید.
خودتان باشید و فقط از دیگران کمک بگیرید.همچنین حواستان به رقبای بزرگ در بستر و زمینه خودتان باشد تا بدانید در چهکارهایی خوب هستند و در چهکارهایی امکان شکستشان زیاد است. تحلیل رقبا میتواند به شما بسیار کمک کند تا رفتار درست با مخاطب را پیدا کنید و بدانید چگونه متمایز باشید که دیگران شما را انتخاب کنند.
سعی کنید طی یک برنامهریزی درست هرروزه درباره برندهای شاخص و بزرگ تحقیق کنید و بفهمید چگونه برندشان مطرح شده است و همواره تلاشتان بر این باشد که یک پله از رقبایتان جلو باشید و اشتباه برندهای بزرگ را انجام ندهید.
اینکه از طریق برندتان چطور بتوانید با مشتریان خود ارتباط بگیرید، کاملاً به هویت و اطلاعات برندتان بستگی دارد. شما باتوجهبه هویتی که برندتان دارد و ویژگیهای شخصی برندتان میتوانید با دیگران حرف مشترکی داشته باشید و تأثیر آنرا بر روی دستاوردها خود ببینید.
هویت برند باعث میشود افراد بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. برای ساختن یک هویت برند شما نیاز به شوخطبعی، استایل خاص خودتان، صحبتکردن، یک شخصیت کاریزماتیک و داشتن یک شعار و پیام مشخص دارید. این موارد باعث میشود که شما یک هویت برند خوب بسازید.
زمانی که برند شما یک هویت یا شعار داشته باشد، باعث میشود افراد شما را برای یکدیگر تعریف کنند و خود این هویت برای شما بازاریابی میکند.اما قابل ذکر است که هویت خودش و نشاندادن یک هویت درست نیازمند این است که خودتان را به طور کامل بشناسید.
همچنین بدانید هدفتان از ساخت و استفاده از اصول برند سازی شخصی چیست تا بتوانید یک هویت واقعی و درست از خودتان نمایش دهید. همچنین سعی کنید به بازتابهایی که به هویتتان میشود توجه کنید.
جدا از ساختن یک برند، حفظ و ادامه دادن آن نیز بسیار مهم است. اگر شما از برندی که ساختید مراقبت نکنید و سعی بر پیشرفت دادن آن نداشته باشید، بعد از مدتی از ذهنها خواهید رفت، داشتن اقدامات ثابت و همواره ادامه دادن تلاشها و مسیر باعث میشود. برندتان همیشه کیفیت خود را حفظ کند و در ذهن مخاطب باقی بماند.اگر فقط در یک زمینه تولید محتوا میکنید و قصد دارید که دیگران فقط در آن زمینه شما را بهعنوان یک برند بشناسند.
کارتان راحتتر است تا زمانی که بخواهید در چند زمینه متفاوت شناخته و معتبر شوید.همچنین مطمئن شوید که پیامی که برندتان دارد، هم بهصورت آنلاین و هم بهصورت آفلاین باقی بماند و به گوش دیگران نیز برسد.
شما باید در تمامی زوایا و جهات برندتان این ثبات قدم را داشته باشید، چه در ارتباطتان چه در گرایشها و ظواهر خود، زیرا کوچکترین ناسازگاری و تغییر منفی میتواند تأثیر بد و نامناسبی روی اثربخشی برندتان بگذارد.همچنین داشتن یکروند ثابت و همیشگی باعث میشود که افراد احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشند؛ چون حس میکنند مدت زیادی است که شما را میشناسند.
از زمانی که برندسازی را آغاز میکنید، هیچوقت فرایند برندسازی تمام نمیشود. بلکه باید فعالیت شما برای برندتان به نحوی باشد که در هر چیزی که مخاطبینتان از شما میبیند، میخواند و میشنود نشان داده شود.زمانی که افراد با شما ارتباط برقرار میکنند، در واقع افراد با برندی که ساختهاید، ارتباط برقرار کردهاند و هر نوع رفتار شما را مربوط به آن و یک چیز دائمی میدانند، پس برای حفظ و نگهداری برندتان باید تلاش کنید.
از آنجایی که امروزه افراد بسیاری در فضای مجازی وقت میگذراند و استفاده از موتورهای جستوجو بسیار زیاد است، حواستان باشد که برندتان در تمامی شبکههای اجتماعی حضور مناسب داشته باشد. همچنین داشتن سایت و بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزه بسیار واجب است
یادتان نرود که تصویر بیشترین تأثیر را در ذهن مخاطب دارد، پس از ضبط ویدئو و انتشار آن در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب و ...
غافل نشوید که میتواند محبوبیت برند شما را چندین برابر کند.این مراحل و اصول برند سازی شخصی برای کسانی است که میخواهند از گمنامی به شهرت برسند.
اما گاهی افراد مثل بازیگران و بهطورکلی سلبریتیها در ابتدا به یک شهرت میرسند و بعد سعی میکنند به خودشناسی برسند و برند شخصی خود را پیدا و آن را بسازند.
برای ساخت یک برند شخصی قدرتمند ممکن است که چندین بار این مراحل و مسیر را عقب جلو کنید تا به شرایط ایدهآل و داشتن یک برند خوب و قوی برسید.
تمام زندگی بر پایه داستان است. همه افراد جذب داستان میشوند. شما میتوانید برای ساخت یک برند که بتواند در ذهن افراد برای همیشه باقی بماند، یک داستان جذاب و هیجانانگیز بسازید که خودتان بخشی از آن داستان باشید.
میتوانید این داستانها را از طریق ویدئو یا محتوای متنی در اختیار کاربران قرار دهید.سعی کنید داستانتان بهقدری جذاب باشد که افراد را به خود جذب کند و مشتاق باشند که همراه همیشگی این داستان باشند.
جمعبندیشاید برندسازی به نظر شما یک کار راحت و ساده به نظر بیاید.
اما در واقعیت نیازمند یک استراتژی و برنامه دقیق است که هدف آن نظارت و کنترل بر تصویری است که دیگران از افراد دارند. این تصویر قرار است که ویژگیها و مزیتهای ما را در مقایسه با کسانی که خدماتی مشابه ارائه میدهند.
برای دیگران پررنگ کند.برند سازی شخصی به شما کمک میکند که در کار خود موفق باشید و افراد بتوانند بر روی شما و تخصصتان حساب باز کنند. همچنین باعث میشود پیشرفت بیشتری در کسبوکار خود داشته باشید.
برای داشتن یک برند شخصی قوی نیاز است که شما اصول برند سازی شخصی را بدانید و استفاده کنید. از این اصول میتوان به اصیل بودن، تمرکز داشتن بر روی مسیر، ساخت یک شعار و هدف، بازاریابی و داستانسرایی اشاره کرد.
سعی کنید از طریق برند شخصیتان تاثیر مثبتی بر روی افراد بگذارید تا آنها حتی در غیاب شما از این تاثیر استفاده کنند. یک تأثیر مثبت و اقدام درست که در نبود شما هم تأثیر مثبت و خوبی روی دیگران داشته باشد و افراد همواره شما را یاد کنند.
تام پیترز بهعنوان کسی که اولینبار در زمینه پرسونال برندینگ مقاله ارائه داد و صحبت کرد، در مقاله خود به این موضوع تأکید میکند که امروزه پیشرفت در دنیا نیازمند برندسازی است و افراد و کسبوکارهایی موفق میشوند که یک برند خوب و حرفهای داشته باشند.
او در قسمتی از مقاله خود میگوید: «مستقل از سن، موقعیت شغلی و کسبوکاری که در آن فعالیت میکنیم، هر یک از ما باید خود را مثل یک شرکت ببینیم و مانند یک شرکت مدیریت کنیم.»
بیشتر بخوانید:
منبع: ایده پردازان
انتهای پیام/
ترند
برند
پیشنهاد ویژه
برند سازی
برند شخصی
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده