به گزارش
گلدنیوز به نقل از
انجمن گوهرشناسی آمریکا ، این
شبیه ها (simulants) که به عنوان بدل یا جایگزین نیز شناخته می شوند، می توانند طبیعی یا ساخته دست بشر باشند.
شبیه های ساخت انسان
1- زیرکنیای مکعبی مصنوعی (CZ)
جواهرات متعددی در طول تاریخ به عنوان بدل الماس مورد استفاده قرار گرفتهاند، اما زیرکنیا مصنوعی از نظر محبوبیت از همه آنها پیشی گرفته است.
زیرکنیا که در اواخر دهه 1970 معرفی شد از طریق قرار دادن پودر اکسید زیرکنیوم در داخل یک محفظه فلزی و حرارت دادن آن تا نقطه ذوب ساخته می شود. سپس مواد مذاب به آرامی از منبع حرارت خود دور می شود، به طوری که کریستال ها در کف مواد مذاب رشد می کنند تا زمانی که کل مواد جامد شود.
زیرکنیا دارای درجه سختی 8.5 در مقیاس Moh است. این بدان معناست که گوهری سخت و بادوام است اگرچه به سختی الماس نیست. بیشتر زیرکنیا را می توان بی رنگ توصیف کرد و اکثر آنها شفافیت بالایی دارند و ممکن است ایرادات جزئی داشته باشند. با این حال، زیرکنیا به مرور زمان زرد خواهد شد. زیرکنیا دارای آتش کمی بیشتر اما درخشندگی کمتری نسبت به الماس است.
زیرکنیای مکعبی تقریباً در هر رنگی قابل تولید است. زیرکنیا های صورتی و زرد را می توان به عنوان بدل متقاعد کننده الماس صورتی یا زرد استفاده کرد. سایر رنگ های زیرکنیا بدل خوبی از سنگ های قیمتی قرمز تیره، بنفش، آبی، سبز یا سیاه دارند.
[caption id="attachment_27075" align="aligncenter" width="389"]
این زیرکُنیای (CZ) آبی 700 قیراط است و دارای 722 وجه است.[/caption]
[caption id="attachment_27076" align="aligncenter" width="394"]
این زیرکونیای مکعبی وجهی ، جرقه های روشن و گسترده ای از آتش را نشان می دهند.[/caption]
2- مویسانیت مصنوعی
مویسانیت مصنوعی بی رنگ در اواخر دهه 1990 به عنوان یک بدل الماس رایج شد و به دلیل درخشندگی، آتش شدید و دوام آن به یک سنگ حلقه نامزدی بسیار محبوب تبدیل شده است.
مویسانیت می تواند بی رنگ یا تقریباً بی رنگ باشد. ارزش آن اغلب به درجه بی رنگی آن بستگی دارد. مویسانیت معمولا چند آخال بیشتر از زیرکنیا دارد، و وضوح آن عیوب جزئی، در صورت وجود، دارد. مویسانیت مصنوعی دارای درجه سختی 9.25 در مقیاس Moh است که آن را بسیار سخت و بادوام می کند، اگرچه به سختی الماس نیست.
مویسانیت بیش از دو برابر الماس آتش و کمی درخشندگی بیشتری دارد. در اندازه های بزرگ، یعنی یک قیراط یا بالاتر، آتش شدید آن ممکن است آن را به عنوان یک جواهر غیر الماسی لو دهد. در اندازه های بسیار بزرگ، نمایش آتش شدید آن را گاهی اوقات اثر «توپ دیسکو » می نامند.
همچنین از نظر بصری با الماس متفاوت است زیرا دارای انکسار مضاعف است، بنابراین بینندگان تصویری دوگانه از قسمتهای پشتی آن خواهند دید. این بدان معنی است که داخل مویسانیت ممکن است تار به نظر برسد. برخی از مویسانیت ها زمانی که در زوایای خاصی دیده می شوند کمی زرد یا خاکستری به نظر می رسند.
مویسانیت می تواند در رنگ هایی مانند زرد، سیاه و آبی باشد و می تواند به عنوان جایگزین الماس رنگی استفاده شود.
[caption id="attachment_27077" align="alignleft" width="344"]
موسانیت مصنوعی می تواند در رنگ های مختلف باشد. این نمونه 27.15 قیراط سبز مایل به آبی است.[/caption]
3-اسپینل مصنوعی
اسپینل مصنوعی اغلب به عنوان یک شبیه استفاده میشود زیرا بسته به رنگ آن میتواند ظاهر بسیاری از جواهرات طبیعی مختلف (مانند یاقوت کبود، زیرکن، آکوامارین و پریدوت) را تقلید کند. بازتولید دقیق آن از طیف گسترده ای از رنگ ها، آن را به یک انتخاب رایج برای بدل جواهرات سنگ تولد تبدیل می کند.
4-روتیل مصنوعی
روتیل مصنوعی در اواخر دهه 1940 معرفی شد و به عنوان یک شبیه الماس اولیه استفاده شد. این ماده معدنی که با روش همجوشی شعله ای ساخته می شود، تقریباً بی رنگ با رنگ مایل به زرد کمرنگ است، اما می توان آن را در رنگ های مختلف با دوپینگ (افزودن مواد شیمیایی در طول فرآیند رشد) ساخت.
5-تیتانات استرانسیوم
- این ماده بی رنگ ساخته دست بشر به یک شبیه الماس محبوب در دهه 1950 تبدیل شد. با این حال، پراکنش آن (ویژگی نوری که باعث ایجاد آتش در یک سنگ قیمتی وجهی می شود) چهار برابر بیشتر از الماس است. تیتانات استرانسیوم اغلب با روش همجوشی شعله ای تولید می شود و می تواند در رنگ هایی مانند قرمز تیره و قهوه ای با افزودن برخی مواد شیمیایی در طول فرآیند رشد تولید شود.
6- YAG و GGG
چندین ماده ساخته دست انسان به عنوان شبیه الماس در طول سال ها استفاده شده است. در دهه 1960، گارنت آلومینیوم ایتریم (YAG) و «عموزاده» آن گارنت گادولینیوم گالیوم (GGG) به شبیههای کلاسیک مانند شیشه، زیرکن طبیعی و اسپینل مصنوعی بیرنگ پیوستند.
YAG و GGG نیز در رنگ های مختلف موجود هستند.
7- شیشه (Glass)
شیشه یک بدل جواهری قدیمی است که هنوز هم استفاده می شود. از آنجایی که شیشه را می توان تقریباً در هر رنگی تولید کرد، این باعث می شود که جایگزینی محبوب برای بسیاری از جواهرات باشد. با وجود اینکه شیشه درخشندگی کمتری دارد، برای تقلید سنگ هایی مانند آمتیست، آکوامارین و پریدوت استفاده می شود. همچنین میتوان آن را شبیه جواهرات طبیعی، مانند چشم ببر و عقیق ساخت، و لایههای ذوب شده شیشه میتواند شبیه عقیق، مالاکیت یا پوسته لاک پشت باشد.
[caption id="attachment_27083" align="aligncenter" width="588"]
شیشه مانند این ماده را می توان شبیه انواع سنگ های قیمتی ساخت. در این مورد شیشه جایگزین قانع کننده ای برای مالاکیت (سمت چپ) و کوارتز روتیل شده (راست) می شود.[/caption]
[caption id="attachment_27084" align="aligncenter" width="585"]
یک ماده شیشه ای به نام "سنگ اسلوکام" می تواند ظاهر اوپال را تقلید کند.[/caption]
8- پلاستیک
پلاستیک اغلب برای شبیه سازی سنگ های قیمتی در جواهرات مد ارزان استفاده می شود. با این حال، این ماده مصنوعی مدرن نیز دستکاری شده تا بتواند به شبیهی متقاعد کننده از جواهرات ارگانیک مانند کهربا، مروارید، و مرجان، یا موادی مانند یشم، فیروزه و لاجورد تبدیل شود.
پلاستیک یک بدل بادوام نیست، بنابراین باید مراقبت های ویژه ای برای جلوگیری از آسیب به آن انجام شود.
9-کوارتز ترک خورده
کوارتز بی رنگ طبیعی گاهی اوقات می تواند تحت شوک حرارتی قرار گیرد. این مواد بی رنگ ابتدا حرارت داده می شود و سپس در یک محلول سرد و مایع – مانند آب – قرار می گیرد. انقباض ناگهانی باعث می شود که در ماده یک سری ترک ایجاد شود که در سراسر آن تابش می کند.
از آنجایی که این شکستگیها در سطحی وجود دارند، کوارتز میتواند در محلول رنگ غوطهور شود و شکستگیها با مایع رنگی پر شوند.
این شبیهی متقاعد کننده برای جواهرات طبیعی مانند زمرد، یاقوت سرخ و یاقوت کبود است، اگرچه ظاهر شکسته و رنگ شده آن به سرعت زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است.
9-مهره های سرامیکی
احتمالاً اصطلاح «سرامیک» را شنیده اید که برای سفال ها به کار می رود. به طور کلی، سرامیک می تواند هر محصولی باشد که از مواد غیرفلزی با پخت در دمای بالا ساخته شده باشد.
دو گوهر بی وجه محبوب، فیروزه بدلی و لاجورد بدلی، با فرآیندهای سرامیکی تولید می شوند. در طی این فرآیند، یک پودر آسیاب شده حرارت داده می شود و گاهی تحت فشار قرار می گیرد تا دوباره کریستالی و سخت شود تا یک ماده جامد ریزدانه تولید شود.
10-فیروزه بدلی
رنگ های آبی و سبز خنک فیروزه قرن ها مردم را به خود جذب کرده است. بیش از 5 هزار سال پیش، فراعنه مصر برای اولین بار خود را با فیروزه تزئین کردند.
این جواهر آشنا یک دانه میکروکریستالی است که اغلب دارای اجزای جذاب و رگه مانند سنگ میزبان است که به عنوان ماتریکس شناخته می شود. در اوایل دهه 1970، گیلسون یک فیروزه بدلی و همچنین یک لاجورد بدلی را معرفی کرد.
11-لاجورد بدلی
لاجورد آبی تیره که تمدن های باستانی آن را ارزشمند می دانند، بیش از 6 هزار سال است که در افغانستان استخراج می شود.
این جواهر مجموعه ای از چندین ماده معدنی مختلف است. گاهی اوقات حاوی لکه های طلایی رنگ پیریت است که می تواند جذابیت آن را افزایش دهد.
لاجورد گیلسون با اطمینان بیشتری بدلی در نظر گرفته می شود زیرا دارای برخی مواد و خواص فیزیکی متفاوت از لاجورد طبیعی است.
12-سنگ های مرکب
هنگامی که سازندگان دو یا چند قطعه جداگانه از مواد را به شکل یک سنگ قیمتی چند وجهی به هم می چسبانند یا ذوب می کنند، نتیجه را سنگ مونتاژ یا مرکب می نامند. قطعات جداگانه می توانند طبیعی یا دست ساز باشند.
انواع این سنگ ها در زیر آورده شده است:
- دوبلت - یک دوتایی از دو بخش به هم پیوسته تشکیل شده است.
- سه تایی - سه تایی دارای سه بخش است یا دو بخش دارد که با یک لایه سیمان رنگی از هم جدا شده اند.
اگرچه دوتایی و سه تایی برای تقلید از جواهرات طبیعی نیز استفاده می شود، سنگ های مونتاژ شده همیشه بدلی نیستند.
این امر در مورد عقیق طبیعی صادق است که گاهی اوقات در لایههایی بهقدری نازک ظاهر میشود که برای استحکام کافی برای استفاده در جواهرات نیاز به تقویت دارند.
اونیکس سیاه، پلاستیک یا ماتریس طبیعی به عنوان لایه های زیرین کابوشن های دوتایی یا سه تایی عقیق عمل کرده اند.
سه تایی عقیق با یک گنبد شفاف ساخته شده از کریستال سنگی، پلاستیک، شیشه یا کوراندوم مصنوعی پوشیده می شوند.
بیشتر بخوانید:
منبع:
https://www.gia.edu/gem-imitation
انتهای پیام/
نظری ثبت نشده