سه اصل کلیدی برای بازآفرینی تصمیم‌گیری استراتژیک:

بهتر تصمیم بگیرید

امروزه، صاحبان کسب و کار تحت فشار شدیدی از سوی تغییرات سریع بازار (از فناوری تا اقتصاد) هستند. برای موفقیت در این شرایط، دیگر نمی‌توان به روش‌های قدیمی تصمیم‌گیری تکیه کرد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1404/07/16 | 15:07

نظری ثبت نشده

بهتر تصمیم بگیرید

به گزارش سایت اخبار طلا و جواهر گلدنیوز؛تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که روش‌های درست برای تصمیم‌گیری دارند (نه فقط نتایج خوب)، در بلندمدت موفق‌تر و خلاق‌تر هستند.

برای متحول کردن شیوه تصمیم‌گیری خود، سه قانون ساده را به خاطر بسپارید:


۱. به جای «نتیجه»، روی «فرایند» تمرکز کنید.

وقتی یک تصمیم گرفته می‌شود، نتیجه آن می‌تواند خوب یا بد باشد که گاهی به شانس هم بستگی دارد. اما تنها چیزی که کاملاً تحت کنترل شماست، روش (فرایند) تصمیم‌گیری شماست.

فرایند سالم یعنی چه؟

یعنی داشتن یک رویکرد قدم به قدم که جلوی خطاهای ذهنی خود ما را بگیرد.

خطاهای رایج ذهنی که باید از آن‌ها دوری کنید:

  • خوش‌بینی بیش از حد: فکر کنید همیشه در پروژه‌های بزرگ موفق خواهید شد.

  • توجه به عدد اولیه (لنگر): در بودجه‌بندی‌ها، فقط به عدد سال قبل نگاه کنید، در حالی که ممکن است دیگر منطقی نباشد.

چطور فرایند را بهتر کنیم؟

شما باید ساختار تصمیم‌گیری را مشخص کنید: تصمیم چقدر رسمی باشد؟ چه کسانی باید تأیید کنند؟ چه اطلاعاتی لازم است؟ برای مثال، در تصمیمات بزرگ، مستندسازی فرایند اهمیت حیاتی دارد.


۲. فرهنگ «اعتماد» و «مخالفت سازنده» بسازید.

بسیاری از صاحبان کسب و کار اطرافیانی دارند که جرأت نمی‌کنند با رئیس مخالفت کنند. این سکوت اغلب به تصمیمات غلط منجر می‌شود.

قانون اصلی: شما باید به تیم خود اجازه دهید و حتی آن‌ها را تشویق کنید که با تفکر شما مخالفت کنند.

چگونه این اعتماد را ایجاد کنیم؟

  • نیت مثبت: همیشه فرض کنید کسی که مخالف است، قصد کمک به کسب و کار را دارد.

  • شفافیت اهداف: به تیم بگویید چرا این تصمیم خاص گرفته می‌شود و موفقیت را با چه معیارهایی می‌سنجید.

  • پاسخگویی: در قبال تصمیمات خود و نتایج آن‌ها، کاملاً مسئولیت‌پذیر باشید.

اعتماد نه تنها در داخل شرکت، بلکه با شرکای تجاری بیرونی نیز برای داشتن دیدگاه‌های گسترده‌تر ضروری است.


۳. از «تردید» و «عدم قطعیت» به نفع خود استفاده کنید.

هدف تصمیم‌گیری درست، از بین بردن کامل تردید نیست، بلکه کمک به شما برای تبدیل تردیدها به فرصت است.

مدیران موفق دائم از خود می‌پرسند: «آیا ما فرصت‌های بزرگ را ندیده گرفتیم؟»

ایده کلیدی (دوراندیشی استراتژیک):

صاحبان کسب و کار موفق می‌توانند «آنچه هنوز کاملاً آشکار نشده» را زودتر از دیگران ببینند. این یعنی زودتر نشانه‌های تغییرات کلیدی در بازار را کشف می‌کنند.

برای این کار، تصمیمات کوچک را جداگانه نبینید. آن‌ها را در چارچوب «نقشه بزرگ» شرکت قرار دهید و از خود بپرسید:

  1. آیا می‌توانیم انجامش دهیم؟ (توان عملیاتی)

  2. آیا بازار به آن نیاز دارد؟ (نیاز بازار)

سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات خود را بر اساس این دو محور تنظیم کنید.

اصل «شکست هوشمندانه»:

در شرایط امروز که همه چیز نامشخص است، گاهی تنها راه موفقیت، آزمایش کردن است.

یادتان باشد: بعضی شکست‌ها از بقیه هوشمندانه‌تر هستند، چون دقیقاً مسیری که نباید برویم را به ما نشان می‌دهند و ما را به سمت موفقیت نهایی هدایت می‌کنند.


جمع‌بندی نهایی

تغییر روش تصمیم‌گیری سخت است، اما اگر سه اصل زیر را دنبال کنید، کسب و کار شما متحول خواهد شد:

  1. عملکرد را بر اساس روش (فرایند)، نه فقط نتیجه بسنجید.

  2. فرهنگی بسازید که در آن مخالفت سازنده آزاد باشد.

  3. از عدم قطعیت نترسید و آن را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنید.

بانک اطلاعاتی گلدنیوز

انتهای پیام/

برچسب:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت