کشوری با سه هزارمیلیارد دلار منابع معدنی

کشوری با سه هزارمیلیارد دلار منابع معدنی

آشنایی با گوهرسنگ های افغانستان

امیر کشانی(سردبیر)

1400/04/22 | 00:04

نظری ثبت نشده

کشوری با سه هزارمیلیارد دلار منابع معدنی

معرفی گوهرسنگ های معادن افغانستان

معادن شاه مقصود

معدن سنگ شاه مقصود؛ در غوربند، وردک وکوهستان‌ های اطراف شهر قندهار قرار دارد. این معدن، در قسمت غربی زیارتگاه امام زاده شاه مقصود که از نسل امام کاظم (ع) می‌باشد قرار دارد. سنگ شاه مقصود، معمولاً به رنگ سبز روشن موجود می‌باشد که البته رنگ‌های سفید و سرخ آن بسیار نادر است. تسبیح‌های شاه مقصود را، تسبیح پادزهری نیز می‌خوانند. شاه مقصود، یک سنگ قیمتی و زینتی محسوب شده و انواع با کیفیت و اعلای آن نادر و کمیاب هست.

معادن زمرد افغانستان 

زمرد گوهر سبز رنگی از خانواده بریل می باشد. زمرد افغانستان به نسبت شفافیت که در خود دارد درجهان بی نظیر است. پس از کشورهایی مانند برزیل، کلمبیا و زامبیا چهارمین صادر کننده زمرد می‌باشد. آنچه زمرد افغانستان را غیر معمول می‌سازد، شفافیت بسیار خوب آن است. اغلب زمردها حتی زمردهای با کیفیت، دارای ترک‌های سطحی هستند، ولی زمرد افغانی معمولاً به طور فوق‌العاده‌ای روشن است و با وجود اندازه کوچکى که دارد، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. معادن زمرد افغانستان در دل کوهای دره پنجشیر و کوه‌های هندوکش در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق کابل، در ارتفاع ۳ تا ۴ هزار متری زمین قرار دارند. تنها با پای پیاده می‌توان به معادن نامبرده دسترسی داشت. همچنین  زمرد در منطقۀ کوهستانى بادام ولسوالى نرخ نیز وجود دارد. در دره پنجشیر تا اکنون ۱۷۲ معدن کوچک و بزرگ سنگ زمرد کشف شده است. معدن زمرد افغانستان برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط یک زمین‌شناس روسى کشف گردید. درجه سختی این سنگ ۷.۵-۸ میباشد.

معادن اکوامارین

اکومارین معمولا به رنگ آبی یافت میشود و همانند زمرد از خانواده بریل می باشد. معادن این سنگ در نورستان  و کنر وجود دارد. درجه سختی این سنگ ۷.۵- ۸  میباشد که نزدیک به یاقوت است. درین اواخر، بزرگترین اکوامرین جهان، از نورستان به دست آمده است.

معادن لاجورد
نام لاتین لاجورد «لاپیس لازولى» و شکل ابتدایى «لازولوس» است. لازولوس معادل کلمه عربى لاجورد است که براى آسمان و به طور کلى براى اجسام آبى رنگ استفاده مى‌شود. در حقیقت، واژه «لازور» از واژه فارسى باستان یا فرس قدیم «لاژورد» گرفته شده که سپس در عربى به لاجورد تغییر کرده و از عربى وارد زبان‌ لاتین شده است. بهترین معادن این سنگ قیمتی و زیبا در شمال‌شرق افغانستان به خصوص ولایت بدخشان واقع شده است. شواهد تاریخی نشان مى‌دهند که بهره‌بردارى از معادن لاجورد بدخشان، ۶۰۰۰ هزار سال پیش شروع شده است که قدیمى‌ترین تجارت سنگ‌هاى قیمتى جهان به حساب مى‌آید. بدخشان با بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر فاصله از مصر، منبع لاجورد براى تمدن‌هاى قدیم مصر، بابل، یونان و روم بوده است. این سنگ آبی رنگ مورد علاقه مصریان باستان و فراعنه مصر قرار داشته و کشف این سنگ در اهرام، نشان از تاریخ تجارت این سنگ گران‌بها دارد.

معادن کروندوم

یاقوت، نوعى از کانی کورندم بوده و از اکساید آلومینیوم که دارای درجه سختی ٩ میباشد ساخته شده است. یاقوت دارای رنگ سرخ میباشد؛ اما با موجودیت عناصرى چون مگنیزم، تیتانوم، مس، و آهن به رنگهای آبی، زرد، بنفش، شیرچائی ، نارنجی، و سرخ در کوراندوم دیده میشود که در این صورت سافایر نامیده می شود. یاقوت بعد از الماس و زمرد؛ سومین سنگ قیمتی شناختهی شدهی جهان است. این گوهر ها معمولاً درمیان سنگ مرمر سفید به شکل سرخ کم رنگ، سرخ، کبود، و رنگ‌های دیگر پیدا می‌شود.سنگ‌های قیمتی یاقوت در مناطق  مختلف کشور چون بدخشان، کنر، پنجشیر، نورستان و منطقهی جگدلک کابل وجود دارد.

لعل بدخشان
(اسپینل) گوهر لعل بدخشان یا اسپینل از دیر باز مورد استقبال سلاطین بوده است معدن یاقوت مشهور به لعل بدخشان که از سال‌ها بدینسو به شهرت رسیده، در منطقهی غران ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان موقعیت دارد. سال‌ها قبل؛ لعل‌های معدن ولایت بدخشان، توسط چکش و کلنگ استخراج می‌شد و همچنان این معدن، به شکل رسمی و غیررسمی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بیروچ (تورمالین)

بیروج، از جمله سنگهای قیمتی به شمار آمده زیاده در صفحات شرقی و شمال شرقی  مرکزی افغانستان مانند ارتفاعات کوه های بلند نورستان، بدخشان، هزاره جات، جلال آباد، لغمان و بعضی قسمت های پنجشیر و سالنگ پروان، به گونۀ گسترده یافت میشود.این گوهر سنگ به رنگهای سبز، زرد، آبی و رنگ های مختلف دیگر در طبیعت پیدا میشود. واحد اندازه گیری آن قیراط  بوده در رگه های پگماتیت (سنگهای آذرین درونی  که بلور آن از ۲.۵ سانتی بزرگتر باشد) پیدا میشود.

بزرگترین  معدن بیروچ  در پارون مرکز این منطقه ، دواب، وامی، پییین و کولین وجود دارد که به علت ناامنی، تا هنوز اندازه آن مشخص نگردیده است.علاوه بر این؛ بیروچ در محلاتى مانند کامدیش، پیروک، آژمون، اشپی، نچینکل، مومدیش، کوتیا، تیتن، شام، ودهو، قریه چکران، پشهگر، کلتن، پشه نر، که نلو، موسه، منجه گل، کوردر، کوشت، اسلام آباد نیکموک، بدین شاه، اتتی، پچیگرام، پپرا، اپسی، نوآباد فقیرآباد، دیوانه بابا، کانتیوا مرکز، موکلی، اسلام پیت، کانتوا علیا، کشت کانتیوا، قریه چمن، کشت اشتاپ، چتراس، دیوه، پرونس، اشتوی، کشتکی، وتوز، کشتون، کترای کل، ذی تو، کورکل، ماوی، پجیکل و نیلاب، وجود دارد.

فلوریت در افغانستان

نام تجارتی این سنگ؛ فلوروسپایر بوده ار ترکیب کلسیم و فلور ساخته شده است. معادن فلورسپایر در ولایت ارزگان طور وافر پیدا میشود. این سنگ همچنان در مناطق بامیان، بدخشان و بغلان نیز پیدا میشود. تا حال تحقیقات در مورد این سنگ نشده، ولی امکان زیاد میرود که در معادن حاجی گک وجود داشته باشد.

معادن اسپودومن(کونزیت و هیدنیت)

اسپودومن  از جمله احجار قیمتی به حساب آمده و معمولاً در کوه های نورستان و کنر یافت میشود. درجه سختی این سنگ، بین ۶.۵ الی ۷ میرسد. کونزیت به رنگ صورتی و بنفش برای اولین بار در سال ۱۹۰۲ میلادی توسط یک معدن شناس به نام George F. Kunz، در کشور امریکا کشف شد.  به همین سبب، نام این سنگ کونزیت است. تراش اسپودمن سخت بوده باید از زاویه مخصوص آنرا تراشید.  اسپودمن نظر به زاویه خود رنگهای مختلف را به نمایش می گذارد. این سنگ، کمیاب بوده در کشورهای برازیل، کنر افغانستان، برمه، ماداگاسکار، پاکستان و امریکا به مشکل یافت میشود.

اتهای پیام

برچسب:

ترند

پيشنهاد ويژه

افغانستان

گوهرسنگ

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت