همه چیز درباره زکات طلا و نقره و سکه
زکات یکی از اعمال واجب در دین اسلام است که بسیار اهمیت دارد. زکات به همه ی اموال و ... تعلق نمی گیرد. یکی از این اموال طلا است که البته باید به حدی برسد که زکات به آن تعلق بگیرد.
دبیر خبر(دبیر خبر)
1403/02/17 | 13:02
به گزارش سایت طلا گلدنیوز، برای زکات طلا و نقره سه شرط وجود دارد:
زکات طلا و نقره در صورتی واجب می شود که آن را سکه زده باشند و معامله با آن رواج داشته باشد، و اگر سکه آن از بین هم رفته باشد، باید زکات آن را بدهند.توضیح المسائل، مسئله 1899
یادسپاری: طلا و نقره سکه داری که زنها برای زینت به کار می برند، زکات ندارد.
توضیح المسائل، مسئله 1900
بعد از آنکه انسان دوازده ماه مالکِ... طلا و نقره بود باید زکات آن را بدهد، ولی از اول ماه دوازدهم نمی تواند طوری در مال تصرف کند که مال از بین برود و اگر تصرف کند ضامن است، و چنانچه در ماه دوازدهم بدون اختیارِ او بعضی از شرطهای زکات از بین برود زکات بر او واجب نیست.توضیح المسائل، مسئله 1856
زکات طلا و نقره وقتی واجب می شود که به مقدار نصاب برسند.
طلا دو نصاب دارد: نصاب اول آن بیست مثقال شرعی است که هر مثقال آن 18 نخود است.
پس وقتی طلا به بیست مثقال شرعی که پانزده مثقال معمولی است برسد، اگر شرایط دیگر را هم که گفته شده داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که نُه نخود می شود از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست.
نصاب دوم آن چهار مثقال شرعی است که سه مثقال معمولی می شود؛ یعنی اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود؛ باید زکات تمام 18 مثقال را از قرار چهل یک بدهد و زیادی آن زکات ندارد. همچنین است هر چه بالا رود؛ یعنی اگر سه مثقال اضافه شود، باید زکات تمام آنها را بدهد و اگر کم تر اضافه شود مقداری که اضافه شده زکات ندارد.توضیح المسائل، مسئله 1896
حد نصاب طلا را رسول الله (ص) بیان کرده و فرموده است: (ليس فيما دون خمس أوافق صدقة) يعنى: (در کمتر پنج اوقیه زکات واجب نمی شود) و پنج اوقیه برابر بیست مثقال است و هر مثقال معادل 4/25 گرم می باشد و در محاسبه امروزی نیز به همین روش عمل می شود یعنی ابتدا وزن طلا را بر حسب مثقال مشخص می کنیم و معلوم شد که هر دینار -که همان یک مثقال است- معادل 4/25 گرم می باشد لذا حد نصاب طلا بیست مثقال می باشد همانطور که در احادیث صحیح به آن تصریح شده است و در حدیثی از سنن نسائی آمده است: (ليس فيما دون عشرين مثقال صدقة) یعنی: ( در -طلای- کمتر از بیست مثقال، زکات وجود ندارد) یعنی هرگاه وزن طلا به بیست مثقال برسد مشمول زکات می شود و بیست مثقال، معادل بیست دینار است.
بنابراین با محاسبه امروزی، حد نصاب طلا هشتاد و پنج گرم می باشد و اکثریت قریب به اتفاق اهل علم بر روی این مساله اتفاق نظر دارند و برخی از علماء حدنصاب مذکور را کمتر هم عنوان کرده اند و آن را به هفتاد گرم رسانده اند اما قول صحیح که اکثریت اهل علم هم قائل بر آن هستند این است که: حد نصاب طلا با محاسبه امروزی و براساس گرم، هشتاد و پنج گرم می باشد.
حد میزان زکات طلا 85 گرم می باشد. یعنی اگر شما 85 گرم و یا ببشتر از 85 طلا داشته باشید باید زکات اش بپردازید.
مثلا در مورد شما که مقدار طلا به 170 گرم رسیده، زکات طلا به صورت زیر حساب می شود:
170 × 2.5 ÷ 100 = 4.25
نقره دو نصاب دارد: نصاب اول آن 105 مثقال معمولی است که اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست.
نصاب دوم آن 21 مثقال است؛ یعنی اگر 21 مثقال به 105 مثقال اضافه شود، باید زکات تمام 126 مثقال را به طوری که گفته شد بدهد. و اگر کمتر از 21 مثقال اضافه شود، فقط باید زکات 105 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد. همچنین است هر چه بالا رود؛ یعنی اگر 21 مثقال اضافه شود، باید زکات تمام آنها را بدهد، و اگر کم تر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کم تر از 21 مثقال است زکات ندارد.
بنابر این اگر انسان چهل یک هر چه طلا و نقره دارد را بدهد، زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیش تر از مقدار واجب داده است؛ مثلاً کسی که 110 مثقال نقره دارد، اگر چهل یک آن را بدهد، زکات 105 مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای 5 مثقال آن داده که واجب نبوده است.توضیح المسائل، مسئله 1897
1. آیا زکات به سکه های طلایی که به عنوان هدیه به شخصی داده اند تعلق می گیرد و در صورت تعلق گرفتن به چه کسی باید داد، مثلاً می شود به حساب جبهه جنگ یا دولت واریز کرد؟ آیا زکات سالهای گذشته را نیز باید داد یا نه؟
اگر شرایط وجوب زکات در آن جمع باشد و به حدّ نصاب برسد زکات دارد. و تا نصاب باقی است، برای هر سال جداگانه زکات دارد و صرف آن برای جبهه مانع ندارد.
استفتائات، ج 1، ص 340، س 3
2. جوانی هستم که به واسطه بیماری مادر زادی قادر به حرکت نمی باشم و با برادرها و خواهر و مادرم زندگی می کنم. در حدود یک سال است که پول خود را سکه طلا خریده تا وقت گران شدن طلا، آن را بفروشم و از این طریق کاری کرده باشم. شنیده ام این عمل طبق شرع اسلام نبوده و داشتن طلا برای مرد صحیح نیست، لطفا مرا راهنمایی فرمایید.
اشکال ندارد، ولی اگر یک سال طلای سکه دار باقی بماند و به حد نصاب باشد علاوه بر خمس درآمد، زکات هم واجب است به شرط آنکه پس از ادای خمس واجب، نصاب باقی باشد.استفتائات، ج 1، ص 341، س 4
بیشتر بخوانید:
همه آنچه درباره نقره باید بدانیم
قوانین نگهداری از انگشترهای طلا و جواهر گران قیمت
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده