شش عامل اثرگذار بر نرخ‌ بازار ارزهای جهانی

شش عامل اثرگذار بر نرخ‌ بازار ارزهای جهانی

تمام این شش عامل در یادگیری اصول اولیه و عواملی که روی قیمت ارز تاثیرگذار هستند ضروری است. درک این موضوع برای تمام سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها حیاتی است.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/05/05 | 00:05

نظری ثبت نشده

شش عامل اثرگذار  بر نرخ‌ بازار ارزهای جهانی

بازار معاملات ارزهای خارجی (Forex / FX) بازاری جهانی برای مبادلات ارزهاست است. این بازار ارزش تمام ارزهای موجود در دنیا را تعیین می‌کند. در این مطلب شش عاملی که بیشترین تاثیر بر روی نرخ‌های بازار ارزهای جهانی را دارند بررسی خواهیم کرد.

تورم، عرضه و تقاضا

تورم در نرخ بازار معمولا به میزان موجودی و تقاضا موجود برای هر ارز بستگی دارد. به عنوان مثال اگر اقتصاد ارز مورد نظر به نوعی مورد تهدید قرار بگیرد به احتمال زیاد نیاز به فروش هرچه بیشتر آن ارز نیز افزایش پیدا می‌کند و این به آن معنا است که ارز به قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد. به این ترتیب هر اندازه عرضه افزایش پیدا کند منجر به کاهش قیمت ارز شده و هرچقدر تقاضا افزایش یابد باعث بالا رفتن ارزش ارز مورد نظر خواهد شد. اکنون زمان آن رسیده است که نگاهی به دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارزها داشته باشیم. هر کدام از این عوامل برای معامله‌گران معنی و مفهوم مشخصی دارند.

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی

آغاز مداخله دولت با تاثیراتی شروع می‌شود که از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شوند. بانک‌ها به منظور کنترل میزان تورم و حفظ ثبات مالی مداخله خواهند کرد.
معمولا انتظار می‌رود که ارزش ارز کشوری که تورم بالایی را تجربه می‌کند به مراتب پایین‌تر باشد؛ چرا که قدرت خرید در مقایسه با دیگر کشورها کمتر میشود. از این رو می‌توان تورم را به عنوان دلیلی که روی ارزش ارز تاثیر می‌گذارد معرفی کرد. نمونه‌ای از این شرایط را در کشور بریتانیا مشاهده می‌کنیم که نرخ تورمی به مراتب بالاتر از اروپا را تجربه می‌کند. همین امر منجر به افزایش قیمت کالاهای بریتانیایی و همین‌طور کاهش تقاضا برای پوند استرلینگ می‌شود.

نرخ بهره

عامل دیگری که باید در نظر گرفته شود نرخ بهره در سراسر جهان است. افزایش نرخ بهره در یک کشور منجر به بازگشت سرمایه بیشتر برای سرمایه گذاران نسبت به کشوری می‌شود که نرخ بهره کمتری دارد. اگر سود حاصل از یک ارز بیشتر باشد احتمال اینکه با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود نیز بسیار بالاتر است و همین امر سبب می‌شود که ارزش ارز نیز افزایش پیدا کند.

کسری حساب جاری

کسری حساب جاری نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر نرخ بازار ارز است. در این حالت میزان معاملات کالا و خدماتی که از یک کشور وارد می‌شود از میزان کالا و خدماتی که از کشور صادر می‌شود بیش‌تر خواهدبود. به این ترتیب صرف پول بیش‌تر در بخش معاملات خارجی در مقایسه با پولی که به شکل صادرات وارد کشور می‌شود منجر به مجموع فروش منفی در کشور خواهد شد. مثالی که در تصویر اینفوگرافیک نمایش داده شده‌است شرایطی را در کشور تایلند نشان می‌دهد که میزان واردات از میزان صادرات پیشی گرفته‌است. به این ترتیب کشور مجبور به قرض گرفتن پول از آمریکا می‌شود که کسری حساب جاری جبران شود و سرانجام منجر می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی اعتماد خود را به تایلند از دست بدهند. به این ترتیب ارزش پول کشور تایلند (بات) کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که سرمایه گذاری روی این ارز کاهش پیدا کرده و منجر به مازاد عرضه ارز نیز خواهد شد.

بدهی

بدهی دولت نیز نقش مهمی بر نرخ ارز کشور دارد. واضح است که کشورهایی که بدهی بیش‌تری دارند جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست می‌دهند. چراکه آنها نگران مواجهه با نرخ تورم بسیار بالا هستند و همین امر به تدریج ارزش ارز کشور را کاهش می‌دهد. اگر به عنوان مثال کشور هند در بخش دولتی بدهی عظیمی داشته و مبلغ قابل توجهی را به بخش خصوصی بدهکار باشد، به این ترتیب هند زیر بار بدهی عظیمی در بخش خارجی قرار خواهدگرفت. به این ترتیب انتظار می‌رود که اکثر سرمایه‌گذاران سرمایه خود را بیرون بکشند و خود را از خطر مالی نجات دهند که همین امر منجر به کاهش ارزش روپیه هند خواهدشد.

سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز

سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز به نوعی از فعالیت‌های اقتصادی اطلاق می‌شود که در آن خرید کالاها و به اشتراک گذاشتن آن به امید روزی است که کالاهای خریداری شده به بهای بالاتری فروخته شود. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که اقتصاد در کشوری ضعیف است و زیر بار فشار بدهی و تورم قرار دارد و میزان تقاضا در آن نیز به شدت کاهش پیدا کرده‌است. اگر سرمایه‌گذار خطرپذیر باور داشته باشد که اقتصاد در آینده به روند صعودی باز می‌گردد به احتمال زیاد میزان تقاضا برای ارز نیز افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب ارزش ارز نیز افزایش پیدا خواهدکرد.
ساده است که با حدس و گمان وارد سرمایه‌گذاری شد و این دو را با یکدیگر ترکیب کرد. بهترین راه برای تشخیص این دو شناسایی انتظارات هر کدام از آنها است. انتظار سرمایه‌گذاری برای یک مقدار مشخص از سرمایه در آینده تغییر نخواهدکرد. انتظارات از معامله‌ای که در قالب یک سرمایه‌گذاری پرمخاطره انجام شده‌است، در طول زمان تغییر می‌کند.

درک بهتر این مفهوم برای اتخاذ تصمیمات بهتر

تمام این شش عامل در یادگیری اصول اولیه و عواملی که روی قیمت ارز تاثیرگذار هستند ضروری است. درک این موضوع برای تمام سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها حیاتی است. با زیر نظر گرفتن نرخ بازار ارز این شانس را دارید که بهترین نتیجه را از حضور در این بازار کسب کنید.

برچسب:

ترند

تورم

نرخ ارز

ارزهای جهانی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت