خوانش صحیح شناسنامه الماس یا گوهرسنگ

خوانش صحیح شناسنامه الماس یا گوهرسنگ

گزارش درجه‌بندی الماس GIA شامل بررسی 4C (فورسی) یعنی رنگ (Color)، پاکی (Clarity)، تراش (Cut) ، وزن (Carat Weight)، نموداری که عیوب سطحی و درونی در آن ترسیم شده و نمایش گرافیکی تناسب هندسی سنگ می‌باشد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/20 | 00:06

نظری ثبت نشده

خوانش صحیح شناسنامه الماس یا گوهرسنگ
دکتروحید احدنژاد-گوهر شناس و رییس پژوهشکده گوهرشناسی

یک متخصص درحوزه گوهرشناسی به تشریح مفاهیم پایه، نحوه خواندن گزارش یا شناسنامه الماس یا گوهرسنگ پرداخت.

به گزارش گلدنیوز دکتروحید احدنژادگوهر شناس و رییس پژوهشکده گوهرشناسی دانشگاه پیام نور گفت: گزارش درجه‌بندی الماس GIA شامل بررسی 4C (فورسی) یعنی رنگ (Color)، پاکی (Clarity)، تراش (Cut) و وزن (Carat Weight)، نموداری که عیوب سطحی و درونی در آن ترسیم شده و نمایش گرافیکی تناسب هندسی سنگ می‌باشد.

GIA این گزارش را فقط برای الماس‌های پیاده با وزن بین 15/0 قیراط به بالا صادر می‌کند.

درجه تراش

وی افزود:در گزارش برای الماس‌های استاندارد با تراش برلیان گرد که رنگ آن‌ها در محدوده D تا Z می‌باشد درجه تراش نیز ذکر می‌گردد. در ادامه به ترتیب بخش‌های مختلف این نوع گزارش توضیح داده می‌شود:

  1. تاریخ: در این بخش تاریخ بررسی سنگ در GIA ذکر می‌شود.
  2. شماره گزارش: شماره اختصاصی گزارش است که در بانک داده‌های GIA ثبت شده است.
  3. شکل و روش تراش: شکل ظاهری و آرایش فست‌های سنگ (روش تراش) در این بخش مورد اشاره قرار می‌گیرد.
  4. اندازه‌ها: ابعاد الماس به صورت "قطر کمینه – قطر بیشینه x عمق" برای الماس‌های برای تراش گرد و "طول x عرض x عمق" برای الماس‌های با اشکال فنسی ذکر می‌شود.
  5. وزن برحسب قیراط: وزن بر حسب قیراط و تا دقت یکصدم قیراط در این بخش قید می‌شود. هر قیراط یک پنحم گرم است.
  6. درجه رنگ: از درجه نبود رنگ که از بی‌رنگ تا زرد روشن یا قهوه‌ای در مقیاس GIA است. مقیاس محدوده D تا Z است. اگر علامت * در کنار رنگ قرار گیرد بدان معناست که بهسازی رنگ شناسایی شده است.
  7. درجه پاکی: درجه پاکینبود نسبی درون‌گیرها یا عیوب سطحی است. مقیاس آن بر اساس اندازه، طبیعت، تعداد، موقعیت و برجستگی و وضوح عیوب با بزرگنمائی 10 برابر از بدون عیب (Flawless) تا معیوب (Included) متغیر است.
  8. درجه تراش: این بخش مخصوص سنگ‌های با رنگ استاندارد D تا Z تراش برلیان گرد است. درجه تراش شامل تمام جنبه‌های ظاهری فیس آپ، طراحی و ساخت سنگ است. مقیاس درجه تراش از عالی تا ضعیف دسته‌بندی می‌شود.
  9. پولیش: پرداخت ونرمی سطح الماس می‌باشد که از عالی تا ضعیف متغیر است.
  10. تقارن: دقیق و بی‌عیب بودن ظاهر و شکل و جایگاه و نظم فست‌ها است که از عالی تا ضعیف طبقه‌بندی می‌شود.
  11. فلوئورسنس: شدت نوری است که الماس در اثر قرارگیری در زیر اشعه فرابنفش از خود بازتاب می‌دهد. درجه بدون فلوئورسنس شامل غیرقابل تشخیص تا بسیار ضعیف است. این ویژگی برای شناسائی الماس مورد استفاد قرار می‌گیرد.
  12. لیزرنگاشت‌ها: شامل هر متن، علامت، لوگو، یا شماره گزارش GIA است که بر روی گیردل (کمربند) الماس از طریق لیزر نگاشته می‌شود.
  13. توضیحات: هرگونه ویژگی‌ها یا عوارض شناسایی که در بخش‌های دیگر گزارش ارائه نشده است در این بخش توضیح داده می‌شود. اگر بهسازی همانند حفاری لیزری شناخته شده باشد در این بخش اعلام می‌شود.
  14. نمودار تناسبات هندسی: نیمرخ گرافیکی است که نسبت‌های واقعی هندسی سنگ را مشخص می‌کند.
  15. نمودار ترسیمی: شکل و روش تراش الماس را ترسیم می‌کند. نشانه‌ها بیانگر نوع یا طبیعت، موقعیت و اندازه یک عیب در الماس است.
  16. راهنمای نشانه‌ها: راهنمای علائم و نشانه‌هایی است که در نمودار ترسیمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
  17. مقیاس رنگ GIA: درجات رنگ بر حسب مقیاس GIA و موقعیت سنگ مورد نظر را در این مقیاس نشان می‌دهد.
  18. مقیاس پاکی GIA: درجات پاکی بر حسب مقیاس GIA و موقعیت سنگ مورد نظر را در این مقیاس نشان می‌دهد.
  19. مقیاس تراش GIA: درجات تراش بر حسب مقیاس GIA و موقعیت سنگ مورد نظر را در این مقیاس نشان می‌دهد. این بخش برای الماس‌هایی با تراش برلین گرد در محدوده رنگی D تا Z و پاکی Fl تا I قابل دسترس است.
  20. مشخصات امنیتی: شامل میکروپرینت، صفحات امنیتی، بارکد دوبعدی، یک هولوگرام، یک صفحه محافظ شماره‌گذاری برگه و تائیدیه صحت سند می‌باشد.
  21. کد QR: بارکد دوبعدی است که وقتی اسکن می‌شود داده‌های گزارش را از طریق بانک داده‌های GIA بررسی و اصالت آن را تائید می‌کند.
بخش‌های مختلف گزارش درجه‌بندی GIA برای الماس طبیعی به همراه شماره‌های توضیح داده شده

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

گلدکالج

gia

گزارش یا شناسنامه الماس

گزارش یا شناسنامه گوهرسنگ

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت