معدن فیروزه ؛ از واسطه های توزیع تا قیمت گذاری غیر شفاف

معدن فیروزه ؛ از واسطه های توزیع تا قیمت گذاری غیر شفاف

نگاهی اجمالی به وضعیت توزیع فیروزه در کشور در گفتگو با صاحب نظران این امر

امیر کشانی(سردبیر)

1400/08/25 | 00:08

نظری ثبت نشده

معدن فیروزه ؛ از واسطه های توزیع تا قیمت گذاری غیر شفاف

توزیع ناعادلانه فیروزه های معدن

خانم گیسانی فیروزه تراش و فروشنده فیروزه در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری گلد نیوز گفت: فیروزه هایی که از معدن فیروزه استخراج می شوند و کیفیت بالایی دارند هرگز به دست فروشندگان نمی رسد و احتمالا دور از چشم ما به خارج از کشور صادر می شوند و در بازار ایران فیروزه با کیفیت درجه یک نمی توان پیدا کرد.

فیروزه ها را از واسطه ها خریداری می کنیم سپس آنهایی که کیفیت خوبی دارند را به مشتریان می فروشیم و به دلیل اینکه باقی فیروزه ها، از نظر کیفی درجه پایین تری دارند به فروش نمی رسند، زیرا مردم به دنبال فیروزه های با کیفیت هستند. هر چند که برای آنها هم مبلغی پرداخت کرده ایم.

عدم وجود مرجع قانونی قیمت گذاری

در ادامه آقای حق شناس با انتقاد از معدن فیروزه گفت: چند سالی است که معدن را به بخش خصوصی اجاره داده اند و به اهالی روستا سپرده اند. این موضوع باعث شده که معدن به صورت انحصاری شود و باقی صنعت گران که اهل روستا نیستند، از آن سهمی نداشته باشند.

یکی دیگر از مشکلات فیروزه تراشان این است که در این معدن یک مرجع قانونی قیمت گذاری وجود ندارد. معدن کارها قیمت راف را یا فیروزه خام را در مزایده گذاشته و قیمت پایه را تعیین می کنند. هر چقدر هم با قیمت بالا باشد به نفع آنهاست.

او بیان کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که فروشندگان فیروزه، این سنگ ها را با قیمت خیلی بالاتری به خریدار می فروشند. ما خواستار این هستیم که یک مرجع قانونی وجود داشته باشد بلکه این سنگ ها را با یک استاندارد مشخص یعنی بر اساس طرح، رنگ، عیار فیروزه و... قیمت گذرای کنند.

یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم این است که فروشندگان، فیروزه های بهسازی شده را به جای فیروزه های بهسازی نشده به خریدار می فروشند. در این حالت دو جنبه وجود دارد: یا فروشنده نسبت به این موضوع آگاه است یا آگاه نیست، که در حالت دوم، فروشندگان باید توانایی تشخیص موارد بهسازی شده یا نشده را در خود تقویت کنند. روش درست هم این است که در منشا یا کارگاه این تفکیک انجام شود، فیروزه را تراشیده، تولید و بعد از آن برای آن شناسنامه صادر کنند.

معدن فیروزه
معدن فیروزه

تشکیل اتحادیه فیروزه تراشان

آقای نوروزی رئیس اتحادیه فیروزه تراشان شهرستان فیروزه به خبرنگار گلد نیوز گفت: این اتحادیه در سال 1391 تشکیل شده و در حال حاضر 450 عضو فعال دارد و 1200 نفر اقدام به کسب پروانه کردند.

ایشان در پاسخ به توزیع ناعادلانه فیروزه به گلد نیوز گفت: معمولا فیروزه های با کیفیت خوب بین سهام داران معدن فیروزه که 42 نفر از اهالی بومی خود روستا هستند، تقسیم می شود و فیروزه های با کیفیت پایین به دست فروشندگان و تراشنده ها می رسد.

نحوه قیمت گذاری فیروزه های معدن

در گذشته برای قیمت گذاری فیروزه هیچ مرجع قانونی ای وجود نداشت اما با تشکیل اتحادیه فیروزه تراشان، این مشکل برطرف شد. قیمت گذاری به این صورت است که کارشناس سنگ ها را بررسی می کند، به آنها شناسنامه می دهد و بر اساس کیفیت سنگ ها برای آنها قیمت تعیین می کنند.

پیشنهاد گلد نیوز:

به نظر می رسد بهتر است با همفکری و همکاری اتحادیه فیروزه تراشان شهرستان فیروزه نسبت به توزیع فیروزه های معدن شهرستان فیروزه یک تجدید نظری صورت گیرد تا همه افرادی که در صنف فیروزه تراش ها قرار می گیرند بتوانند از فیروزه های با کیفیت بالا بهره ببرند و دیگر شاهد گله مندی فیروزه تراشان در این باره نباشیم.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

معدن

پیشنهاد ویژه

فیروزه

توزیع فیروزه

قیمت گذاری فروزه

قیمت گذاری فیروزه

معدن فیروزه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت