توجه دوباره به زیبایی «گوهرهای زشت»

توجه دوباره به زیبایی «گوهرهای زشت»

به نظر می ‌رسد جذب شدن مشتریان به چیزهای غیرعادی و به ظاهر ناقص بخشی از واکنش به دنیایی باشد که در آن زیبایی کلاسیک به راحتی از طریق جراحی یا فیلترهای شبکه های اجتماعی قابل دستیابی است.

حسین راشدی(مترجم)

1400/10/11 | 00:10

نظری ثبت نشده

توجه دوباره به زیبایی «گوهرهای زشت»

به گزارش گلدنیوز به نقل از نیویورک تایمز، در آتلیه مونیخ شرکت جواهرات همرله (Hemmerle) الماس ها با دقت بر اساس رنگ به دسته هایی برای قرار گرفتن در جعبه ها مرتب می شوند. برچسب روی جعبه ها به این شرح است: جعبه سبز، بنزینی، طلایی تیره، خاکستری یک و دو و سه، و رنگ گِلی.

این نام ‌ها به سختی درخشش خیره‌ کننده ‌ای که معمولا با الماس مرتبط است را تداعی می‌کنند، اما جواهراتی با این نام ها که سنت ‌گرایان ممکن است «الماس زشت» بنامند، به طور فزاینده ‌ای مورد علاقه طراحان و خریداران قرار می‌گیرد.

الماس ها با رنگ خاکستری، قهوه ای و سبز در همرله به خوبی با فلزاتی مانند برنز، مس و آلومینیوم ترکیب می شوند و بر پالت رنگ قرار می گیرند.

کریستین همرله، یکی از اعضای نسل چهارم این کسب و کار خانوادگی می گوید که او طی سالها از کودکی با الماس های رنگی که پدرش استفن به کار می برد، آشنا شده است. حالا او راه نیاکانش را ادامه می دهد و گاهی اوقات حتی اجزاء یا نقص های سنگ های قیمتی را وقتی به طور کلی زیبا باشند نادیده می گیرد.

او در این مورد گفت: «هیچ کس با میکروسکوپ به الماس نگاه نمی کند، بنابراین تا وقتی که ناخالصی ها چشم غیرمسلح را نیازارند، اگر رنگ آن دلپذیر باشد مشکلی نیست.» 

این موضوع در مورد درخشش آنها هم صدق می کند. همرله که عمدتا در بازار اشیاء قدیمی دنبال افسون گوهرها با برش قدیمی است توضیح می دهد: «نیاز نیست الماس درخشان باشد، باید بتواند با آدم حرف بزند. اگر اینطور باشد، می فهمم که چیز خاصی دارم.»

برای مثال، یک وکیل می گوید که حلقه نامزدی با نگین الماس خود را به دلیل زیبایی، عدم تقارن و آنچه که او «ظاهر ارگانیک» می نامد، از جواهرساز مستقر در لندن، اما کلارکسون سفارش داده است.

مطمئنا بخشی از جذابیت این نوع سنگ های قیمتی «زشت» به خاطر مد شدن اشیاء غیرعادی است. با این حال، این الماس ها در مقایسه با نوع بی رنگ و یا رنگ های قرمز، صورتی و آبی که طرفداران زیادی دارند، به طور قابل ملاحظه ای ارزان تر هستند. مثلا نهم نوامبر یک الماس با شکل مروارید با برش عالی که 7.6 قیراط هم بود و ناخالصی بسیار کمی داشت 39 هزار و 474 فرانک سوئیس برای هر قیراط فروخته شد که معادل هر قیراط 42 هزار و 835 دلار بود.

این به معنای چندین برابر بودن قیمت آن نسبت به یک الماس 35 قیراطی با برش فوق العاده فانتزی و با رنگ عمیق قهوه ای – زرد بود که به قیمت هر قیراط 10 هزار و 630 فرانک سوئیس یا 11 هزار و 568 دلار فروخته شد.

یک تحلیلگر حوزه الماس در نیویورک به نام پاول زیمینسکی در این باره گفت که بسیاری از مصرف کنندگان خواهان حلقه های الماس یکتا و متفاوت از دیگر حلقه هایی که همه دارند، هستند اما تامین کنندگان همیشه به دنبال راه هایی برای پیش بردن تقاضا برای سنگ های سخت تر هستند. زیمینسکی همچنین به بازاریابی موفق الماس های قهوه ای اشاره کرد که به وسیله شرکت جواهرات Le Vian تبلیغ شده است.

ادی لویان، مدیر اجرایی شرکت خانوادگی خود مستقر در نیویورک، به یاد می آورد که چگونه علاقه او به الماس قهوه ای حدود 20 سال پیش در جلسه ای با مدیران ریو تینتو، مالک معدن Argyle که اکنون تعطیل شده و مشهور به الماس قرمز رنگ و صورتی است، آغاز شد.

آقای لویان می گوید با غربال کردن حدود 67 کیفیت مختلف سنگ، گروهی از سنگ‌ها را با رنگ شدید و سطح شفافیت «دارای کمی ناخالصی» یا واضح تر انتخاب کرد که سپس برند آن را به عنوان الماس شکلاتی ثبت کرد. او می گوید که اکنون بیش از پنج میلیون نفر جواهرات الماس شکلاتی دارند.  

الیزابتا پولستری، یکی از بنیانگذاران The Spotter Lab، یک آژانس پیش‌بینی روندها در پاریس، می گوید که به نظر می ‌رسد جذب شدن مشتریان به چیزهای غیرعادی و به ظاهر ناقص بخشی از واکنش به دنیایی باشد که در آن زیبایی کلاسیک به راحتی از طریق جراحی یا فیلترهای شبکه های اجتماعی قابل دستیابی است.

او افزود: «شاید اکنون که الماس‌های بی نقص را می‌توان به راحتی در آزمایشگاه تولید کرد، الماس‌های «ناکامل» اما طبیعی جذاب‌تر شوند.»

منبع: nytimes.com

برچسب:

الماس

ترند

پیشنهاد ویژه

الماس های رنگی

گوهرهای زشت

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت