70 درصد تجارت گوهر سنگ ها مختص الماس است

70 درصد تجارت گوهر سنگ ها مختص الماس است

رئیس پژوهشکده گوهر شناسی با تاکید بر اینکه حجم بالای گردش مالی گوهرسنگ الماس به خاطر اهمیت و کمیابی آن است بیان داشت: در کل دنیا حدود 70 درصد تجارت گوهر سنگ ها مربوط به الماس است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/04/06 | 00:04

نظری ثبت نشده

70 درصد تجارت گوهر سنگ ها مختص الماس است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی (جهان طلا) گلدنیوز؛ وحید احدنژاد، رئیس پژوهشکده گوهر شناسی و نماینده رسمی ایران در کنفدراسیون جهانی جواهرات در گفتگو با گلدنیوز بیان داشت: در ایران نیز تقریبا این نسبت وجود دارد و اگر تجارت یک میلیارد دلاری گردش مالی جواهرات ایران باشد 700 میلیون دلار آن مربوط به الماس است.

وی افزود: ارزشمندی الماس به دلیل کمیاب بودن و نوع گوهر سنگ آن است که در دنیا شناخته شده بوده و همه نسبت به الماس ارادت دارند و ذاتا گوهر گران قیمتی است.

احد نژاد تصریح کرد: بر اساس گزارشی فقط در کشور آمریکا 2 میلیون و 400 هزار حلقه ازدواج الماس فروخته شده است که فروش این میزان حلقه بیانگر گردش مالی بالای این گوهرسنگ گران قیمت است.

الماس، صنعت چند میلیارد دلاری

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اهمیت الماس باعث شده که سرمایه گذاران کلان در جهان امروز به سراغ سرمایه گذاری روی الماس به خصوص الماس های رنگی که ارزش  میلیارد دلاری دارند بروند.  

رئیس پژوهشکده گوهر شناسی اظهار داشت: سرمایه گذاری روی مسکن، خودرو، نفت، اشیا قدیمی و آثار هنری و .. از جمله فرصت های سرمایه گذاری در دنیا هستد که در گذشته به دلیل اهمیت و ارزش آثار هنری بیشتر روی آثار هنری سرمایه گذاری می شد، چرا که آثار هنری با گذشت زمان ارزشمند تر می شدند ولی اکنون به دلیل اینکه برای نگه داری آثارهنری باید هزینه نگهداری و مالیات پرداخت شود و جابه جایی آن مشکلاتی دارد و ممکن است سرمایه آن ها دچار آسیب شود سرمایه گذاران گرایش به سرمایه گذاری  روی الماس دارند.

احد نژاد در بیان تفاوت سرمایه گذاری روی الماس بیان داشت: الماس کالای تاب آور و دوام آور است و احتمال آسیب دیدن آن کم است و در واقع الماس سرمایه قابل حمل است که شناسنامه و زبان مشترک جهانی دارد و به دلیل داشتن جلوه بصری گردش مالی آن هم بالا می رود.

 70درصد تجارت گوهر سنگ ها مختص الماس است

الماس، سنگ 3.5 میلیارد ساله

وی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی الماس به دلیل کمیاب بودن و داشتن بیشترین سختی و اینکه تشکیل آن به 3.5 میلیارد سال قبل برمی گردد، می باشد و داشتن سنگی که مربوط به 3.5 میلیارد سال قبل است حالت نوستالژیک داشته و کمیاب بودن این گوهر در دنیا بسیار ارزشمند است.

رئیس پژوهشکده گوهر شناسی بیان داشت: الماس مصنوعی در مدت زمان یک ماه در راکتور هسته ای رشد می کند ولی الماس طبیعی در اعماق زمین ( عمق بیش از 200 کیلو متر ) تشکیل می شود و آمدن آن به سطح زمین مکانیسم خاصی دارد و همین کمیابی و در دسترس نبودن باعث ارزشمندی الماس است.

احد نژاد ادامه داد: گوهر الماس هرچقدر بزرگ تر باشد ارشمند تر است و به صورت تصاعدی الماس های درشت تر کم یاب تر بوده و همچنین الماس های رنگی که کمیاب تر هستند از ارزش بالاتری برخوردارند  به طوری که هر قیراط آن حداقل یک میلیون دلار قیمت دارد.

سلطه برند های ثروتمند بر بازار الماس

وی تصریح کرد: امروزه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های معروف مثل گراف، موسایف، و .. الماس ها را می خرند و اسم الماس را به نام برند خود تغییر می دهند مانند الماس گراف که یکی از با ارزش ترین و نادرترین الماس‌های صورتی موجود در جهان است و یا الماس موسایف که بزرگترین الماس قرمز رنگی است که از لحاظ نوع برش بی نظیر است.

احد نژاد بیان داشت: اخیرا کمپانی لویی ویتون که سال گذشته گردش مالی این شرکت 58 میلیارد دلار بوده است، بر روی یک شرکت تولید الماس های مصنوعی سرمایه گذاری کرده و وارد شاخه جدید سرمایه گذاری روی این گوهر سنگ شده اند که الماس مصنوعی می تواند در آینده صنعت بسیار مهمی باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه گذاران و برندهای مطرح دنیا بر اساس پایه های علمی و پایش های اجتماعی و حتی پایش مسائل زیست محیطی سرمایه گذاری می کنند.

برند سازی گوهرسنگ و الماس در ایران وجود ندارد

نماینده رسمی ایران در کنفدراسیون جهانی جواهرات ادامه داد: امروزه تجارت و برند سازی گوهرسنگ ها و الماس ها که در جهان انجام می شود متاسفانه در ایران مغفول مانده و احساس نیاز هم در مورد برند سازی گوهرسنگ ها و الماس وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اختلاف قیمت بین الماس طبیعی و مصنوعی بسیار زیاد است و الماس مصنوعی بین یک سوم تا یک دهم قیمت الماس طبیعی را دارد گفت: به طور مثال اگر قیمت یک قیراط از الماس طبیعی 5 هزار دلار باشد قیمت الماس مصنوعی 800 تا 1500 دلار است.

غیر قابل تشخیص بودن الماس طبیعی از الماس مصنوعی

رئیس پژوهشکده گوهر شناسی با تاکید بر اینکه متاسفانه تشخیص الماس طبیعی از الماس مصنوعی به هیچ وجه برای خریدار و حتی تاجر قابل تشخیص نیست و نیاز به ابزار و دستگاه های تست دارد بیان داشت:  برخی افراد سودهای کلان از بابت این موضوع برده اند و متاسفانه اعتماد در بازار از بین رفته و بستر تجاری الماس به خطر افتاده است.

وی در ادامه در مورد روند تست های جهانی الماس بیان داشت: اتحادیه جهانی تولید کنندگان الماس 9 آزمایشگاه بین المللی دارد که الماس هایی که توسط شرکت های خاص ساخته می شوند رابه صورت تصادفی به دستگاه ها می دهند و آزمایش تست و چک آنها انجام می شود. 

احد نژاد در ادامه  اظهار داشت: تجارت الماس مصنوعی در دنیا کاملا قانونی است و مشکلی ندارد ولی باید فروشنده در موقع فروش ذکر کند که الماس طبیعی است یا مصنوعی و در فاکتور و شناسنامه آن نیز مصنوعی یا طبیعی بودن الماس درج شود.

لابراتور پژوهشکده گوهرشناسی مجهز به دستگاه تست الماس

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروشنده های ما در تجارت قادر به تشخیص الماس مصنوعی از طبیعی نیستند مگر ابزار داشته باشند که متاسفانه ابزار و دستگاه تشخیص آن را ندارد گفت: دستگاه اسپکترومتر یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که تنها در لابراتور پژوهشکده گوهر شناسی وجود دارد و تشخیص الماس مصنوعی از طبیعی  با آن امکان پذیر است و در این لابراتور تست تشخیص برای مشتریان انجام می شود.

احد نژاد تصریح کرد: الماس  500 نقص بلوری دارد و تشخیص اصالت آن با استفاده از دستگاه و با توجه به  بازتابش و انعکاس نور انجام می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب:

الماس

ترند

پیشنهاد ویژه

وحید احدنژاد

الماس مصنوعی

تجارت الماس

الماس رنگی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت