بازار الماس در منگنه چین
در حالی که چالشهای صنعت سنگ های قیمتی و جواهرات در سال 2025 باقی است، این صنعت با احتیاط نسبت به بازگشت تدریجی به حالت عادی پس از فراز و فرودهای شدید دوران کرونا ، خوشبین است. همزمان که این صنعت برای حفظ رشدش به سمت بازارهای جدید و ابتکارات تازه می رود، زمینه را برای حفظ اعتماد مصرف کننده نیز فراهم می کند که آینده آن را تضمین میکند.
حسین راشدی(مترجم)
1403/10/22 | 12:10
به گزارش بازار طلا گلدنیوز به نقل از وبسایت «جولری نت»، در پی یک سال پرتلاطم که با فشارهای ژئوپلیتیکی، بی ثباتی اقتصادی و احساسات پایین مصرف کننده صدمه دیده بود، بازیگران صنعت مراقب سال 2025 و در عین حال امیدوار به جهش های جزئی هستند.
چالشها همچنان پابرجا است، اما صنعت گوهر و جواهرات جوانههای سبز رشد را در قالب بازارهای نوظهور امیدوارکننده، ثبات اقتصادی بیشتر و استراتژیهای الهامبخش مشاهده میکند.
نظارت شدید دولت و مصرف کنندگان نیز به همین ترتیب صنعت گوهرسنگ و جواهرات را برای رسیدگی به مسائل پایداری محیط زیست، نامگذاری و بازاریابی مسئولانه و سایر موارد هدایت می کند.
تجارت الماس که در سال 2024 با شرایط بسیار سختی روبرو شد، در انتهای تونل نوری می بیند. «یورم دواش» رئیس فدراسیون جهانی بورس های الماس (WFDB)، انتظار دارد بازار الماس در سه ماهه دوم سال 2025 نشانه هایی از بهبود را نشان دهد.
برخلاف مازادهای عرضه ای که در سال 2024 به نگرانیهای قیمت و موجودی منجر شد، عرضه تا حدودی تثبیت شده و حتی در برخی کالاها کمبود وجود دارد. تولیدکنندگان هندی تولید خود را در سال گذشته بین 40 تا 50 درصد کاهش دادند که به تسهیل اصلاحات عرضه کمک کرد.
دواش افزود: «از جمله عوامل اصلی که بر تجارت الماس در سال 2025 تأثیر می گذارد، عرضه سنگ الماس است. اگر شرکتهای معدنی و کشورهای تولیدکننده به کنترل عرضه ادامه دهند و مقادیر زیادی سنگ الماس را وارد بازار نکنند، این امر تأثیر مثبتی خواهد داشت.»
با این حال، بازار تا حد زیادی به تقاضای چین بستگی دارد، که «پل رولی» معاون اجرایی گروه دی بیرز، از آن به عنوان بزرگترین عامل در حال حاضر بر صنعت الماس یاد می کند. همه اذعان دارند که بهبود تقاضا در چین بیش از حد انتظار طول خواهد کشید. به گفته رولی، برای اولین بار پس از شیوع کرونا، نرخ ازدواج در چین پایین مانده است و تأثیر بسیار زیادی بر تجارت ناشی از عروسی ها دارد.
پیش بینی می شود ابتکارات اخیر برای احیای مجدد میل به الماس طبیعی در چین امسال به ثمر بنشیند. فدراسیون جهانی بورس های الماس و بورس الماس شانگهای (SDE) در مجموعه ای از ویدئوها برای جلب علاقه مصرف کنندگان به الماس همکاری کرده اند. به گزارش دواش، بورس الماس شانگهای همچنین کمپین بازاریابی الماس طبیعی را آغاز می کند. این کمپین به تلاشهای تبلیغاتی موجود توسط دی بیرز و شورای الماس طبیعی (NDC) برای جلب نظر مصرفکنندگان جوان خواهد پیوست.
رکود تقاضای چین برای الماس باعث شده است که بازیگران صنعت به بازارهای مصرف جایگزین ورود کرده و به آنها آموزش دهند.
هند به عنوان یک رقیب قدرتمند ظاهر شده است که توسط طبقه متوسطی که اشتهای بیشتری برای الماس نشان می دهد هدایت می شود. رولی گفت که تقاضای الماس طبیعی در هند در دو تا سه سال گذشته پس از کووید 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.
او توضیح داد: «ما پتانسیل رشد آینده را در هند می بینیم، زیرا اقتصاد در حال رونق است؛ شاید به دلیل کند شدن رشد چین. سرمایه گذاری به سمت الماس حرکت کرده است و طبقه متوسط رو به رشد هند به شکلی متفاوت به الماس نگاه می کند. جدا از جواهرات سنتی، فرصتهایی برای فروش الماس برای طرحهای تازه و مبتکرانه در هند وجود دارد.»
دواش همچنین علیرغم تاکید معمول بازار بر جواهرات طلا، افزایش مصرف الماس در هند را در سالهای اخیر مشاهده کرد. او افزود، از آنجایی که بر واردات الماس صیقل داده شده مالیات وجود دارد، بازار هند تقریباً به طور انحصاری توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود.
رولی پیشبینی میکند امسال سطوح بالاتری از ذخیرهسازی الماس طبیعی در میان خردهفروشان وجود داشته باشد. همچنین بازار دی بیرز در ژاپن و آسیای جنوب شرقی رشد نشان می دهند، اما رولی اذعان می کند که دومی بازار کوچکتری است که نمی تواند ضررهای چین را جبران کند. او خاطرنشان کرد که هند نیز نمی تواند این را ضرر جبران کند.
رولی ادامه داد: «ما به دنبال بازارهای جایگزین هستیم تا شتاب را تا زمان بازگشت تقاضای چین حفظ کنیم، که امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.»
برای دواش، بزرگترین چالش پیش روی این صنعت، فقدان عمومی هیجان در بین نسل های جوان برای الماس طبیعی است.
دواش توضیح می دهد: «این مصرفکنندگان در معرض کمپینهای عمومی قرار نگرفتهاند که از الماسهای طبیعی به عنوان نماد عشق ابدی تمجید میکنند، چیزی که برای نسلهای قدیمیتر واضح بود. ما امیدواریم که صنعت با متحد شدن پشت کمپینهای عمومی در طول زمان شروع به اصلاح این موضوع کند.»
به نظر او حداقل پنج سال کمپین بازاریابی فشرده برای ایجاد تغییر عمده در نگرش مصرف کننده مورد نیاز است. بحث های اخیر انجمن های تجاری در مورد کمک به بودجه شورای الماس طبیعی برای بازاریابی بر اساس دسته های مختلف می تواند گامی در این مسیر باشد.
ثبات بیشتر اقتصادی و ژئوپلیتیکی برای تجارت الماس نیز نویدبخش خواهد بود. دواش گفت: «ما امیدواریم که با دولت جدید آمریکا، جنگ در اوکراین و خاورمیانه پایان یابد. این اثری آرام بخش بر بازار خواهد داشت و امیدواریم شاهد کاهش مداوم نرخ بهره باشیم.»
رولی پیش بینی می کند بازگشت تدریجی صنعت الماس به حالت عادی ناشی از یک دوره ذخیره سازی خوب در آینده اتفاق بیافتد. او گفت: «نشانههای اولیه امیدوارکننده به نظر میرسند. اینها شتاب صنعت الماس طبیعی را باز خواهد گرداند. این یک جهش سریع به سمت رشد یا بهبودی نخواهد بود. بهبود تدریجی سطح تقاضای مصرف کنندگان برای الماس باعث بازگشت قدرت و ثبات تجارت الماس طبیعی خواهد شد.»
به گزارش سایت طلا گلدنیوز ، مروارید به نوبه خود در حال به دست آوردن بازارهای بیشتری است و از بخش های مختلف سمت مصرف بهره می برد.
انجمن صادرکنندگان مروارید ژاپن (JPEA) به دنبال تنوع بیشتر در بازار مروارید ژاپنی آکویا در سال جاری است. به گفته جورج کاکودا، رئیس JPEA، تقاضا از چین در سالهای پس از همهگیری بسیار قوی بود، اما بازارهای جدید نیز پتانسیل بالایی را نشان میدهند.
کاکودا می گوید: «در سالهای اخیر، خریداران از مناطق دیگر مانند ایالات متحده، اروپا و هند علاقه بیشتری به مرواریدهای ژاپنی آکویا نشان دادهاند. اینها خریداران جدی هستند که حاضرند برای این کالاها مبلغ بیشتر (premium) بپردازند. آنها از ثبات عرضه و کیفیت ما که مزیت های رقابتی اصلی ما در بازار هستند قدردانی می کنند.»
«ژاک کریستوف برانلک» مدیر عامل شرکت تخصصی تولید مروارید «گلدن ساوث سی»، دوباره شاهد پیشرفت قابل توجهی در پایگاه مشتریان این شرکت در ایالات متحده و همچنین افزایش علاقه به مروارید «گلدن ساوث سی» در سطح جهان است. آسیا و چین عملکرد خوبی برای این شرکت دارند و بازارهای نوظهوری مانند هند و آفریقا از نظر امکانات غنی هستند.
او پیشبینی میکند امسال علاقه به مروارید ادامه یابد، بهویژه به دلیل جنبه پایداری محیط زیستی مرواریدهای دریای جنوبی که برای نسلهای جوانتر اهمیت دارد.
سنگ های قیمتی رنگی نیز در سال نسبتاً بهتری قرار دارند و تقاضا برای برخی نوع ها و کیفیت های خاص از عرضه بیشتر شده است. چارلز ابوچار، رئیس کمیسیون سنگ های رنگی کنفدراسیون جهانی جواهرات (CIBJO) گفت که به ویژه سنگ های رنگی گران قیمت مورد توجه هستند و تهیه آنها دشوار است. وی ادامه داد: «در این بین به دلیل شرایط اقتصادی، سنگ های متوسط و سطح پایین به دلیل ضعیف بودن بازار تحت فشار هستند.»
«ساشا گلوکوز» مالک شرکت «وایتلیت» خاطرنشان کرد که بازار سنگ های میان رده راکد شده است. او توضیح داد که سنگهای گران قیمت با کیفیت خوب همیشه مورد تقاضا خواهند بود، در حالی که خریدارانی که سنگهای متوسط را خریداری میکردند، حالا مواد پایینتر را می خواهند.
اینجا نیز کند شدن فعالیت خرید در چین کسبوکار را تحت تأثیر قرار داده است و تأمینکنندگان را بر آن داشته تا سایر راههای رشد را بررسی کنند.
به گفته گلوکوز، وایتلیت برای جستجوی جریان های درآمدی جدید، به تجارت محموله سنگ های قیمتی رنگی با آلمان و هند متوسل می شود. شرکت متخصص کوراندوم «پلوی سنتر» عمدتاً به تقاضای ایالات متحده و اروپا پاسخ می دهد. «سواچای چوابانلو» مدیر عامل آن، اعلام کرد که سفارشات مشتریان شرکت تا حد زیادی به تقاضای مشتریان چینی آنها بستگی دارد و در نتیجه بر فروش تأثیر می گذارد. او اکنون به دنبال جای پایی بیشتر در بازار خاورمیانه است، جایی که سنگ های بزرگتر و با کیفیت پایین تر ترجیح داده می شوند.
ابوچار گفت: «چالش مهم دیگر در صنعت سنگ های قیمتی رنگی، تعداد اصلاح های جدید در سنگ ها است. بسیاری از اصلاح های امروزی در سنگ ها فعلا غیر قابل کشف هستند. تا زمانی که نتوانید آن ها را تشخیص دهید، نمی توانید بگویید که سنگ قیمتی رنگی اصلاح شده است یا خیر. این امر باعث ایجاد بی اطمینانی خاصی می شود.»
فراتر از نیروهای بازار، تلاشهای قانعکنندهای برای محافظت از زیربنای موفقیت صنعت وجود دارد: اعتماد مصرفکننده.
در کنگره CIBJO 2024 در شانگهای چین در نوامبر گذشته، سخنرانان و اعضای میزگرد، فوریت توسعه پایدار، تأثیر چارچوبهای نظارتی و ژئوپلیتیک، و اهمیت نامگذاری استاندارد و افشای کامل، در میان سایر موارد را مورد توجه جدی قرار دادند. همه این موارد تأثیر عمیقی بر تجارت گوهر و جواهرات در آینده خواهند داشت.
کمیته نامگذاری زنجیره تامین CIBJO در حال کار بر روی ایجاد یک لیست استاندارد از اصطلاحاتی است که محصولات، منابع و فرآیندهای موجود در زنجیره تامین جواهرات را همراه با تعاریف آنها توصیف می کند.
این کمیته در حال بررسی نامگذاری مورد استفاده در ادعاهای تجاری در مورد شیوههای تجاری مسئولانه و اخلاقی است، مانند اصطلاحاتی که منشا و منبع را توصیف میکنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه انتظار میرود قوانین جدید حمایت از مصرفکننده در سالهای آینده پدیدار شود، داشتن نامگذاری مناسب برای ادعاهای تجاری در طول زنجیره تامین جواهرات بسیار مهم است.
«پوروی شاه» هماهنگکننده کمیته و رئیس گروه زنجیرههای ارزش اخلاقی و پایدار دی بیرز گفت: «مصرفکنندگان بیشتر از گذشته قادر به دسترسی و پردازش اطلاعات هستند. اگر ادعاهایی که می کنیم معتبر به نظر نرسند، خیلی سریع این اعتماد را از دست خواهیم داد. ما همچنین در یک فرهنگ لغو (cancel culture) هستیم و زمان بسیار زیادی طول می کشد تا بتوان این ضربه به شهرت را جبران کرد.»
انتظار میرود در سه ماهه اول سال 2025 اصطلاحات خاصی که هم اکنون در حال بررسی و تدوین هستند مورد مشورت تخصصی قرار گیرند.
منبع: جولری نت
مروارید
الماس طبیعی
بازار طلای چین
بازار طلای هند
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده