تمایل نسل جوان به الماس های آزمایشگاهی

آینده الماس های مصنوعی در ایران و جهان

متاسفانه یک گارد شدیدی نسبت به الماس مصنوعی وجود دارد و این گارد فقط مختص ایران نیست ؛ بسیاری از کشورها نیز در مورد فرصت و یا تهدید بودن آن تردید دارند.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1404/06/18 | 10:06

نظری ثبت نشده

آینده الماس های مصنوعی در ایران و جهان

به گزارش سایت اخبار طلا و جواهر گلدنیوز ؛ امیرکاظم کفایتی ، مدرس رشته گوهرشناسی در دانشگاه علمی کاربردی طلاوجواهر اتحادیه تهران گفت: متاسفانه یک گارد شدیدی نسبت به الماس مصنوعی وجود دارد و این گارد فقط مختص ایران نیست ؛ بسیاری از کشورها نیز در مورد فرصت و یا تهدید بودن آن تردید دارند.

وی افزود: در گذشته، الماس به ویژه در سایزهای بزرگ به عنوان یک سرمایه تلقی می‌شد، اما با ظهور الماس مصنوعی و قیمت بسیار  کم و متفاوت آن با الماس طبیعی این مهم تبدیل به تهدید شد. 

کفایتی تصریح کرد: هر دو نوع الماس (طبیعی و مصنوعی) دارای ساختار کریستالی و فرمول شیمیایی یکسان هستند و هیچ تفاوتی در ظاهر و مشخصات ندارند و تنها تفاوتشان در منشأ آنهاست که یکی در دل زمین طی 300 تا 400 میلیون  سال شکل گرفته و اصالتی خاص دارد و دیگری در محیط آزمایشگاه تولید شده است.

تمایل نسل جوان به الماس های آزمایشگاهی

وی با بیان اینکه  تولید انبوه الماس مصنوعی، به ویژه از سال ۲۰۱۵ به بعد و اوج آن بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، باعث شد تا الماس ‌های طبیعی با چالش مواجه شوند و قیمت و میزان تقاضای آن‌ها کاهش یابد اظهار داشت: نسل جوان امروز یا همان نسلZ تمایل بیشتری به استفاده از الماس مصنوعی دارد، چرا که معتقدند تفاوت چندانی با الماس طبیعی ندارد و با هزینه‌ای بسیار کمتر (۱۰۰ دلار به جای ۴۰۰۰ دلار برای الماسی با کیفیت مشابه) می‌توانند آن را تهیه کنند.

این مدرس رشته گوهرشناسی ادامه داد: نسل جدید به دلیل قیمت و نگرانی ‌های زیست‌ محیطی رغبت بیشتری به استفاده از الماس مصنوعی دارد ولی نسل‌های قدیمی‌تر برای داشتن الماس طبیعی و استفاده از آن مقاومت می کنند.

وی با اشاره به اینکه  مشکل عمده در مورد ابهام تهدید و فرصت بودن الماس های مصنوعی، برای  افراد سرمایه گذار است که نمی دانند باید چه کنند خاطر نشان کرد: نظریه پردازان معتقدند که تا سال 2030 الماس مصنوعی به کار خود ادامه داده و اوج می گیرد و دوباره به کف برمی گیرد،  ولی عده ای نیز معتقدند که قیمت آن در همین سطح پایین کنونی خواهد ماند.

چین و هند بزرگترین تولید کنندگان الماس مصنوعی

کفایتی در ادامه با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر به دلیل تولید بیش از حد قیمت الماس مصنوعی بسیار کاهش یافته است بیان داشت: در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان الماس مصنوعی، چین و هند هستند که بالغ بر ۸۰ درصد الماس‌های مصنوعی جهان را در سایزهای بزرگ و رنگ‌های متنوع تولید می‌کنند.

وی به جنبه  فرصت‌ساز الماس مصنوعی برای طراحان اشاره کرد و اظهار داشت: الماس مصنوعی برای طراحان یک فرصت جذاب است چرا که می توانند الماس مصنوعی ارزان‌قیمت را در هر رنگ، شکل، فرم و سایزی تراش دهند در حالی که تراش دادن الماس طبیعی با هر شکل و اندازه‌ای صرفه اقتصادی ندارد و این مزیت دست طراحان را برای طراحی باز می‌گذارد.

آمریکایی ها بزرگترین خریداران الماس مصنوعی

کفایتی تصریح کرد: آمریکاهایی  بزرگترین خریدار الماس مصنوعی جهان هستند و جوانان آمریکایی تمایل دارند الماس را به عنوان هدیه ارائه دهند و الماس مصنوعی با قیمت مناسب، این امکان را برایشان فراهم می‌سازد.

وی خاطر نشان کرد: ایران از دیرباز و از زمان کشف اولین الماس ها در هندوستان، یکی از مصرف کنندگان الماس و جزو جواهربازترین انسانهای روی زمین بوده اند و اکنون نیز  در حوزه الماس همچنان مصرف کننده است. ولی متاسفانه ایرانی ها مصرف کننده الماس های ریزه هستند در حالی که سرمایه‌گذاری در الماس‌های بزرگ، توجیه‌پذیرتر است.

 کفایتی با بیان اینکه ایران در زمینه تولید الماس مصنوعی، هیچ تولیدی ندارد و برنامه‌ای نیز برای تولید آن ندارد اظهار داشت: واقعیت این است که رقابت با هند در زمینه تولید الماس، اشتباه است و وارد شدن به بحث فنی الماس برای ایرانیان اشتباهی است که باید از آن اجتناب شود.

لزوم تمرکز بر جنبه‌های تجاری و بازرگانی الماس

مدرس رشته گوهرشناسی در دانشگاه علمی کاربردی طلا و جواهر تهران گفت: باتوجه به شکل گیری تشکل ها در حوزه گوهرسنگ و حمایت دولت ، امید می رود بر جنبه‌های تجاری و بازرگانی الماس تمرکز شود.

کفایتی اذعان داشت: باتوجه به اینکه راه ابریشم از ایران عبور می کند  و ایرانیان به عنوان بازرگانان بزرگ در دنیا مشهوربوده اند، لذا ایران می تواند از موقعیت جغرافیایی خود به عنوان چهارراه جهان استفاده کرده و با قانون‌گذاری ‌های درست، به سمتی حرکت کند که ایران پایگاه خرید و فروش  الماس (مانند بانکوک و هند) شود.

وی در مود کیفیت دومین نمایشگاه گوهر سنگ نیز بیان داشت: دومین نمایشگاه گوهرسنگ و صنایع وابسته که در 11 تا 14 شهریور ماه برگزارشد، نسبت به دوره اول بی نهایت بهتر و کیفیت بالاتری داشت و این توانایی و پتانسیل درکشور وجود دارد که 100 برابر بهتر باشد.

کفایتی افزود: اگر این روند ادامه یابد در  دوره های بعدی نمایشگاه به شرط پایان تحریم ها و باز شدن مرزها این نمایشگاه می تواند از بی نظیر ترین نمایشگاه های گوهر سنگ در جهان باشد.

برچسب:

گوهرشناسی

الماس مصنوعی

الماس طبیعی

دانشگاه طلا و جواهر

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت