حضور زیورآلات چینی و تایلندی در نمایشگاه‌ گوهرسنگ ایران

بی اعتمادی صنف طلا به گوهرسنگ های ایرانی

با وجود رشد آموزش و کیفیت تراش سنگ‌های قیمتی در ایران، صنف طلا و جواهر همچنان از پذیرش گسترده این تولیدات در بازار خودداری می‌کند. کارشناسان معتقدند که تقویت اعتماد به کیفیت داخلی، می‌تواند راه را برای حضور پررنگ گوهرسنگ ایرانی در جواهرات کشور هموار کند.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1404/06/29 | 09:06

نظری ثبت نشده

بی اعتمادی صنف طلا به گوهرسنگ های ایرانی

به گزارش سایت اخبار طلا و جواهر گلدنیوز ؛ دکتر منصور رجایی انارکی فعال صنعت گوهرسنگ و پیشکسوت باستان شناسی با اشاره به نقش کلیدی ایمیدرو در احیای صنعت گوهر سنگ گفت: صنعت گوهر سنگ متاسفانه متولی خوبی نداشته و با ورود ایمیدرو به عرصه پشتیبانی و متولی گری این صنعت، صنعت گوهر سنگ به جایگاه خوبی رسیده است.  

رجایی با یادآوری قدمت ۴۲۰۰ ساله این هنر و وجود بیش از ۲۰۰ کارگاه تراش در شهر سوخته زابل تصریح کرد: «تولیدات آن دوران به شوش و بین‌النهرین می‌رفت و حتی لاجورد مصر باستان از ایران تأمین می‌شد. این نشان می‌دهد که گوهرسنگ جزو کالاهای اصلی تجارت ایران بوده است.»

وی از دوران رکود این صنعت در سال‌های پیش از ۱۳۶۸ سخن گفت و تصریح کرد:  صنعت گوهر سنگ در ایران فراز و فرود زیادی داشته است و در سال 1368، در تهران حتی یک نفر گوهر تراش هم نبود و از این سال آموزش و تدریس گوهرتراشی در ایران آغاز شد.

وی اظهار داشت: آموزش و تراش سنگ‌ها دوباره از سال ۱۳۶۸ پس از یک دوره بی توجهی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی و فنی و حرفه‌ای آغاز شد و به واسطه تلاش های صورت گرفته در این راستا در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تراشکار در تهران و ۲۰۰ هزار تراشکار فعال در سراسر ایران مشغول به کار هستند و خراسان جنوبی به عنوان مهد گوهرسنگ‌های ایران شناخته می‌شود.

انارکی تأکید کرد: «از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۵ در هشت کارگاه به تدریس پرداختم، سپس وارد حوزه ساخت دستگاه و ابزار شدم. اکنون دستگاه‌های تراش ایرانی حتی در تایلند به فروش می‌رسد و از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.»

وی با تاکید بر اینکه صنعت گوهر سنگ  جایگاه خوبی در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت بیان داشت: فعالیت در این حوزه  نشان‌دهنده تعالی فرهنگی در این زمینه است افق روشنی برای صنعت گوهرسنگ ارزیابی کرد.

ضرورت تمرکز بر یکی از مزیت‌های حوزه گوهرسنگ

کریمی برای رسیدن به اهداف، تدوین برنامه مدون و تمرکز بر یکی از مزیت‌های حوزه گوهرسنگ را ضروری خواند و گفت: ایران به لحاظ مزیت نیروی انسانی و هوش، وضعیت خوبی دارد و می‌تواند در حوزه تراش سنگ، همانند تایلند که ۱.۵ میلیون نفر در این صنعت فعال هستند، فرصت ‌های شغلی بسیاری ایجاد کند.

متاسفانه برخی تصور فراوانی منابع معدنی دارند ولی در واقع منابع معدنی کشور ایران در حوزه گوهرسنگ‌ها محدود است و به جز فیروزه و عقیق، منابع شناخته شده خاص دیگری فعلاً نداریم.

وی بر لزوم تقویت یک مزیت خاص و پرهیز از شاخه به شاخه پریدن تأکید کرد و شناسایی نقاط ضعف و رفع چالش‌ها را از اولویت‌ها دانست و اذعان داشت: آموزش نیروی کار ماهر (تراشکار و گوهرشناس)، استانداردسازی سایز تولیدات و سپس عرضه آن‌ها به بازارها مسیر موفقیت در صنعت گوهر سنگ است.  

یکی از چالش‌های مهم صنعت گوهر سنگ ما، عدم پذیرش گوهرسنگ‌های تراش داخلی توسط صنف طلا و جواهر ایران است که امید می رود با افزایش اطمینان به کیفیت این سنگ‌ها، شاهد استفاده بیشتر آن‌ها در صنعت جواهرسازی باشیم.

حضور زیورآلات چینی و تایلندی در نمایشگاه‌ گوهرسنگ ایران

وی به یکی از مشکلات صنعت که عرضه تولیدات چین و تایلند در نمایشگاه گوهر سنگ ها است اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی غرفه‌های نمایشگاه گوهرسنگ به جای نمایش تولیدات و گوهر های ایرانی، زیور آلات و سنگهای مصنوعی چینی و تایلندی که بدون توجه به اهمیت تولید داخلی توسط عده ای تاجر کانتینر کانتینر وارد کشور می شوند، عرضه شد.

افزود: در نمایشگاه‌ها باید تولیدکنندگان داخلی، بهترین محصولات برندسازی شده خود را عرضه کنند تا این امر به تقویت ریشه‌های فرهنگی ما در هنر و استفاده از گوهرسنگ کمک کند.

برچسب:

عقیق

فیروزه

تراش گوهرسنگ

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت