پیشنهاد تشکیل شرکت ملی گوهرسنگ
رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ عنوان کرد: پیشنها ما این است که برای تسهیلگری و برونرفت از چالشهای موجود گوهرسنگ، سازمانی مستقل تشکیل شود. برای مثال، نهادی با نام شرکت ملی گوهرسنگ که بتواند کل زنجیره ارزشافزوده آن را مدیریت کند.
امیر کشانی(سردبیر)
1402/05/03 | 00:05
مسعود کیانی ـ رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ ایران: سند توسعه ملی گوهرسنگ طی چند سال اخیر در سازمان ایمیدرو تدوین شده، البته برای تدوین این سند کمک چندانی از بخشهای خصوصی گرفته نشده است و کسانی هم که در جریان تدوین سند قرار داشتند، بیشتر از فعالان طلاسازی و زرگری بودهاند و متخصصان بخش گوهرشناسی و گوهرتراشی و تجارت گوهرسنگها در این فرآیند حضور نداشتند و نقشی در تدوین این سند برعهده آنها گذاشته نشده است.
در سند توسعه ملی گوهرسنگ، کل زنجیره ارزشافزوده بخش گوهرسنگ پیگیری و برای آن، اهدافی در نظر گرفته و استراتژیهایی چیده شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که نکاتی جمعآوریشده در قالب سند الزام قانونی ندارد.
توجه به این نکته از آنجا اهمیت دارد که گاهی گفته میشود که همه اقدامات و اهداف باید در چارچوب سند باشد که درست نیست، زیرا سندها، هرچند میتوانند چشماندازها را روشن کنند، اما نمیتوانند در جایگاه قانون قرار گیرند و اگر کسی از آن تخطی کرد، توبیخی در پی داشته باشد.
از جمله موضوعاتی که در سند پررنگ شده، حوزه اکتشاف گوهرسنگها، از جمله یاقوت، الماس، زمرد و سنگهای قیمتی است. هرچند واقعیت این است که کشور ما از نظر لیتولوژیکی ذخایر قابلتوجهی از این سنگها ندارد.
در این بخش، طرحهای موجود در زمینه اکتشاف گوهرسنگها به شرکتهای فعال در زمینه اکتشاف عناصر فلزی واگذار شده است که هیچگونه تخصصی در این زمینه ندارند.
از چندین شرکت با شخص من تماس گرفتند که اطلاعات خاص گوهرسنگهایی را که در کشور داریم ، در اختیار آنها قرار دهم که من اعلام کردم اگر واقعا قرار است برای کشور کاری انجام دهند و اطلاعاتی کسب کنند، باید خودشان بهصورت میدانی و چکشی پیجویی و اکتشاف کنند تا در مرحله بعد بتوانند ذخیرهها را مشخص کنند.
اگر فقط قرار باشد با اطلاعات کتابخانهای و مباحث همایشی و پژوهشی پیش بروند، در واقع به جایی نخواهند رسید.
در ایران چیزی حدود ۴۰ نوع گوهرسنگ وجود دارد، اما بیشتر میتوانیم روی سنگهای قیمتی مانند گارنت یا فیروزههای خاص و... حساب کنیم و برای آنها برنامهریزی داشته باشیم، اما در این سند به آنها توجه چندانی نشده است.
در زمینه استخراج، هیچ بحث و هدفی در ذیل سند هنوز تدوین و هیچ صحبتی در این زمینه مطرح نشده است که بخواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم و متاسفانه همین موضوع باعث شده است که حاشیههایی هم ایجاد شود.
بهگمان من، گوهرسنگ موضوعی فراسازمانی است. بنابراین، اگر رئیسجمهوری یا معاونت اقتصادی ایشان بتواند وزارتخانهها یا سازمانهای متولی این حوزه را دور یک میز جمع کند و شرح وظیفه هریک مشخص شود، مشکل تداخل مسئولیتها برطرف خواهد شد.
حتی اگر قرار است سازمان مستقلی برای رسیدگی به مسائل حوزه گوهرسنگ تشکیل نشود، حداقل کار بهصورت شورایی پیش برود. در این شورا هم، باید بخش خصوصی حضور داشته باشد، هم بخش دولتی و نهادهای نظارتی تا بتوان برای مشکلات این حوزه چارهای اندیشید و با بحث و چالش راهحلهایی ورای سازمان کوچک یا وزارتخانهای خاص ارائه داد.
برای مثال، الماس بازاری پررونق، پرسود و پراشتغال دارد. کشور ما برای اینکه بتواند در صنعت الماس وارد شود، باید مجلس تصویب کند که به معاهده کیمبرلی روسیه بپیوندیم تا بتوانیم سنگ الماس خام یا راف را از کشورهای انگشتشماری که دارای ذخایر آن هستند، دریافت و فرآوری کنیم.
موضوع معاهده کیمبرلی جلوگیری از کمک به گروههای تروریستی یا خشنی است که در بازار گوهرسنگها بهویژه الماس نفوذ پیدا کردهاند و از آن برای پولشویی و تامین مالی خود استفاده میکنند.
مشکلات این حوزه بسیار گسترده است. جدا از دشواری ایجاد کسبوکار و دریافت مجوز کسب، چالشهای فراوانی در زمینه تجارت، آموزش، راهاندازی دانشبنیانها و... وجود دارد و به این ترتیب، پیشرفتی در زمینه تولید ثروت، اشتغالآفرینی و برونرفت از چالش خامفروشی ایجاد نشده است.
پیشنها ما این است که برای تسهیلگری و برونرفت از چالشهای موجود گوهرسنگ، سازمانی مستقل تشکیل شود. برای مثال، نهادی با نام شرکت ملی گوهرسنگ که بتواند کل زنجیره ارزشافزوده آن را مدیریت کند. اگر چنین نهادی بهوجود بیاید، ظرف مدت کوتاهی بین ۵ تا ۱۰ سال میتواند این حوزه را سروسامان دهد و از تشکیل استارتآپها و توسعه کارگاهها حمایت کند و موضوعات مربوط به کسبوکار و اتحادیه را بهسرانجامی برساند.
بهعنوان مثال، درحالحاضر دریافت جواز کسب در صنف طلا و جواهر شرایط بسیار سختی دارد و بهواسطه شرایط پیچیدهای که متولی امر در نظر گرفته، کسبوکار به چالش تبدیل شده است که باید این مسیر تسهیل شود.اگر در خود وزارت صمت، سازمان یا شرکتی تشکیل شود که اراده و تواناییهایی فراتر از تشکلهای صنفی داشته باشد، میتواند همه فعالیتهای گوهرسنگ را متمرکز کند. البته بعضی میگویند که دولت در حال کوچکسازی است، اما در واقع اینطور نیست و بخشهای دولتی روزبهروز در حال افزایش هستند.
بنابراین، میتوان ساختاری در نظام اداری تشکیل داد که بتواند کل فرآیند گوهرسنگ، از ابتدا که مرحله اکتشاف است تا استخراج و فرآوری و تجارت را پیگیری کند و در همه بخشها بتواند بهعنوان متولی نهایی اعمالنظر کند و تا چند سال به این حوزه سروسامان دهد و بعد میتوان آن را منحل و یا به بخش خصوصی واگذار کرد.
در زمینه واردات و صادرات گوهرسنگ، هنوز هیچ گشایشی صورت نگرفته است، چون هیچ آییننامهای در این زمینه وجود ندارد و اگر چیزی باشد، فراتر از گلهگذاری میان وزارتخانهها و سازمانها نیست.
یعنی هنوز این کشمکش وجود دارد که چرا شما این کار را از ما گرفتید و تحویل دیگری دادید و این باعث شده که موضوع واردات و صادرات، ورود سنگهای راف و طلا و نقره و فلزات قیمتی، که بتوان آنها را برای جواهرسازی با سنگها تلفیق کرد، هنوز حل نشده است و همچنان درگیر کالای گروه ۴ هستیم.
درباره صادرات هم، ممنوعیت خامفروشی جلوی کار را گرفته است. بهعنوانمثال، کانیهای کلکسیونی باید بهصورت خامفروشی به فروش برود و هیچگونه فرآوری نباید روی این سنگهای کلکسیونی انجام شود، پس باید اجازه صادرات آنها وجود داشته باشد و اشتباه است اگر آنها را ماده خام بنامیم، چرا که مصرف دیگری جز کلکسیونی بودن ندارند.
در زمینه سنگهای فرآوریشده هم، موضوع آزمایشگاههای گوهرشناسی مرجع و خروجی کشور مطرح است و باید در گمرک یا در خارج از آن، ارزیابی وجود داشته باشد که بتواند نرخ و استاندارد کالا را مشخص کند و تعرفه خروجی آن مشخص شود.
شنیدهام که بهتازگی فیروزه را کیلویی ۷۰دلار قیمتگذاری میکنند که به این ترتیب ارزش و اعتبار فیروزه ما بهشدت نزول پیدا میکند و متاسفانه باید گفت ارزیابی که این قیمتگذاری را انجام میدهد یا ذینفع یا درصدد کارشکنی در این زمینه است.
بیشتر بخوانید:
منبع: روزنامه صمت
انتهای پیام/
ترند
گوهرسنگ
سنگ های قیمتی
انجمن صنفی گوهر سنگ ایران
مسعود کیانی
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده