برندهای لوکس به دنبال سنگ های «مقرون به صرفه» هستند
سنگهای سخت رنگی از جمله «لاجورد»، «مالاکیت» و «چشم ببر» مدتهاست که به دلیل زیبایی طبیعی و مقرونبهصرفه بودنشان مورد توجه بودهاند - بهویژه در مقایسه با الماسها که به لطف افزایش تقاضا در مقابل عرضه کم، قیمتشان افزایش مییابد.
حسین راشدی(مترجم)
1403/04/12 | 12:04
به گزارش سایت طلا گلدنیوز، به نقل از وبسایت «سوث چاینا مورنینگ پست»، هیجان خاصی که از داشتن چیزی که قرنها قدمت دارد و از مقصدی دور دست به دست میآید، جواهرسازان را بر آن میدارد تا درباره این گنجینههای نادیده گرفته شده تجدیدنظر کنند - اغلب با نتایج فوقالعاده زیبا.
هنرمند تایوانی سیندی چائو - صاحب برند جواهرات عالی با همین نام - سنگ های نیمه قیمتی از جمله آکوامارین، گارنت و تساویوریت را در یکی از آخرین شاهکارهای خود قرار داده است که به شکل بازیگوشانه ای سنجاق سینه پروانه عشق نامیده می شود.
بالهای سهبعدی و کشیده این سازه به بدنهای متشکل از شاخ گاو صیقلی متصل شدهاند که بیش از یک سال طول کشید تا از اروپا تهیه شود. این قطعه با گارنت های سبز خود که با روبان هایی از آکوامارین و تساوریت تقویت شده است، از نظر رنگ و مقیاس دستاورد شگفت انگیزی است.
برند پوملاتو سابقه استفاده از جواهرات رنگی از جمله سنگ های نیمه قیمتی را دارد. مجموعه «Armonie Minerali» این جواهرساز میلانی دارای کابوشن های (دامله یا گنبدی) نرمی است که از بلوک های سنگ خام بریده شده اند که در شهر آلمانی ایدار-اوبراشتایندرکه به عنوان یکی از مهم ترین قطب های سنگ های قیمتی جهان شناخته می شود، شکل گرفته است.
جواهرات بوهمیایی دارای تکههایی از کریزوکولا، آمازونیت و رودوکروزیت هستند که با بندهایی از سنگهای قیمتی محکم شدهاند. در جای دیگر، روی حلقهای الهامگرفته از سامورایی ها عقیق آبی دندریتی نصب شده است که لکههای سیاهشده آن اََشکالی از خوشنویسی ژاپنی را تداعی میکند.
با وجود تمام این آثار باشکوه، تنها چهار نوع از سنگ های قیمتی «گرانبها» تلقی می شوند: الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد.
انسان ها تمایل دارند این سنگ های قیمتی را رمانتیزه کنند. فقط کلمه «الماس» ممکن است تصاویری از خانواده سلطنتی، ستاره های هالیوود یا شاید خاطراتی از شکار خیالی ایندیانا جونز برای چشم طاووس 140 قیراطی گریزان که زمانی متعلق به اسکندر مقدونی بود را تداعی کند.
در طول تاریخ، ثروتمندان و قدرتمندان این سنگ های مقدس را به عنوان بیان موقعیت اجتماعی برای هزاران سال بر تن کرده اند و سنگ های قیمتی نقش مهمی در تمدن های باستانی مصر، بین النهرین، هند، یونان و روم ایفا کرده اند.
در سال 1477، آرشیدوک ماکسیمیلیان اتریش اولین حلقه نامزدی شناخته شده را به همسر آینده خود، مری اهل بورگوندی هدیه داد. در دهه 1920، مهاراجه پاتیالا، کارتیه را مأمور ساخت یک گردنبند تشریفاتی با پنج زنجیر کرد. این قطعه شامل 2930 الماس از جمله هفتمین الماس بزرگ در آن زمان، یعنی 234.65 قیراط دی بیرز بود.
گردنبند پاتیالا برای پادشاه مناسب بود اما در سال 1948 از خزانه سلطنتی ناپدید شد. الماس دی بیرز کمی قبل از حراج در ساتبیز ژنو در سال 1982 دوباره ظاهر شد. سپس در سال 1998، گردنبند - منهای جواهرات بزرگ باقی مانده آن - در لندن در یک جواهر فروشی دست دوم پیدا شد. کارتیه این قطعه را خرید و با زیرکونیای مکعبی، الماس مصنوعی و ماکت الماس دی بیرز آن را بازسازی کرد.
به طور معمول، چنین جواهراتی به دلیل نادر بودن نسبی، زیبایی استثنایی و اهمیت فرهنگی دیرینه آنها «گرانبها» در نظر گرفته می شدند. هرچه سنگ قیمتی سنگینتر باشد، قیمت بالاتری دارد – در حالی که سنگهای با ارزش پایینتر مانند رز کوارتز و پیریت میتوانند سنگین و در عین حال مقرون به صرفه باشند.
گفته می شود، برخی از انواع سنگ های نیمه قیمتی خود را با قیمت هایی در دسته بندی نجومی متمایز کرده اند. به عنوان مثال، الکساندریت - که به عنوان زمرد در روز، یاقوت در شب توصیف می شود - یکی از قابل توجه ترین تغییرات رنگی را در زمین نشان می دهد که از سبز در نور خورشید به بنفش متمایل به قرمز در زیر نور لامپ رشته ای تبدیل می شود. این ماده معدنی که یکی از سه سنگ ماه تولد ژوئن است، بسیار با ارزش است و در حراجها قیمت های بسیار بالایی دارد.
بریل قرمز نیز به ندرت استخراج می شود - و بر اساس تحقیقات زمین شناسی یوتا، ارزش آن 1000 برابر بیشتر از طلا است. به ازای هر 150 هزار الماس یک کریستال بریل قرمز یافت می شود و انجمن گوهرشناسی بریتانیا گزارش می دهد که بریل قرمز دو قیراطی به اندازه الماس 40 قیراطی کمیاب است.
ممکن است ترجیح دادن سنگ های قیمتی بر سنگ های نیمه قیمتی خودسرانه به نظر برسد، در حالی که سنگ های نیمه قیمتی می توانند به همان اندازه زیبا و کمیاب باشند. زمانه مطمئناً در حال تغییر است - فقط به سنگ های قیمتی تولید شده در آزمایشگاه نگاه کنید، که برای نسلی با ذهن بازتر و آگاهانه از مصرف کنندگان جذاب هستند.
یکی از طراحانی که به قراردادها توجهی نمی کند، مدیر خلاق بوشرون، «کلیر چویسن» است، که هنگام برنامه ریزی مجموعه جواهرات «بیشتر بیشتر است»، از دهه 1980 - دهه ای که با زرق و برق و افراط همراه بود - الهام گرفت.
به همین منظور، تکه های کریستال سنگی تراش خورده، رگه هایی از عقیق و مروارید حکاکی شده به شکل کروی و مکعب در آمدند. جدیدترین قطعات چویسن با حجم و رنگ فوقالعاده مشخص میشوند و ثابت میکنند که استفاده از جواهرات نیمه قیمتی مزایای طراحی بیشماری دارد.
امروزه، تجمل به نحوه پوشیدن قطعه ها محدود نمیشود، بلکه به معنای پشت آن قطعات نیز مربوط میشود. بنابراین، این باور را که الماس بهترین دوست یک دختر است را فراموش کنید. سنگهای نیمه قیمتی بیش از هر زمان دیگری رشد میکنند که شانس بیشتری را برای مصرف کننده برای بیان شخصیت خود فراهم میکنند.
گوهرسنگ چیست؟
هر آنچه در خصوص جواهر الماس باید بدانید
انتهای پیام/
سنگ قیمتی
الماس
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده