پیچ و خم وعده های مسئولان

پیچ و خم وعده های مسئولان

وام گوهرتراشی در پیچ‌وخم وعده‌ها گم شد

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/17 | 00:05

نظری ثبت نشده

پیچ و خم وعده های مسئولان

یک کارآفرین در حوزه طلاوجواهر از پیچ و خم وعده های مسئولان و وعده‌های محقق نشده‌ وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلایه دارد و معتقد است اگر تسهیلاتِ قول داده شده، محقق شود، خواهد توانست شمار بیشتری از جوانان را وارد این شغل کند.

محمد رمضانی در مصاحبه با خبرنگار گلد نیوز با اشاره به آموزش سه ماهه خود در یک آموزشگاه فنی و حرفه ای می گوید: حدود یک سال زمان صرف کردم تا کاری قابلِ پسند به مردم ارائه دهم. آموزش ها مقدماتی بود و فراگیریِ تجربه با کار و تلاش میسر می شد.

او که کار با سنگ های تزئینی را فرا گرفته است، گوشواره، دستبند و گردنبند را به جواهراتی چشم نواز تبدیل می کند. پایه کار او طلا و نقره است و حتی با استفاده از سنگ های تزئینی تابلوهای زیبا می سازد.

می گوید مردم "عقیق شجر" را به دلیل تلألو خاص آن بیشتر می پسندند. نوعی سنگ کمیاب و گران است و روی این سنگ، تصویری از یک طبیعت نقش گرفته.

پیچ و خم وعده های مسولان
عقیق شجر
پیچ و خم وعده های مسولان

رمضانی ادامه می دهد: روی برخی سنگ ها یک منظره کامل نظیر درخت، دریاچه و آبشار درج شده و برخی از آن ها تمثالی از حیوانات حیات وحش را روی خود دارند. او می گوید تصاویر منظره روی این نوع سنگِ عقیق کمیاب است و عموما درخت و طبیعت روی عقیق شجر منقوش شده است.

هزینه شروع کار؛ 20میلیون تومان

این کارآفرین در صنف طلاوجواهر همچنین از روند دریافت مجوز و کار در منزل می گوید: مجور و مدارک را دریافت و سپس با استفاده از ادوات شروع به کار کردم. پروانه کسب مهم است و اگر آن را دریافت نکنید، اصلا قادر به کار نخواهید بود.

رمضانی درباره مبالغ اولیه برای تهیه ابزارآلاتِ گوهر تراشی می گوید: در حال حاضر تا 20 میلیون تومان مورد نیاز است.

ما از دستگاه محک استفاده می کنیم که دارای چند صفحه است که یکی از آن ها سه میلیون تومان قیمت دارد. صفحات سمباده ای، برش و... هم در این دستگاه استفاده شده است.

او فرز انگشتی را مخصوصِ کارای حکاکی روی نگین معرفی می کند که دارای بخش هایی مثل نورافکن، حلزونی و میز و استخر است.

گوهر تراشی

رمضانی در پاسخ به این سوالِ خبرنگار گلدنیوز که درخصوص تشویق علاقمندان به این هنرصنعت پرسید، اینگونه جواب داد: گوهرتراشی شغل خوبی است ولی عده ای به عنوان شغل دوم آن را بر می گزینند. برخی از علاقمندان هم وارد حیطه کارآفرینی شده و با ایجاد یک کارگاه چند نفر دیگر را هم به کار مشغول می کنند.

او همچنین اشاره ای ضمنی به استخراجِ سنگ توسطِ خود کارآفرینان دارد و می گوید: ما سنگ را از منطقه فردوس استخراج می کنیم ولی امروزه سنگ ها کمیاب و قیمت آن نیز افزوده شده است.

تا امروز افراد عادی هم دست به استخراج می زدند ولی به تازگی این کار در یدِ شرکت هاست و زیر مجموعه های آنان وارد کار می شوند. شخصا برای استخراج به معدن نمی روم و به کار تراش مشغولم ولی دوستان می گویند اجازه استخراج به هر کسی داده نمی شود.

قول میراث فرهنگی که عملی نشد!

رمضانی که شرکتی تاسیس کرده است، تاکید دارد که تا امروز کسی از او حمایت نکرده است ودر پیچ و خم وعده های مسئولان معطل است و با اتکا به جیب خود پیش رفته است. البته از سوی میراث فرهنگی قول هایی به او و همکارانش داده اند ولی تا امروز خبری از این تسهیلات نشده است.

ما یک باب منزل اجاره کردیم و چند تراش کار آوردیم. ولی به دلیل عدم پرداخت تسهیلاتِ قول داده شده، در خرج و مخارج آب وبرق هم مانده ایم و با موتور برق امورات کارگاه را می گذرانیم

این را رمضانی می گوید و ادامه می دهد: پیش از کرونا در چند نمایشگاه شرکت کردیم و بازار این نمایشگاه خوب بود. او که حدود 5 سال به شغل تراش کاری سنگ های قیمتی مشغول است، معتقد است نمایشگاه تهران بهترین فستیوالِ برای صنف طلاوجواهر است و از کنسل شدن نمایشگاه تهران و شیراز در دوران کرونا سخن گفت.

رمضانی درباره سبک و سیاق کار روی سنگ های قیمتی می گوید: ما هر آنچه را که مشتریان سفارش می  دهند، می سازیم و به سمت تولیدی می رویم که بازار می خواهد. اگر یک مصنوع مشتری پسند نباشد، دیگر به درد ما هم نمی خورد.

گوهرتراشی شبیه نقاشی است

وی در مصاحبه با گلد نیوز سلیقه و دقت عمل در گوهر تراشی از دارای اهمیت می داند و می گوید: این کار مثل نقاشی است و باید با خلاقیت های ذهنی کار کرد تا نتیجه ای زیبا به دست دهد.

رمضانی ادامه می دهد: اگر مسئولان به ما تسهیلات و وام ارائه دهند، کسب و کار به راه می افتد. مشکل اصلی ما وام است که اگر این بودجه تامین شود، شخصا حاضرم تا 5 نفر را وارد این حرفه کنم ولی امروز با دوسه نفر کار می کنم و کارگاه ما حتی آب و برق ندارد. کار با موتور برق سر و صدای بسیار زیادی دارد و همکاران ما اذیت می شوند.

رمضانی درباره این مشکلات گلایه دارد و می گوید اگر حمایت ها به خوبی صورت گیرد، می تواند بین 5 تا 10 نفر را به کار مشغول کند. او حتی مشتری های خود را دارد ولی به دلیل هزینه های بالا و نبود بودجه، مشکلاتی در پیش روی اوست.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

گوهر تراشی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت