نابسامانی خرید وفروش طلا در فضای مجازی

کلیک های مجازی بلای جان طلافروشان

طلافروشان و اتحادیه های طلاوجواهر در سراسر کشور در تماس با گلدنیوز از گلایه مند بوده و خواستار ساماندهی به این فضا در اسرع وقت هستند.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/08/18 | 00:08

نظری ثبت نشده

کلیک های مجازی بلای جان طلافروشان

مجید غضنفریون رییس اتحادیه طلاوجواهر زنجان به گلدنیوز گفت: خرید و فروش طلا در فضای مجازی صنف طلا را از ریل خارج کرده و زمینه انجام تخلفات را در این صنف به وجود آورده است. فضای مجازی سبب به وجود آمدن کارگاه های زیرزمینی و فراهم کردن زمینه سودجویی برای افراد منفعت طلب شده است. اگر این روند ادامه یابد سرمایه های مردم از بین خواهد رفت.

رییس اتحادیه طلاوجواهر زنجان ادامه داد: ما از اداره استاندارد، تعزیرات و بازرسی که در این زمینه دخیل هستند می خواهیم کمک کنند تا این اتفاقات و مشکلات به وجود نیاید و اجازه ندهند صنف طلا از بین رود. 

طلا که کفش نیست!

در ادامه حسین ارجمند بازرس اتحادیه طلاوجواهر زنجان با انتقاد از نابسامانی خرید وفروش طلا در فضای مجازی گفت: در سال های پیش خرید و فروش طلا در فضای مجازی ممنوع بود اما در حال حاضر افراد سودجو نیز به راحتی در سایت دیوار و دیجی کالا دست به معامله طلا می زنند.

طلا مانند یک دست لباس و یک جفت کفش نیست که از طریق فضای مجازی خریداری شود چراکه در حال حاضر پس از خرید دیگر قابل پیگیری نیست. در نتیجه، این کار دامنه تخلف را در سراسر کشور گسترش می دهد. طلا را باید از نزدیک و به صورت حضوری خریداری کرد تا اگر در آینده مشکلی پیش آید خریدار بتواند به همان جایی که طلا خریداری شده مراجعه و مشکل را رفع کند.

ارجمند با اشاره به اینکه ما با ذات فضای مجازی مشکل نداریم گفت: به عنوان نمونه ما با بنکداری اینترنتی طلا مشکلی نداریم و اتفاقا خرید اینترنتی طلا از بنکداران صاحب نام شهرهای بزرگ برای دوستانی که بعد مصافت دارند بسیار به صرفه و خوب خواهد بود. مشکل ما با بی ضابطه بودن تک فروشی طلا در فضای مجازی است که در گروه های تلگرامی بی نام ونشان انجام میشود.

افزایش پرونده های تخلف در فضای مجازی


صمد رضایی نایب رییس اتحادیه طلاوجواهر زنجان هم در رابطه با تخلفات در فضای مجازی به گلدنیوز گفت: پرونده های زیادی در رابطه با خرید و فروش طلا در دادگستری وجود دارد که از طریق فضای مجازی طلا معامله کردند و در نهایت متوجه شدند آنچه که خریداری کردند طلا نبوده است.

یکی از دلایلِ مخالفت و مشکلاتِ ما در این حوزه این است که هیچ گونه نظارتی در این زمینه انجام نمی شود و متاسفانه دولت نیز در صدد رفع این مشکلات ما هیچ قدمی بر نمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بازار زرگران کسانی هستند که با در دست داشتن کارت خوان و بدون هیچ شناسنامه ای به خرید و فروش طلا می پردازند و در همین راستا طلاهای مسروقه و بدلی بسیاری معامله می شود. در حالی که مردم و خریداران باید بر این نکته آگاه باشند که طلا باید به صورت حضوری همراه با شناسنامه خریداری شود.

پیشنهاد گلدنیوز:

در پایان به نظر میرسد که ساماندهی فضای مجازی در صنف طلا باید با همکاری و هماهنگی تمامی اتحادیه ها در سراسر کشور و قانونمند کردن این فضا انجام شود. ایجاد کمیسیون فضای مجازی در اتحادیه های طلاوجواهر ،که البته پیش نیاز آن هم تغییر و اصلاح قانون نظام صنفی است، شاید بتواند به عنوان یک راهکار زیربنایی مطرح شود.

به هرحال تجمیع فعالیت های فضای مجازی در قالب یک اتحادیه کشوری با عنوان «کسب و کارهای مجازی» به نظر نمی رسد که بتواند جوابگوی حجم زیاد فعالیت ها در فضای مجازی باشد. پیشنهاد مشخص کارشناسان این است که هر صنفی به فراخور فعالیت و حوزه عملکردی خود، فضای مجازی در صنف خود را مدیریت کرده و قوانین مجزا برای ساماندهی و نظارت بر این فضا را تدوین کند.

اخبار اتحادیه طلا در استان های مختلف کشور را از سایت بازار طلا میتوانید دنبال کنید.

برچسب:

زنجان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت