چه کسانی مانع صادرات مصنوعات طلای ایران شدند؟

ماجرای تولید و صادرات مشترک طلا و جواهر ایران و ترکیه چه بود؟

29 مهر در ایران با عنوان روز ملی صادرات نام گذاری شده است ، به همین بهانه قصد داریم که پرونده بایگانی شده صادرات مصنوعات طلاوجواهر ایران را با بازخوانی اتفاقات و رویدادهای گذشته مجددا بررسی کنیم تا شاید بتوانیم از لابلای تاریخ ، چراغی برای آینده این صنعت مهم روشن کنیم.

امیر کشانی(سردبیر)

1403/07/29 | 16:07

نظری ثبت نشده

ماجرای تولید و صادرات مشترک طلا و جواهر ایران و ترکیه چه بود؟

گلدنیوز : حدود ۱۰ سال از این اتفاق می‌گذرد، سال ۲۰۱۴ قرار بود که با انتقال تکنولوژی ساخت جواهرات طلا از ترکیه به ایران،  پروژه ای مشترک بین دو قطب سازنده طلا و جواهر یعنی ایران و ترکیه کلید بخورد. ساخت در سرزمین ایران و صادرات از مبدا ترکیه غایت این پروژه مهم بود.

همان سال در تهران همایشی با عنوان: بررسی راهکارهای تولید و صادرات طلا و جواهر با نگرش انتقال تکنولوژی و تولید اشتراکی مصنوعات طلا برگزار شد.

رئیس و دو نفر از اعضای هییت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ترکیه به همراه سازمان توسعه تجارت ترکیه و تعدادی از تولیدکنندگان به نام این کشور به ایران آمده بودند تا با هم افزایی توان فنی و هنری دوکشور بازارهای هدف صادراتی طلاوجواهر یکی پس از دیگری فتح شود!

اکنون که درسال ۲۰۲۴ هستیم و ۱۰ سال از آن رویداد میگذرد به بازخوانی آن پرداخته ایم تا شاید در لابلای سخنان متولیان آن همایش بفهمیم که چگونه از تولید و صادرات مشترک با ترکیه به امروز رسیدیم که تنها واردکننده قاچاق مصنوعات طلا از ترکیه هستیم و ترکها ارزشی برای صنعت طلا وجواهر ایران قایل نیستند که نشست روسای اتحادیه ها در حاشیه نمایشگاه استانبول گواه بر این ادعاست .

بنک طلا

صادرات مصنوعات طلا تنها راه نجات تولید

عباد محمد ولی، پیشکسوت اتحادیه طلا و رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران که از متولیان برگزاری این همایش بود به گلدنیوز گفت: شعار ما طی این سالها این بوده که «راه نجات تولید، صادرات است» و تولیدی که در کشور خود را محبوس کند، موفق نیست.

محمد ولی یادآور شد: به منظور تحقق این هدف با همکاری اعضاءهیت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و انجمن صنفی استان تهران و آقای اسفندیار سیفی که عضو هیت مدیره هر دو تشکل مذکور بودند واز طرفی ارتباطات خوبی را با کشور ترکیه داشتند وجزء افراط تاثیر گذار این همایش بودند ، در سال 2014 و به منظور ارتقا سطح علمی همکاران صنف طلا و جواهر کشور همایش مشترکی با حضور سازمان توسعه تجارت ایران و ترکیه در صنعت ،معدن ،تجارت استان تهران برگزار و توافقات خوبی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه هیات مدیره  اتحادیه تولیدکنندگان در آن سالها این اعتقاد را داشت که صنعت طلای ایران توانایی صادرات به بازارهای جهانی را دارد ، اظهار داشت: البته این تیزهوشی هیات مدیره هم بود که ایران با همکاری دو جانبه مشترک با ترکیه که زمامدار بود کار را شروع و تولیدات خود را  از طریق  کشور ترکیه  صادر بکند ، ترکیه کشوری که دارای پتانسیل بالای  تولید مصنوعات طلا و جواهر و جزء کشور های صادرکنندگان است.

 

 رییس اسبق اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر تصریح کرد: علاوه بر سفر به ترکیه و برگزاری همایش مشترک و توافق با چند تن از فعالین صنعت طلا و جواهر در این کشور،  فعالینی از کشور های هنگ کنگ ، تایلند  و عراق  هم به ایران سفر داشته و جلسات مشترکی برای ایجاد همکاری دو جانبه برگزار شد. ولی متاسفانه بسیاری از  موانع درون صنفی هست که مانع اهداف اتحادیه تولیدی وصادراتی گردید.

 همایش تولید مشترک طلای ایران و ترکیه

چه کسانی مانع صادرات مصنوعات طلای ایران شدند؟

محمد ولی اذعان داشت: در راستای این اهداف تلاش های بسیاری شد و حتی تهدیداتی هم شدیم و احساس من بر این است که متاسفانه برخی از درون صنف طلا  نمی خواهند تولید مصنوعات طلا در کشور قوی شود.

محمدولی در پاسخ به دلایل این مخالفت و ممانعت گفت: همیشه یکی سری همکاران از کار خوب احساس خطر میکنند و تا زمانیکه تولیدکنندگان استقلال لازم را نداشته باشد این مشکلات پابرجا خواهد ماند.

ایشان ادامه داد: آن روزها نگاه ما در اتحادیه تولیدکنندگان بر تقویت تولید و صادرات بود ، مدیران کارخانجات تولیدی ما به ترکیه می رفتند تا تکنولوژی روز را ببینند ولی امروزه برخی از فعالان صنف به ترکیه می روند تا از طلای تولیدشده ی ترکیه خریداری کنند که این معضل  بزرگی برای کشور و خطر جدی برای صنعت طلا و جواهر ایران است.

 

تشکیل اتحادیه صنفی تولیدکنندگان طلا و جواهر از واجبات صنعت طلا

محمد ولی عنوان کرد: تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر زیر نظر وزارت صمت و اتاق اصناف از واجبات امروزه صنعت طلا کشور است. باید اتحادیه تولیدکنندگان و سازندگان طلا و جواهرتهران تحت قانون نظام صنفی و با رویکردی مستقل تشکیل شود.

وی افزود: تشکیل اتحادیه صنفی تولیدکنندگان طلا و جواهر  برای کشور اهمیت دارد لذا به عنوان متولیان صنعت طلا و جواهر به جد دنبال پیگیری راه اندازی این اتحادیه بوده و تشکیل این تشکل باید در دستور کار قرار گیرد.

تفاهم نامه ایران و ترکیه برای تولید طلا

چرا اتحادیه های فعلی حامی واقعی تولید طلا نیستند؟

ایشان با تاکید بر اینکه  هدف از تشکیل تشکل ها در صنعت طلا، مستقل کردن تولید بود بیان داشت: به همین جهت در سطح کشور تلاش هایی زیادی انجام شد و همواره تلاش بر این بود تا زمانی که اتحادیه مستقل تولید ایجاد شود، ترکیب هیات مدیره ها طوری مدیریت شود که در هر هیات مدیره دو تا 3 نفر تولید کننده طلا  حضور داشته باشند که متاسفانه به دلیل اینکه ساختاری در این زمینه وجود نداشت این مهم انجام نشد.

محمد ولی خاطرنشان کرد: از سال 1340 تا کنون در حدود 6 دهه بخش تولید صنعت طلا و جواهر، متولی خاصی نداشته تا به صورت تخصصی و فنی این مجموعه را مدیریت کند.

وی بیان داشت: اکنون 6 دهه از فعالیت تشکلهای صنفی طلا و جواهر تهران می گذرد ولی متاسفانه به دلیل نبود ساختار و استراتژی برای تولید ،امروز تعداد تولید کنندگان مجوز دار وزارت صمت زیر 150 واحد است.

تشکیل اتاق فلزات گرانبها در گمرک اتفاق مبارکی برای صنعت طلا

رییس اسبق اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران بیان داشت: اکنون نیز خوشبختانه با تلاش همکاران تشکلی آقایان شفایی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران و سیفی انجمن ذیل استانی و پنداروند انجمن صنفی ، رویکرد دولتمردان بر این شده که باید تولید و صادرات احیا شود و تشکیل اتاق گمرک فرودگاه امام خمینی با تلاش این دوستان ، همچون اسفندیار سیفی و حجت شفائی ، موجب شد موانع سر راه صادرکنندگان طلا و جواهر کشور کم شود.

ایشان در پایان این گفتگو به سایت طلا گلدنیوز توصیه کرد: من از شما دوستان تقاضا دارم بی طرفانه واز نگاه رسانه با دیگران همکاران صنفی که تولید کنندگان قوی هستند مصاحبه کنید وپای صحبت این عزیزان بنشینید تا به حقایق پس پرده خیلی از موضوعات پی ببریدواطلاع رسانی کنید معضل کجاست ودر زمینه بحث باز شده  ترکیه ودیگر موضوعات می توانید با اقای سیفی مصاحبه داشته باشید وبحث هنگ کنگ را با اقای شفایی مطرح کنید تا عزیزانی که برای تولید وصادرات زحمت کشیده بودند بر همگان اشکار شود .

 

برچسب:

صادرات طلا و جواهر

انجمن تولیدکنندگان طلا

اتحادیه طلا تهران

اتحادیه تولیدکنندگان طلا

بازار طلای ترکیه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت