روایت تولیدکنندگان طلا:

افشای نقش بانک ها در خام فروشی طلا به مردم

محسن حدودی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران، با رد قاطع ادعای عدم حمایت بانک‌ها از پلتفرم‌های خام‌فروشی، این روایت را «دروغ بزرگ» خواند. وی با اشاره به حجم میلیاردی تبلیغات شهری اپلیکیشن‌های عرضه طلای آب‌شده، تأکید کرد که بدون حمایت مالی و ساختاری بانک‌ها، چنین موج تبلیغاتی و نفوذ در بازار ممکن نبود؛ روندی که به گفته او، صنعت مصنوعات طلا را با افت سفارش و کاهش اشتغال بی‌سابقه روبه‌رو کرده است.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1404/07/02 | 15:07

نظری ثبت نشده

افشای نقش بانک ها در خام فروشی طلا به مردم

محسن حدودی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران در نشست تخصصی گلدنیوز ، با انتقاد شدید از رویکرد بانک‌ها در ورود به حوزه خام‌فروشی طلا ، این اقدام را ضربه‌ای سنگین بر پیکره تولید مصنوعات طلا دانست و گفت: «رفتارهای غلط در سیستم بانکی و تبدیل بانک‌ها به بنگاه‌های تجاری، هزینه‌های هنگفتی بر تولیدکنندگانی که برای ارتقای کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کرده‌اند تحمیل کرده است.»

حدودی با اشاره به اینکه بانک‌ها به واسطه امکان رفع تعهد ارزی از طریق واردات شمش، اقدام به عرضه طلای خام از طریق اپلیکیشن‌ها کرده و مردم را به خرید طلای آب‌شده ترغیب کرده‌اند، افزود: «اعتمادی که مردم پیش‌تر به بانک‌ها داشتند از بین رفته و خام‌فروشی طلا به روشی برای جبران ناترازی مالی بانک‌ها بدل شده است.»

بانک‌ها پشت پلتفرم‌های طلای خام هستند

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران، ادعای عدم حمایت بانک‌ها از پلتفرم‌های خام‌فروشی را «دروغ بزرگ» خواند و تصریح کرد: «در بازار سنتی، فعالان حقیقی قادر به تأمین هزینه‌های سنگین تبلیغات شهری نیستند و بدون حمایت بانکی، چنین موج تبلیغاتی ممکن نبود.»

وی ادامه داد: «برخلاف ادعاها درباره سود اندک این معاملات، سود اپلیکیشن‌های عرضه طلای آب‌شده بسیار بالاتر از سود تولید مصنوعات بوده و تولیدکنندگان صرفاً قادر به پوشش هزینه‌های پنهان از جمله بیمه، مالیات و حقوق کارگر هستند.»

سود نامتعارف واحدهای گرمی

حدودی با بیان اینکه پلتفرم‌های خام‌فروشی با تولید واحدهای گرمی و هزینه تولید پایین، سودهای غیرمتعارفی به دست می‌آورند، گفت: «حجم تبلیغات و بازاریابی این پلتفرم‌ها افکار عمومی را به سمت خرید طلای خام سوق داده و بازار مصنوعات را تضعیف کرده است.»

بحران ساختارهای صنفی و اداری

وی در بخش دیگری از سخنان خود در استودیو گلدنیوز ، ضعف عملکرد برخی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها را یادآور شد و افزود: «ساختار صنفی در سال‌های گذشته به دلیل نگاه‌های شخصی مسیر خود را گم کرده و در سیستم اداری کشور، صاحبان قدرت خرد نگاه از بالا به پایین به ارباب رجوع دارند.»

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران، با اشاره به فروپاشی صنایع نساجی، پوشاک و کفش در چهار دهه گذشته، آن را ناشی از ساختار ناکارآمد دولتی دانست و تأکید کرد که همان روند اکنون صنعت طلا را تهدید می‌کند.

قاچاق؛ آسیب ساختاری اقتصاد

حدودی قاچاق را «رویه رسمی» در کشور عنوان کرد و به آمار ورود ۸۰۰ کیلو تا یک تن طلای قاچاق در سال اشاره کرد و گفت: «حتی در دوران بسته بودن کامل مرزها در زمان کرونا، کالاهای قاچاق به دست واردکنندگان رسید که نشان‌دهنده ضعف جدی در نظارت‌ها و رسمی‌شدن روندهای غیرقانونی است.»

اجازه صادرات طلا با پاسپورت نفتی

محسن حدودی، رییس انجمن طلا و جواهر استان تهران ایجاد بازارهای فروش در قالب اپلیکیشن‌ها (بازار دیجیتال) با همسویی تولیدکنندگان و تغییر ماهیت از حقیقی به حقوقی را از جمله راهکارهای توسعه تولید صنعت طلا برشمرد.

وی بر ضرورت پیگیری‌ها و تبادل نظر با دستگاه‌های حکومتی به منظور بهره مندی صنعت طلا و صدور اجازه برای صادرات مصنوعات طلا به مانند محصولات نفتی و پتروشیمی شد و گفت: با توجه به اینکه صادرات طلا به شکل رسمی و قانونی دست انداز های زیادی دارد، لذا مسئولین می توانند همانگونه که محصولات نفتی و پروشیمی در شرایط تحریم فروخته می شوند، اجازه دهند صادرات طلا هم انجام شود.

حدودی با انتقاد از برخوردهای دوگانه ای که با صنایع می شود اذعان داشت: تولید کنندگان صنعت طلا و سرمایه گذاران و کارگران این صنعت شخصیت و ماهیتی دارند و بایستی تدبیری شود تا یک نفس باقی‌مانده صنعت طلا حفظ شود.

برچسب:

طلای آب شده

اتحادیه طلا تهران

انجمن طلا تهران

پلتفرم فروش طلای آنلاین

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت