نایب رییس اول اتحادیه صنف طلا سازان و جواهر فروشان شهرستان اراک؛

الزام ثبت سرمایه در سامانه جامع تجارت باعث خروج سرمایه از کشور می شود

همتی عنوان کرد: مهمترین مسئله در الزام ثبت سرمایه فعالان صنف طلا و جواهر در سامانه جامع تجارت  این است که فعالان صنف طلا و سکه با این الزام مجبور می شوند سرمایه خود را پنهان و یا از کشور خارج کنند و یا در حوزه دیگر مانند رمز ارز، ارز، ملک سرمایه گذاری کنند و موجب ایجاد تورم شوند.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1402/10/02 | 10:10

نظری ثبت نشده

الزام ثبت سرمایه در سامانه جامع تجارت باعث خروج سرمایه از کشور می شود

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ محمد مهدی همتی، نایب رییس اول اتحادیه صنف طلا سازان و جواهر فروشان شهرستان اراک  بیان داشت: ثبت دارایی و داشته های  فعالان صنف طلا و جواهر در این سامانه این نگرانی را ایجاد می کند که بر سرمایه هایی که اغلب سرمایه یک خانواده و خاندان است در آینده مالیات بر عایدی و مالیات بر ارث و .. محاسبه شود.

تعطیلی 50 درصدی صنف طلا و جواهر با اجرای سامانه جامع تجارت

وی افزود: سرمایه  و همه داشته و نداشته طلافروشان سرمایه ای است که  همراه با ضرر و زیان و کسر کار همراه است و با تورم کم و زیاد می شود و مطمئنا با اجرای قانون سامانه جامع تجارت  قشر ضعیف صنف از سازنده و فروشنده که اغلب با طلای اجاره ای و مغازه اجاره ای مشغول به فعالیت هستند به کلی نابود و مجبور به جمع کردن کسب و کار خود می شوند. چون نمی توانند سرمایه ای که اجاره ای است را در سامانه ثبت کنند.  

همتی بیان داشت: این مهم برای دولت سیزدهم که همه هم و غم خود را روی اشتغال و ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه گذاشته است نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد لذا در حال حاضر در کل کشور 50 درصد کسبه جوان و تازه کار هستند و  با سرمایه های اندک و اجاره ای وارد صنف شده اند.

 وی با اشاره به اینکه در چهارمین میز طلا کشور 90 درصد دغدغه های زنجیره تشکیل دهنده صنف طلا مطرح شد ولی متاسفانه پاسخ درستی از مسئولین برای رفع دغدغه ها دریافت نشد بیان داشت: در مورد سکه پاسخ درستی از بانک مرکزی گرفته نشد و مسئولین ذیربط در مورد سامانه جامع تجارت نیز نتوانستند جواب و راه حل  قانع کننده و درستی بدهند.

نایب رییس اول اتحادیه صنف طلا سازان و جواهر فروشان شهرستان اراک با اشاره به اینکه نگرانی در مورد ثبت سرمایه و حمل و نقل سرمایه دو دغدغه مهم در مورد اجرای این قانون است اذعان داشت: دلیل اینکه مسئولین در این رابطه پاسخ و راهکاری نتوانستند ارائه دهند این است که در زمان تصویب این قانون نظرات کارشناسان و خبرگان صنف گرفته نشده و به دلیل عدم تسلط بر صنف اکنون معضلات و دغدغه هایی را بر صنف از تولید کننده و توزیع کننده و فروشنده ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دانش بنیان ها و جوان ها وارد صنف طلا و جواهر شده اند و حیف است که با این قوانین دست و پاگیر  اجازه رشد را از آنها گرفت ادامه داد: اکنون صنعت طلا و جواهر در حوزه ساخت و تولید ابزارآلات و به روز رسانی دستگاه ها و ابتکارات در بحث طراحی جواهرات رشد بسیار چشمگیری داشته است و این رشد فرصتی برای دولت ایجاد می کند تا در بحث صادرات صنعت  طلا و جواهر که ارزآوری بسیار بالایی دارد برنامه ریزی کند.

همتی خاطر نشان کرد: امید می رود بازار و سهم صادرات طلا و جواهر که کشور در چند سال گذشته از دست داده و کشور های همسایه این سهم را در دست گرفتند را دوباره به دست بیاورد و  با این نیروهای خلاق صادرات طلا در کشور پایدار شود.

ضرورت پرهیز از تصمیمات سلیقه ای و تصویب قوانین پایدار

وی در ادامه با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در کلیه صنوف و تصمیم گیری ها سلیقه ای عمل شده  و اصناف به دلیل سلیقه ای عمل کردن دولت ها دچار مشکلاتی شده اند بیان داشت: قانونی که در مجلس تصویب می شود باید یک قانون پایدار باشد و سرمایه گذار و فعال اقتصادی با طیب خاطر و احساس امنیت سرمایه گذاری  کند.

 همتی اذعان داشت: سلیقه ای عمل کردن در تصویب آیین نامه ها برای اصناف مشکل ساز می شود و مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده که چند سال صنف طلا دنبال اثبات اشکال آن بود و اکنون نیز در مورد قانون سامانه جامع تجارت صنف بر مشکل دار بودن این قانون تاکید دارد.

نایب رییس اول اتحادیه صنف طلا سازان و جواهر فروشان شهرستان اراک تصریح کرد: اگر  قوانین و آیین نامه ها عاقلانه و با مشورت  با افراد متخصص در صنف تصویب شوند اطمینان اقتصادی بالا و سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر می شود.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

ترس از مالیات مانع کمک های خیرین

وی که ریاست مجمع خیرین مدرسه ساز و خیرین سلامت اراک  را نیز بر عهده دارد در ادامه در مورد حمایت های مالی اصناف در امور خیریه  بیان داشت: متاسفانه به دلیل عدم همکاری سازمان امور مالیاتی با خیرین اکنون خیرین از ترس محاسبه مالیات های سنگین جرات نمی کنند میزان کمک های خیرانه خود را به مالیات اعلام کنند.

همتی افزود: بر اساس قانون 172 قانون مالیات های مستقیم  آنچه که خیرین در زمینه سلامت و مدرسه سازی و کمیته امداد و بهزیستی هزینه کند از اصل درآمد کم می شود ولی در اداره مالیات برای کم شدن این مالیات ها سنگ اندازی می کنند.

عدم همکاری مالیات با فعالیت های خیریه اصناف

وی ادامه داد: در حال حاضر علیرغم فشارهای اقتصادی و رکود بازار، خیرین اصناف، کسبه بازار، صاحبان  کارخانه ها و شرکت های کوچک در ساخت خوابگاه، مدرسه، بیمارستان کمک می کنند و انتظار بر این است دولت در بحث مالیات ها همراهی کند که متاسفانه سازمان امور مالیاتی با خیرین همکاری نمی کند و به ضرر آنها مالیات ها را محاسبه می کند.

بیش از 40 درصد از فضای آموزشی کشور خیر ساز است

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و خیرین سلامت اراک با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 40 درصد از فضای آموزشی کشور خیر ساز است بیان داشت: در استان مرکزی توسط خیرین مدرسه ساز  40 پروژه مدرسه 3 تا 6 کلاسه  و خوابگاه در دست ساخت است.

وی بیان داشت: از سال گذشته تا کنون توسط مجمع خیرین سلامت استان مرکزی نیز بیش از 18 پایگاه اورژانس در استان مرکزی احداث، یک بیمارستان سوانح و سوختگی ساخته و در حال بهره برداری است.

همتی با بیان اینکه تا پایان سال نیز ساخت بخش جراحی بیمارستان آیت الله خوانساری اراک با 5 اتاق اتاق و دو بخش جراحی توسط خیرین به پایان می رسد گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری اراک تنها بیمارستان درمان سرطان غرب کشور است که 30 تا 40 درصد بیماران آن از استانهای غرب و جنوبی کشور هستند.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

مرکزی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت