اشکالات اجرایی سامانه جامع تجارت در صنف طلاوجواهر

سامانه جامع تجارت از نگاه 100 رئیس اتحادیه طلا

جمع بندی دیدگاه 100 رئیس اتحادیه و انجمن طلاوجواهر در سراسر کشور نشان میدهد که فرار سرمایه ها از صنف طلا و احتمال خروج سرمایه ها از کشور مهمترین آسیب اجرای عجولانه تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ( سامانه جامع تجارت ) در صنف طلاوجواهر می باشد.

امیر کشانی(سردبیر)

1402/10/11 | 18:10

نظری ثبت نشده

سامانه جامع تجارت از نگاه 100 رئیس اتحادیه طلا

در 6ماه گذشته رسانه گلدنیوز با بیش از 100 رئیس اتحادیه طلاوجواهر در استان ها و شهرستان های مختلف در خصوص مسائل و مشکلات صنف طلاوجواهر به گفتگو نشسته است.

در این سلسله گفتگوها مهمترین مسئله و دغدغه ای که روسای اتحادیه ها مطرح کردند ، بحث نبود زیرساخت های لازم برای ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت بوده است.

با جمع بندی نطرات اتحادیه ها در این سلسله گفتگو ها به چهار موضوع کلیدی رسیده ایم ؛ موضوعاتی که به عنوان اشکالات و تبعات اجرای عجولانه ی سامانه جامع تجارت در صنف طلا ، بیشترین تواتر را در بیان روسای اتحادیه ها و انجمن ها داشته است.

فرار سرمایه ها از صنف طلا و احتمال خروج سرمایه ها از کشور با 51 درصد بیشترین فراوانی را در مصاحبه ها داشته است. احتمال آسیب به واحدهای تولیدکننده مصنوعات طلاوجواهر با 20درصد در رتبه بعدی قرار دارد و عدم اطمینان به امنیت سامانه ها مخصوصا برای ثبت دارائی طلافروشان با 17دصد در رتبه بعدی قراردارد. افزایش معاملات غیر رسمی در بازار طلا که خود میتواند مقدمه آسیب های دیگری باشد نیز با 12درصد فراوانی در رتبه آخر این فهرست قرار دارد.

آسیب های سامانه تجارت در صنف طلا

تجربه تاریخی چه می گوید؟

در سالهای گذشته مهاجرت نخبگان و متخصصان یکی از دغدغه های دلسوزان کشور بوده است و در تازه ترین مورد از مهاجرت طبق آمارهای غیررسمی طی ۲ سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از جامعه پزشکی کشور برای مهاجرت اقدام کرده‌اند که گفته می‌شود ۳ هزار نفر از این تعداد پزشک بوده‌اند. تاجائی که رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که ظرف ۵ سال آینده متخصص قلب و اطفال در کشور نخواهیم داشت. اگر یادمان باشد در همین سال ها یک جریان رسانه ای برای ایجاد جو علیه پزشکان در خصوص فرار مالیاتی آنها به راه افتاده بود ؛ حال آنکه خیلی از پزشکان دلیل اصلی مهاجرت خود را مسائل اقتصادی و معیشتی عنوان میکردند. پرسش کلیدی اینجاست که آیا اهداف مالیاتی در جامعه پزشکی به هدف نشست یا ...؟!

حال که این تجربه های تلخ پیش روی ما است بهتر نیست که با تدبیر و به دور از شتاب زدگی عمل کنیم؟ به فرض که آمارهای مالیاتی در خصوص صنعت طلاوجواهر درست باشد ، آیا باید با اجرای شتابزده قوانین مقدمه شکنندگی یک صنعت را فراهم کنیم و به خروج سرمایه ها از کشور شتاب بخشیم ؟!

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت گلدنیوز دنبال کنید.

برچسب:

سامانه جامع تجارت

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت