رییس  اتحادیه طلا و جواهر شهرستان فریدن

شبکه های مجازی باعث تغییر سبک خرید طلا در قومیت های مختلف

نجاری عنوان کرد: در شهرستان فریدن اقوام گوناگونی از جمله قشقایی، بختیاری، ارمنی، گرجی و ترک و… زندگی می کنند که در گذشته هر یک از قومیت ها در خرید طلا و جواهر سبک و سلیقه و سنت خاصی داشتند ولی اکنون با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرام و اینستاگرام سلیقه خرید طلا یکسان شده و بر اساس سبک و مد روز خرید طلا انجام می گیرد.

پروانه کاوسی(خبر نگار)

1402/10/24 | 10:10

نظری ثبت نشده

شبکه های مجازی باعث تغییر سبک خرید طلا در قومیت های مختلف

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)؛ مهدی نجاری، رییس اتحادیه صنف فروشندگان طلا و جواهر شهرستان فریدن بیان داشت: شهرستان فریدن به مرکزیت چهار شهرستان چادگان، فریدون شهر، بویین و خوانسار در بخش غربی استان اصفهان واقع شده و به لحاظ گردش مالی صنف طلا بعد از شهرستان های اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در بخش غربی اصفهان نسبت به بخش شرقی از لحاظ کشاورزی، پوشش گیاهی و بارندگی به دلیل نزدیکی به چهارمحال و بختیاری بارندگی بیشتر، پوشش سبزتر و زمین های حاصلخیزتری دارد محصولات کشاورزی رونق خوبی داشته و کشاورزان  شهرستان در بازار های کشور عراق  برای محصولات کشاورزی خود بازار یابی و صادر می کنند.

نجاری با بیان اینکه فریدن سرزمین کاوه آهنگر است و در مسیر ترانزیتی شرق به غرب اصفهان به خوزستان قرار دارد و باتوجه به طبیعت زیبا و وجود آبشارها و دشت چادگان هر ساله در فصل بهار و تابستان میزبان توریست زیادی است گفت: حضور گردشگران در شهرستان به بازار رونق می دهد.

اخبار اتحادیه طلا و جواهر را از سایت بازار طلا (گلدنیوز) دنبال کنید.

مالیات عمده مشکل بنکداران و طلافروشان فریدن

رییس اتحادیه طلا وجواهر شهرستان فریدن با تاکید بر اینکه در حال حاضر عمده مشکل بنکداران و کسبه طلا فروش شهرستان فریدن مالیات است بیان داشت:  قبل از سال 89 و تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده بازار طلا رونق  خوبی داشت ولی با اجرای این قانون اجرت های  ساخت طلا بالا رفت و طلافروشان به خاطر افزایش مالیات ها  و جبران هزینه ها قیمت ها را افزایش دادند و اینقدر سال به سال  اجرت ها بالارفت که در حال حاضر به دلیل بالابودن اجرت ها  مردم رغبتی به خرید طلای نو ندارند و دنبال طلای دست دوم و آب شده هستند.

نجاری تصریح کرد: با افزایش مالیات ها و اجرت ها، قدرت رقابت در واحدهای صنفی کوچک گرفته شد و مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی  شدند به طوری که این عوامل  باعث شد تعداد طلا فروشان شهرستان از 100 واحد به 50 تا 60 واحد کاهش پیدا کند و واحدهای طلا فروشی فریدن ریزش داشته باشند.

ضرورت مشاوره با صاحبنظران صنف در وضع تصمیمات و قوانین

وی اظهار داشت: مالیات مشکلی است که کل صنف طلا و جواهر در سطح کشور درگیر آن است و با پیگیری ها مالیات بر ارزش افزوده که از سال 89 بیش از ده سال گریبان گیر صنف بود در دی 1400 حذف شد ولی اکنون نیز قانون جدید مالیات همانند قانون مالیات بر ارزش افزوده کارشناسی شده نیست و بازار، کاسب و مامور مالیاتی را درگیر می کند.

نجاری با اشاره به اینکه وضع قانون غیر کارشناسی مالیات بر ارزش افزوده، عواقب و نتایج تلخی برای صنف طلا و جواهرداشت و بسیاری از واحدهای طلافروشی به خاطر ترس از مالیات های نجومی مجبور به تعطیلی شدند اذعان داشت: ضروری است مسئولین و قانون گذاران در فرایند وضع قانون برای اصناف و کسبه به پیشینه و تخصص اصناف توجه کنند و از بزرگان صنف و صاحبنظران مشاوره بگیرند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان فریدن ادامه داد: اگر کاسب و یا تولید کننده به لحاظ امنیت اقتصادی خیال آسوده ای داشته باشد می تواند برنامه های خود را مدیریت کنند ولی اکنون به لحاظ نبودن امنیت اقتصادی شور و شوق دهه 85 و 86 بین بنکداران و فروشندگان طلا و جواهر نیست.

وی بیان داشت: متاسفانه  برخی تصمیمات و قوانین که ناگهانی گرفته می شود مانند ممنوعیت واردات طلا باعث می شود اتفاقات بد در صنف و صنعت رخ دهد که مهمترین راهکار برای جلوگیری از این تصمیمات غیرکارشناسی استفاده از نظر کارشناسان صنف و مشورت با صاحبنظران است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان طلا و جواهر فریدن اذعان داشت: با توجه به اینکه شغل طلا فروشی نیاز به سرمایه و سرمایه در گردش بالایی دارد جوانان امروز توان ماالی و رغبتی برای ورود به صنف طلا ندارند.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد پیشرفت کند می تواند موجب افزایش رغبت جوانان برای سرمایه گذاری  و ورود در صنف طلا و جواهر باشد ولی در حال حاضر جوانانی که با سرمایه های اندک وارد صنف می شوند هم، رغبتی برای ماندن در  صنف نخواهند داشت.

نجاری با بیان اینکه نوسان قیمت طلا نیز از اتفاقات تلخی بود که باعث شدبسیاری از همکاران طلا فروش ضرر های زیادی کنند و دود این نوسان به چشم کاسب رفت اذعان داشت: بر خلاف تصور که هر چه قیمت طلا بالا باشد سود بیشتری دارد، هر چه قیمت طلا پایین تر باشد میزان خرید طلا بالا تر و در نتیجه سود بیشتری برای کسبه خواهد داشت.

نجاری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان فریدن 30 واحد طلا فروشی و در مجموع با چهارشهرستان چادگان، فریدون شهر، بویین و خوانسار 60 واحد طلا فروشی فعالیت دارند بیان داشت: اغلب طلافروشی های فریدن در خیابان های امام خمینی (ره)، نواب، شهید بهشتی متمرکز هستند.

وی ادامه داد: سابقه طلافروشی در شهرستان فریدن به سال های 53 و 54 برمی گردد و پدر حاج آقا مرتضی شیخی از اولین طلا فروشی های فریدن هستند و پس از وی حاج آقا محمد تقی نجاری (پدرم)،حاج آقا  مرتضی شیخی، حاج آقا مرشدی پور از قدیمی های صنف طلا و جواهر شهرستان فریدن هستند.

اعلام نرخ نامه یکسان و جلوگیری از ورود کیفی ها به فریدن  

رییس اتحادیه صنف طلافروشان شهرستان فریدن با بیان اینکه اتحادیه طلا و جاهر فریدن از سال 60 فعالیت خود را آغاز کرده و انتخابات هیات مدیره فعلی اتحادیه در سال 1400 برگزار شده است بیان داشت: هیات مدیره فعلی پس از آغاز فعالیت خود جلساتی را جهت تعیین نرخ نامه و هماهنگی بین چهار شهرستان و همفکری با اعضای اتحادیه برگزار کرد و برای جلوگیری از تخلفات وشکایت ها به منظور هماهنگی و یک دست کردن بازار ،دستورالعملهایی در کمیسیون نظارت تصویب و به صورت قانون درآمد و نرخ نامه یکسان اعلام شد.

نجاری خاطر نشان کرد:  در سال های قبل طلای مورد نیاز طلافروشی های فریدن توسط کیفی ها  تامین می شد ولی  به دلیل اینکه طلا های کیفی  یا از لحاظ عیار  و یا اجرت ها مشکل داشت و کارخانه آن مشخص نبود  اتحادیه از ورود طلا توسط کیفی ها جلوگیری کرد و اکنون طلافروشان شهرستان به صورت مستقیم از بنکداران مرکز استان خرید می کنند.

انتهای پیام/

برچسب:

اتحادیه طلا اصفهان

اتحادیه طلا فریدن

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت