سهام استقلال و پرسپولیس به فروش رفت:

آیا صنف طلا و جواهر از خرید سهام این دو باشگاه سود خواهد برد؟

طبیعی است که بخش بزرگی از صنف ثروتمند طلا و جواهر به مانند دیگر صنوف علاقمند ورزش فوتبال هستند و در جوانی علاوه بر بازی در زمین خاکی در بسیاری از باشگاه های فوتبال زمین های خاکی و چمن بازی کرده اند و بی شک از هواداران دو تیم تاج(استقلال) و پرسپولیس بوده اند.

علی اصغر کشانی(نویسنده)

1403/02/04 | 13:02

نظری ثبت نشده

 آیا صنف طلا و جواهر از خرید سهام این دو باشگاه سود خواهد برد؟

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(سایت طلا گلدنیوز) ، با همه این ها باید دید صنف طلا و جواهر به عنوان صنفی ثروتمند اگر قصد خرید بخشی از سهام این دو باشگاه را دارند سود خواهند برد؟ طبیعی است که بخش بزرگی از صنف ثروتمند طلا و جواهر به مانند دیگر صنوف علاقمند ورزش فوتبال هستند و در جوانی علاوه بر بازی در زمین خاکی در بسیاری از باشگاه های فوتبال زمین های خاکی و چمن بازی کرده اند و بی شک از هواداران دو تیم تاج(استقلال) و پرسپولیس بوده اند. حالا هم طبیعی است که همین علاقه باعث شود هواداران صنفی استقلال از سهام استقلال و هواداران صنفی پرسپولیس از سهام پرسپولیس خریداری کنند و علاوه بر حضور در بازار همواره نیم نگاهی به بازی های این دو تیم محبوب مردم داشته باشند تا با هر رقابت و برد دو تیم حساسیت ها و جذابیتهایی فراتر از بازی فوتبال برایشان ایجاد شود که با ثروت اندوزی پیوند دارد. مضاف بر این که ورود این باشگاه ها به عرصه بازی های آسیایی و تبلیغ گرفتن ها و به طور کلی مارکت این تیم ها  و بردهایشان در سطح آسیا و شاید جهان لحظه به لحظه ارزش سهامشان را تکان خواهد داده و باعث شادی بیشتر سهامداران شود.

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(سایت طلا گلدنیوز) به نقل از خبرگزاری های رسمی ایران، پس از تأیید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد از سهام این دو باشگاه از صبح امروز (دوشنبه) در فرابورس آغاز شد و در نهایت سهام سرخابی‌ها به فروش رفت.

طبق اعلام فرابورس، مزایده رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس امروز (دوشنبه سوم اردیبهشت ماه) در بازار پایه فرابورس آغاز شد تا به طور رسمی ۸۵ درصد از سهام سرخابی‌ها به خریداران جدید واگذار شود.

قرار بود در این مزایده ۸۵ درصد از سهام پرسپولیس به ۶ بانک شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین و ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال به شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس و چهار شرکت زیر مجموعه آن واگذار شود.

در همین راستا ساعاتی قبل بلوک ۸۵ درصدی استقلال و پرسپولیس معامله شدند.

جزییات واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال

محمود قامت، معاون نظارت و واگذاری سازمان خصوصی در مورد مزایده سرخابی‌ها و معامله آن، اظهار کرد: امروز متقاضیان خرید دو باشگاه از طرف شرکت فرابورس اجازه حضور در رقابت پیدا کردند به طوری که توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی پارس، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی شهید تندگویان و پتروشیمی بندر امام درخواست خود را برای خرید ۸۵ سهام شرکت استقلال ارائه کردند و این معامله انجام شد.

وی افزود: کارگزار خریدار قیمت خرید هر سهم پایه باشگاه استقلال ۳۰۴۶ ریال در سامانه معاملات وارد کرده بود که کارگزاری بانک صنعت و معدن برای فروش سهام این باشگاه از طرف دولت بود و مطابق رویه‌ها و مقررات معاملات فرابورس این معامله در سامانه معاملات قطعی شد که ارزش کل آن ۲۷۹۳ میلیارد تومان است.

 

واگذاری باشگاه پرسپولیس

معاون سازمان خصوصی در مورد واگذاری باشگاه پرسپولیس نیز گفت: برای خرید ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس نیز کنسرسیومی متشکل از بانک‌های شهر، ملت، صادرات، اقتصاد نوین و بانک رفاه، پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح و ذی‌ربط، به صورت مشترک درخواست خرید سهام شرکت پرسپولیس ارائه کردند.

وی افزود: این ۶ بانک از طرف کارگزار خریدارشان قیمت هر سهم معادل را ۳۵۸۰ ریال در سامانه معاملات درج کردند که کارگزار فروشنده سهام به نمایندگی از طرف دولت، کارگزاری بانک ملی ایران بود و این هم معامله مطابق رویه قطعی شد.

قامت کل ارزش معامله ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس را حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

 

واگذاری مالکیت دو باشگاه چهارشنبه نهایی خواهد شد

در همین رابطه وزیر اقتصاد گفت: واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روز چهارشنبه نهایی خواهد شد و مجموع ارزش این دو واگذاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت و گوی تلویزیونی در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: امروز ۸۵ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش غیردولتی واگذار شد. سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که هر دو باشگاه به‌جهت عدم رعایت ضوابط AFC دچار محرومیت شده بودند، در همان سال ستادی برای هماهنگی واگذاری دو باشگاه بین وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس به‌نمایندگی از وزارت اقتصاد در این ستاد حضور داشتند.

 

وی افزود: در اسفند ماه ۱۴۰۰ اولین گام در این حوزه برداشته شد، این اتفاق در حالی انجام شد که در طول سه دولت گذشته و از سال ۱۳۷۶ شاهد تلاش ناکامی بودیم. در سال ۱۴۰۰ و با حضور ۴۰۰ هزار نفر از طرفداران افزایش سرمایه دو باشگاه انجام شد.

خاندوزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش خصوصی انتقال مالکیت دو باشگاه انجام شود، گفت: با وجود این، این مزایده‌ها با اقبال خوبی از سوی بخش خصوصی و تعاونی‌ها روبه‌رو نشد. با توجه به پایان مهلت AFC مقرر شد که با مشارکت طلبیدن مجموعه‌های اقتصادی یعنی کنسرسیومی از بانک‌های غیردولتی و کنسرسیومی از صنایع پتروشیمی ذیل عنوان پتروشیمی خلیج فارس این اتفاق رخ دهد، این اتفاق امروز صبح در فرابورس ایران محقق شد.

 

قطعی‌شدن معامله ۶ همتی سرخابی‌ها تا روز چهارشنبه

وی در خصوص قیمت واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: طبق اطلاعاتی که فرابورس اعلام کرده است، ارزش نهایی سهام این دو باشگاه برای استقلال به‌ارزش تقریبی ۲,۸۰۰ میلیارد تومان و پرسپولیس به‌ارزش ۳,۲۰۰ میلیارد تومان نهایی شد. امیدوار هستیم روز چهارشنبه و در یک مراسم رسمی قطعی‌سازی انجام شود.

پرداخت ۹۰ درصد ارزش استقلال و پرسپولیس به‌صورت اقساط ۶ ماهه

وزیر اقتصاد در مورد روند پرداخت پیش‌بینی‌شده از سوی خریداران گفت: با توجه به اینکه ۱۰ درصد معامله باید به‌صورت نقدی و ۹۰ درصد دیگر به‌صورت اقساطی انجام شود، بخش نقدی قطعی شد و بخش اقساطی بر اساس بازه‌های ۶ ماهه توسط کنسرسیوم‌ها پرداخت خواهد شد.

وی اظهار کرد: تلاش دولت این بود که هم‌زمان با اینکه یک بار برای همیشه موضوع مالکیت را حل می‌کند، بحث شفافیت مالی، اقتصادی و مدیریت را حل‌وفصل کند، به همین دلیل مقرر شده است تا زمانی که مساله درآمد پایدار ناشی از حق پخش به سرانجام برسد (که مساله را به‌شکل اساسی‌تری حل خواهد کرد) جریمه آسیایی را به فرصتی برای اصلاح ساختار مدیریت باشگاه‌ها تبدیل کنیم.

از این جیب به او جیب

در همین راستا تابناک نوشت: معامله‌ی از این جیب به آن جیب در فوتبال ایران انجام و سرانجام پس از چهار دهه، مالکیت استقلال و پرسپولیس از ید قدرت دستگاه دولتی ورزش خارج شد، ولی این جابجایی به معنای خصوصی شدن دو باشگاه نیست؛ سهام آنها بین چند بنگاه اقتصادی متصل به حاکمیت تقسیم شد. تابناک تصریح کرد: چهار بانک و بزرگ‌ترین مجموعه پتروشیمی کشور، با امضای ضمانت‌نامه قانونی، متعهد به خرید عمده سهام دو باشگاه تهرانی شدند تا سایه ترس از حذف قرمز و آبی در اولین دوره لیگ نخبگان آسیا از آسمان تیم کنار برود.

تابناک خاطرنشان کرد: پس از جلسه‌ای که امروز در ساعت و مکان مبهم و نامعلوم برگزار شد، تکلیف واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مشخص گشت. به گزارش تابناک ورزشی؛ این خبر ادعای برنا، خبرگزاری متعلق به وزارت ورزش و جوانان است که در این جلسه‌ سرنوشت ساز که حتی نام حاضران آن هم منتشر نشده است، واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نهایی شد و بر خلاف تصورات، سهام هر دو تیم پیش از پنجم اردیبهشت به مشتریان منتقل می‌شود.

پس از برگزاری این جلسه، مقرر شد پرسپولیس به یک کنسرسیوم بانکی شامل بانک‌های شهر، ملت، صادرات و تجارت واگذار شود؛ بنابراین بر خلاف ادعاهای هفته قبل، بانک سپه از جمع خریداران خارج شده است.

به این ترتیب، بانک شهر که موسس آن شهرداری تهران بوده است، با ۴۰ درصد و دو صندلی مدیریتی، بیشترین سهم در سهام و هیات مدیره پرسپولیس را خواهد داشت.

مابقی سهم‌ها ( هر بانک ۱۵ درصد) هم بین سه بانک دیگر تقسیم می‌شود و هر کدام یک صندلی در هیات مدیره پرسپولیس خواهند داشت.

و اما سهام استقلال که هوادارانش نگران معامله بر سر حذف این تیم از لیگ نخبگان آسیا بودند، در همبن مرحله فروخته می‌شود؛ آن هم به یک مجموعه پرتوان اقتصادی با چندهزار میلیارد تومان سود سالانه و تراز مثبت ناشی از فروش محصولات نفتی فرآوری شده میادین نفتی ایران.

 

استقلال سرانجام به همان هلدینگ خلیج فارس واگذار می‌شود و این هلدینگ باید بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پول به دولت بدهد که البته پول خردش محسوب می‌شود. همچنین از این بانک‌ها و هلدینگ نفتی. ، ضمانت نامه برای شرکت در مناقصه دریافت شد تا رسما واگذاری انجام شود.

سود خالص هلدینگ خلیج فارس مالک جدید باشگاه استقلال در سال گذشته ۱۲۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. هلدینگ خلیج فارس، پنج درصد سهام استقلال را خریداری خواهد کرد و چهار زیرمجموعه خلیج فارس هر یک ۲۰ درصد سهام استقلال را خواهند گرفت.

البته صدور مجوز حرفه‌ای برای استقلال هنوز با تردید و شک مواجه است، چون بر خلاف مصاحبه‌های مدیرعامل جنجالی این تیم، هنوز پنجره نقل و انتقالاتی آبی‌ها بسته است و خیلی‌ها ادعای امضای تفاهم‌نامه با سانتاکلارا در ماجرای پرونده محبی را باور نمی‌کنند. نه فیفا در این زمینه تاییدیه‌ای می‌دهد و نه باشگاه پرتغالی حاضر است، ادعای خطیر را با صدور اطلاعیه‌ای تایید کند!

به این ترتیب، دو تیم پرهوادار پایتخت پس از حدود ۴۰سال از مالکیت وزارت ورزش و جوانان خارج و به ارگان‌هایی که در نهایت در حیطه اختیارات و نظارت دولت هستند، واگذار شد.

هر چند نام این نوع واگذاری را نمی‌توان خصوصی‌سازی گذاشت، فعلا طرفداران پرشمار دو تیم، همین که از خطر حذف از رقابت‌های آسیایی فرار کرده‌اند، خرسند به نظر می‌رسند. در ترکیب جدید مالکیتی، "مردم" تنها ۱۰درصد سهام دو باشگاه را در اختیار گرفته‌اند و هیچ نقشی در تعیین مدیران آن ندارند و مثل خیلی از ارگان‌های حاکمیتی، تنها تماشاگر تصمیم آنها می‌نشینند. وزارت ورزش هم حدود 5 درصد از سهام این دو تیم را به عنوان یادگاری حفظ می‌کند و دیگر هیچ اهرم قدرتی در هیأت مدیره آن دو نخواهد داشت.

پرسپولیس و استقلال احتمالا از این پس مشکلات مالی برای تامین مخارج نخواهند داشت؛ اما ناکارآمدی مدیریتی و ولخرجی و اتلاف منابع. ، منحصر به وزارت ورزش نیست و هر جایی که اثری از دولت و مدیریت دولتی باشد، بساط ریخت و پاش، اختلاس و تبانی و دله‌دزدی، تصرف اموال عمومی و دلال‌بازی وجود دارد.

حالا باید دید، این دو مجموعه بانکی و نفتی کشور، چگونه بنگاه‌داری ورزشی را بر خلاف قوانین کشور تجربه می‌کنند. آیا دور ریختن چند صد میلیارد در سال ادامه می‌یابد یا اصول درآمدزایی در فوتبال حرفه‌ای دنبال می‌شود و صداوسیما را مجبور به پرداخت حق پخش واقعی این دو تیم خواهند کرد.

آیا صنف طلا و جواهر از خرید سهام این دو باشگاه سود خواهد برد؟

با همه این ها باید دید صنف طلا و جواهر به عنوان صنفی ثروتمند اگر قصد خرید بخشی از سهام این دو باشگاه را دارند سود خواهند برد؟ طبیعی است که بخش بزرگی از صنف ثروتمند طلا و جواهر به مانند دیگر صنوف علاقمند ورزش فوتبال هستند و در جوانی علاوه بر بازی در زمین خاکی در بسیاری از باشگاه های فوتبال زمین های خاکی و چمن بازی کرده اند و بی شک از هواداران دو تیم تاج(استقلال) و پرسپولیس بوده اند. حالا هم طبیعی است که همین علاقه باعث شود هواداران صنفی استقلال از سهام استقلال و هواداران صنفی پرسپولیس از سهام پرسپولیس خریداری کنند و علاوه بر حضور در بازار همواره نیم نگاهی به بازی های این دو تیم محبوب مردم داشته باشند تا با هر رقابت و برد دو تیم حساسیت ها و جذابیتهایی فراتر از بازی فوتبال برایشان ایجاد شود که با ثروت اندوزی پیوند دارد. مضاف بر این که ورود این باشگاه ها به عرصه بازی های آسیایی و تبلیغ گرفتن ها و به طور کلی مارکت این تیم ها  و بردهایشان در سطح آسیا و شاید جهان لحظه به لحظه ارزش سهامشان را تکان خواهد داده و باعث شادی بیشتر سهامداران شود.

مهر و ایرنا و تابناک

انتهای پیام/

 

برچسب:

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت