تولیدکنندگان با سابقه صنف طلاو جواهر تهران

گمرک و بانک مرکزی سد راه صادرات طلا و جواهر

منصور زندی از تولیدکنندگان با سابقه صنف طلاو جواهر تهران در مصاحبه با گلدنیوز از موانع پیش روی تولید و صادرات طلا وجواهرات در کشور گفت.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/13 | 00:06

نظری ثبت نشده

گمرک و بانک مرکزی سد راه صادرات طلا و جواهر

تولیدکننده با سابقه طلاوجواهر کشور معتقد است راهکار خروج صنعت طلا از رکود حمایت از صادرات است. به گفته منصور زندی متاسفانه برخی از دستگاه های دولتی مثل گمرک نه تنها حامی نیستند بلکه همچون سدی در برابر صادرات طلاوجواهر عمل میکنند.

منصور نامداری زندی تولید کننده طلا و جواهر حدود ۳۵ سال است که با برند نامدار مشغول فعالیت در تهران میباشد. زندی معتقد است تفاوتی بین کیفیت مصنوعات طلا و جواهر ایران با کشورهای صاحب نام وجود ندارد.

نائب رئیس اسبق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرگنندگان طلاوجواهر به خبرنگار گلدنیوز می گوید: امروز آموزشگاه های ما هنرجویانِ بسیاری را تربیت و تحویل هنر صنعت طلا می‌دهند. ما امروز تولید کنندگان و کارآفرینان بسیار بنام و با دانش و ابزارهای بروز درکشور داریم اما تولید کنندگان و کارآفرینان ایرانی به خاطر مشکلات پیش رو از جمله نداشتن صادرات و مشکلات اداری مانند: دارایی، تامین اجتماعی ،اماکن شهرداری، بانک مرکزی، گمرک و استاندارد رغبتی به تولید ندارند .

او از دیگر مشکلاتِ پیش روی ساخت طلا را خرید و واردات شمش و دسترسی به تجهیزاتِ به روز می داند: ما برای یک تولید خوب باید اختلافِ 6 هزار تومانی شمش را برای هر گرم بپردازیم. از طرفی بازار داخل حدود 4 ماه در سال به صورت عادی تعطیل است. در چنین شرایطی باید صادرات داشته باشیم ولی به قدری موانع پیش روی ماست که تصور نمی کنم صادرات اتفاق افتد.

گمرک و بانک مرکزی سد راه صادرات طلا

به گفته آقای زندی از جمله مشکلات صادرات طلا و جواهر هماهنگ نبودن گمرک ،استاندارد و بانک مرکزی و همچنین نوسانات قیمت ارز و طلا و بروکراسی اداری می باشد. ما با نداشتن صادرات به کشورهای اطراف خودمان  یک بازار حدوداً ۳۰۰ میلیون نفری را فعلا از دست داده‌ایم و این بازار امروز دست کشور همسایه ترکیه می باشد.

به گزارش گلدنیوز زندی در خصوص سابقه برگزاری نمایشگاه های بین المللی گفت: در سال ۹۰ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا جواهر نقره و سنگ های قیمتی ایران برای اولین بار نمایشگاهی را تاسیس کرد به نام نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر که بنده هم در این نمایشگاه مسئولیتی داشتم. ما در این نمایشگاه بین المللی حتی نتوانستیم مصنوعات طلا را به عنوان ورود موقت در این نمایشگاه بین المللی در معرض نمایش بگذاریم. برای مقایسه کردن مصنوعات ایرانی با مصنوعات خارجی هم از نظر قیمت هم از نظر کیفیت در سال ۸۹ با توسعه تجارت جلسه داشتیم و قرار شد مقداری طلای تولید داخل را صادر کنیم تا مشخص شود مشکلات صادرات طلاوجواهر در ایران چیست.

زندی که پیشتر عضو کمیسیون مالیاتِ اتاق ایران بوده است، 8 سال هم سابقه عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی را بر عهده دارد. بارها به چشم خود دیده است که حرف و حدیث های حوزه تجارت روی کاغذ با خط و ربطی خوب ترسیم می شود ولی در زمان عمل، اسیر پیچ و خم اداری می گردد. همین امر موجب تعطیل شدن بسیاری از جواهرفروشانِ با سابقه شده است.

انجمن تولیدکنندگان در انتظار برگزاری مجمع

زندی تولیدات خود را بسیار محدود می داند و این ظرفیت را بعد از حدود 3 دهه فعالیت در صنف طلا وجواهر، نزدیک به صفر معرفی می کند. او معتقد است امروز باید بیش از 100 نفر پرسنل با مدیریت ایشان مشغول تولید طلا باشند.

ایران منابع انرژی و نیروی جوان جویای کار خوبی دارد؛ این در حالی است که بسیاری نیروهای فعال، بیکار هستند. زندی عاشق تولید است و هم اینک با تعداد پرسنل محدود مشغول فعالیت می باشد.

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا ، جواهر ، نقره و سنگ های قیمتی استان تهران هم در انتظار برگزاری مجمع و آقای زندی جز موسسانِ آن است. البته چندی است به خاطر کرونا به حالت تعلیق درآمده و امید می رود با راه اندازی این انجمن، یک حامیِ پایِ کار، برای تولیدکنندگانی که عضو اتحادیه هستند، وارد میدان شود. این افراد به گفته زندی همگی از تولید کنندگان برتر استان تهران هستند که دارای مدارک مثبته و مشغول فعالیت می باشند.

پیش نیازهای عضویت در انجمن

مجوز رسمی برای تولید طلا از اتحادیه های صنفی استانی و یا ادارات صمت و میراث فرهنگی و صنایع دستی اخذ می شود. همچنین مُهر خروجِ گمرک نیز به صادرکنندگان تعلق می گیرد. تولیدکنندگان فقط با داشتنِ چنین مجوزهایی می توانند عضو این انجمن شوند.

او همچنین به دریافت کد T72 که نشان استاندارد تولیدی نامدار می باشد اشاره دارد. کدی که معرف نام و فامیل "منصور نامدار زندی" است و آدرس و شماره تلفن کسب و کار او را نیز نمایان می سازد. زندی می گوید: ما آموزشگاهی نیز با نام "گوهرنامدار" داریم و یک تیم دانشجویی در رشته گرافیک به همراهِ دختر او، این برند را در فضای مجازی مدیریت می کنند.

افراد پشت پرده

زندی در گفتگو با خبرنگار "گلدنیوز" به مشکلاتی که ادره مالیات و بیمه تامین اجتماعی برای تمامی تولیدکنندگان کشور پدید آورده است، اشاره می کند: در حال حاضر بیلبورد هیچ تولیدکننده ای را به جز برندهای چیپس و پفک در سطح شهر نمی بینیم؛ این یعنی ما تولید کننده و کارآفرین البسه و کفش و پوشاک نداریم.؟ کارگران و هنرمندان تولید در پشت پرده عموما وارد حوزه کاری اسنپ می شوند و کارفرمایان آنها نیز که توانِ فروش ابزارآلات مستعمل خود را ندارند، پول خود را برداشته و مسیری دیگر را در پیش گرفته اند.

این تولیدکننده با سابقه با اشاره به چنین مطلبی می افزاید: کارفرما و کارگرما مقصر نیستند و تقصیر به دست افرادی است که پشت پرده قرار دارند


اخبار اتحادیه طلا و جواهر
و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت طلا گلدنیوز دنبال کنید.

انتهای پیام/

برچسب:

تهران

ترند

تولید طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت