تولید کننده باسابقه طلا

سهم اندک تولید کننده مصنوعات از معادن طلا

گفتگو با ابراهیم کربلایی تولید کننده باسابقه طلا در آذربایجان غربی

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/14 | 00:06

نظری ثبت نشده

سهم اندک تولید کننده مصنوعات از معادن طلا

به گزارش گلدنیوز یک تولید کننده باسابقه طلا در آذربایجان‌غربی از نبود امکانات و تسهیلات لازم برای شروع این کسب و کار گلایه کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان به اهالی این صنف شد.

ابراهیم کربلایی از تولیدکننده های طلا در شهر ارومیه در صنف ریخته گری است. تعدادی کارآموز زیر دست خود دارد که هم این حرفه را به آن ها می آموزد و هم به صورت درصدی با آن ها کار می کند.

درباره وضعیت تولید و طرح های انتخابی می گوید: گاه مشتریان خودشان طرح ها را به ما معرفی می کنند و گاهی خودمان آن را پیدا می کنیم. پیشتر طرح ها را از استانبول می آوردیم ولی به دلیل مشکلات رفت و آمد پس از کرونا، این ارتباط با ترکیه قطع شده است.

کربلایی به برخی از طرح های مورد نظر خود برای ساخت طلا اشاره می کند و ادامه می دهد: برخی از تجهیزاتِ ما ایتالیایی است و قسمی را از ترکیه خریداری کرده ایم.

ابزار آلاتی هم که برای پرداخت به کار می رود، ساخت داخل است. برخی از این دستگاه ها شامل کوره القایی، وکیوم، دستگاه نورد، جوش آب الکل، تزریق موم اتومات و دستی، دستگاهِ تخصصیِ سوار کردنِ نگین و... است.

تطبیق با نمایشگاه های خارجی

کربلایی در مصاحبه با خبرنگار "گلد نیوز" تاکید دارد که عموما در نمایشگاه های استانبول شرکت کرده است. این فستیوال ها را به روز معرفی می کند و می گوید در رقابت با نمایشگاه های داخلی نمره بیشتری به نمایشگاه های استانبول میدهم.

او همچنین می گوید: تولیدات خود را به نمایشگاه عرضه نمی کند چراکه فقط به عنوان بازدید کننده در آن شرکت خواهد کرد و با ابزارها و طرح های جدید مثل قلم تراش و تجهیزات آبکاری آشنا می شود.

آقای  کربلایی معتقد است مشکلات ساخت طلا در کشور یکی دو تا نیستند. از جمل اینکه ایران حتی یک شهرک طلاسازی فعال ندارد و تولیدکننده ها در خریدِ شمش هم در مضیقه هستند.

سهم اندک تولید کنندگان از معادن طلای آذربایجان غربی

با وجود اینکه استانِ آذربایجان غربی معدن طلاست ولی هیچ سهمی برای تولیدکننده های خود قائل نیست تا آن ها هم بتوانند از اقتصاد کشور خود حمایت کنند.

این تولیدکننده و ریخته گر طلا، با اعلام اینکه هیچ سهمی از طلایِ تولیدی در آذربایجان غربی ندارد، خاطرنشان ساخت: حتی اندک سهمی برای ما خوب است. طلای موجود در بازار هم عیاری اندک دارد که برای بالا بردنِ این عیار باید از شمش بهره ببریم.

کربلایی یادآوری کرد: باید از تولیدکننده حمایت شود؛ این بهتر است تا ما از خارج کشور طرح تولیدی وارد کنیم. ما باید سطح کار را بالا ببریم و از امکاناتِ داخل استفاده کنیم.

با وجود اینکه واردات دستگاه های خارجی هزینه بالایی می برد. از دیگر سو باید تولید کننده و عرضه کننده شمش به بازار باشیم.

او همچنین چشم اندازِ تولید طلا را در استان خود مثبت ارزیابی می کند و می گوید اکثر لیسانسه های آموزش دیده در صنعتِ طلاسازی، پس از دریافت مدرک آموزشی چون پشت کار ندارند، این شغل را رها کرده و جذب کسب و کارهای دیگر می شوند.

آقای کربلایی درباره هزینه های اولیه شروع کار گفت: ویترین داری هزینه زیادی نیاز دارد. طلا در هر کیلو یک میلیارد تومان است و با این وجود، خرید یک ترازو، 30 و یک ظرف رادیوم، 55 میلیون تومان قیمت دارد. هزینه تجهیزات اولیه بالا رفته است و با وجود اینکه به تولیدکننده ها وام کم بهره می دهند، خبری از چنین تسهیلاتی در استان ما نیست.

انتهای پیام/


اخبار اتحادیه طلاوجواهر
و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.

برچسب:

تولید طلا

آذربایجان غربی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت