مسئول صنف طلاوجواهر شهرستان درگز:

اتحادیه کشوری طلا ؛ سودایی دست‌یافتنی

به اعتقاد مسئول صنف طلاوجواهر شهرستان درگز ؛ اتحادیه کشوری طلا میتواند حامی صنف طلا در شهرستان های کوچک باشد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/15 | 00:06

نظری ثبت نشده

اتحادیه کشوری طلا ؛ سودایی دست‌یافتنی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "گلدنیوز"؛ امین عبدالله زاده با اشاره به 23 طلافروشیِ فعال در شهرستان درگز اظهار کرد: صنوفِ زیر مجموعه نیز در دو مورد فعالیت داشتند که امروز تعدیل و تعطیل شده اند. این مسئول صنف طلاوجواهر شهرستان درگز همچنین از جای خالی اتحادیه کشوری طلا وجواهر در ایران گفت. عبدالله زاده صنوفی نظیر ساعت فروشی را نیز همراه و همکارِ صنف طلافروشان معرفی کرد و افزود: بنا بر مشکلاتی که برای تشکیل اتحادیه وجود دارد، ما با صنف ساعت فروشان ادغام شده ایم.

به گفته عبدالله زاده از سال 90 تا امروز با رکود چشم گیر بازار طلاوجواهر، برخی از همکارانِ این صنف تعدیل شدند و انتظاراتِ مورد نظر فراهم نشده است.

قصه پر غصه مالیات برارزش افزوده

همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از بدترین قوانین در این صنف عنوان و تاکید کرد اگر این قانون با تدبیر بیشتر بررسی می شد، عایدی بسیاری برای سیستم مالیاتی کشور و نیز صنف طلاوجواهر کشور داشت.

در این بین، سازندگان طلا، معیار، مالیات بر ارزش افزوده را در اجرت های دریافتی وارد کردند و چرخه آخر صنف نیز مورد تحمیلِ 9درصد مالیات بر ارزش افزوده واقع شد.

عبدالله زاده معتقد است برخی همکاران در حوزه فروش، قادر به دریافت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده از مردم نبودند که همچنان هم مشکلات دیگری بر سر این مسیر وجود دارد.

وی با ابزار امیدواری نسبت به اجرای قانون اصلاح شده‌ی مالیات بر ارزش افزوده از دیماه سالجاری، افزود: شخصا با فروش طلای دست دوم مخالف هستیم و از طرفی ابزارهای لازم برای برخورد با همکارانِ خاطی وجود ندارد.

مشتریان طلای دست دوم

غالبا 90درصد مشتریان دنبال خرید طلای دست دوم هستند. از گذشته نیز خرید طلا به عنوانِ کالایی زینتی و سرمایه ای برای مردم محسوب می شد ولی مالیات بر ارزش افزوده محاسبات را بر هم زده است و موجبِ وارد شدنِ این درصد در اجرت ساخت می باشد.

عبدالله زاده ضمن انتقاد از این رویه، از افزوده شدنِ سالانه به این درصدها اشاره کرد و افزود: مالیات بر ارزش افزوده راه را برای دیگر هم باز کرد و در این میان فقط طلافروشانِ خرده فروش قادر به پیگیری و نظارت هستند. البته هستند همکارانی که از سود خود تخفیف هایی می دهند تا بتوانند در این شرایط امرار معاش کنند.

حمایت از تولید

به گفته مسئول صنف طلاوجواهر شهرستان درگز ضریبِ درصدیِ سود برای تولید و توزیع را حدود 2 تا 2.5 درصد تخمین زد و گفت: عملا چنین ضرایبی را شاهد نیستیم؛ بعضا با شرکت های بزرگ تولیدی رو به رو هستیم که تحت عنوان یک برند کار می کنند و دیگر مقوله درصد ها را در نظر نگرفته و اجرتِ مورد نظر خود را تعیین می کنند.

در این راستا چگونگی حمایت از تولید اهمیت بسیاری دارد و عبدالله زاده در این رابطه با پیشنهاداتی اشاره می کند که چندی پیش در اختیار مجلس شورای اسلامی گذاشته بود. از جمله، آزاد شدنِ واردات شمش طلا تا تاجران در صورت ناتوانی در برگرداندنِ ارز صادراتی، شمش طلا وارد کشور کنند ولی بخش های زیادی از این طرح نادیده گرفته شد.

وی ادامه داد: ما همچنین تاکید داشتیم که با کدهای "کیو آر" می توان این صنف را شفاف نمود. این کد در چرخه تولید تا عرضه و فروش باید در کنارِ جنس قرار می گرفت و در این صورت در مباحث مالیاتی نیز با شفافیت رو به رو می بودیم.

چالش ها و مشکلات پیش پا

از گذشته رسومی نظیر "طلای امانی" میان طلاساز، بنکدار و فروشنده باب بود که این رویه می تواند در قالب کد "کیو آر" در نظر گرفته شود ولی هنوز تا خواسته های اصلی فاصله داریم.

مسئول صنف طلاوجواهر شهرستان درگز همچنین اجرای مالیات بر ارزش افزوده را همراه با ابهاماتی دانست و افزود: به جز الزاماتِ تحقق پایانه های فروشگاهی، شفافیت وجود ندارد. ابتدا باید زیر بناها اجرا شود؛ بنابراین حساب های یک مودی مالیاتی باید کامل تعریف شود.

وی در اینباره توضیح داد: در حال حاضر قصد دارند تمام دستگاه های پوز را به عنوان یک مودی مالیاتی در نظر گیرند اما آیا این رویه موجب شفافیت خواهد شد؟ ما در مالیات بر ارزش افزوده نیز با مشکلات متعددی رو به رو هستیم. مثلا مالیاتِ 9درصدی از اجرت و مزد از شفافیت لازم برخوردار نیست.

این مزد ابتدا باید در سیستم ثبت شده و پارامترهایی برای آن در نظر گرفته شود و سپس اعلام کنند که اگر تخلف صورت گیرد، جریمه اجرایی می شود.

عبدالله زاده  اجرای قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده را موجب مشکلات زیادی برای صنف طلاو جواهر دانست که جامعه را زودتر از مسئولان بر آن داشت که کسر چنین مالیاتی ضرباتی سنگین برای صنف طلا درپی خواهد داشت.

مسئول صنف طلاوجواهر شهرستان درگز خراسان رضوی از ادغام شدن صنف طلاوجواهر با عکاسان و الکتریکی ها و... در حوزه اصناف انتقاد و دلیلِ این رویه را نیز دستکاری های سلیقه ای عنوان کرد.و در این راستا از لزوم اتحادیه کشوری طلا بسیار محسوس است.

جای خالی اتحادیه کشوری

صنف طلاوجواهر تخصصی است که می تواند چند صنف دیگر را در زیر مجموعه خود ادغام کند؛ نه اینکه با اصنافی بزرگ تر ترکیب شود و در نهایت قدرت نظردهی و اجرا را از اهالی طلاوجواهر بگیرد.

عبدالله زاده نبود اتحادیه کشوری و استقلال آن ها را از دیگر مشکلات خواند و تصریح کرد: یک اتحادیه کشوری برایندی از تصمیماتِ زیر مجموعه ها را ایجاد خواهد کرد. شخصا معتقدم اتحادیه ای باید شکل گیرد تا مجموعه طلای کشور را در بر گیرد که شامل خرده فروشان، توزیع کنندگان کیفی، بنکداران و تولیدگران است.

در این بین تهیه کنندگان لوازمِ مورد نیاز این صنعت زیر مجموعه ای از تولیدگرانِ طلا در کشور قرار می گیرند و هر یک از این اجزا بایستی نماینده ای را در اتحادیه صنعتِ طلای کشور وارد می کردند.

وی همچنین درباره کمپین "حذف ارزش افزوده از صنعت طلا" به "گلد نیوز" گفت: وقتی کسبه شاهدِ اجحاف در حق خود هستند، شخصا برای پیگیری موضوعات و خلأها وارد عمل می شوند. لذا نبودِ اتحادیه کشوری بسیار برای ما زیان بار است.

انتهای پیام/

اخبار اتحادیه طلاوجواهر و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.

برچسب:

ترند

خراسان رضوی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت