ظرفیت های صادراتی نقره ایرانی به چین و ترکیه
پای صحبت دونفر از تولیدکنندگان نقره در هفتمین نمایشگاه طلا و جواهر مشهد.
دبیر خبر(دبیر خبر)
1400/10/25 | 00:10
حسنی منش و حامد آزادی دو نفر از دست اندرکاران طراحی ، ساخت و فروش مصنوعات نقره هستند که با حضور در غرفه گلدنیوز در نمایشگاه طلا وجواهر مشهد از ظرفیت های بالای بازار مصنوعات نقره صحبت کردند.
حامد آزادی مدیر عامل برند جی تی ای سیلور در گفتگو با گلدنیوز، یکی از موانع مهم صنعت نقره را صادرات و خروج نقره مسافری عنوان کرد.
آزادی رونق بازار تولید نقره کشور را پس از تحریم ها عنوان کرد و گفت:« زیور آلات نقره نزدیک 3 یا 4 سال است که در تولید داخل مطرح شده است. پیش از این واردات داشتیم ، بنابراین پس از منع ورود زیور آلات به فکر تولید افتادیم و هم اینک سه کارخانه تولید زیور آلات زدیم که بیشتر کارها نگین دار است.»
آزادی بالا رفتن قیمت دلار را یکی دیگر از دلایل رونق تولید داخل دانست و گفت:« با دلار بالا صرف ندارد که زیور آلات وارد کنیم بنابراین در شرایط اقتصادی کشور ما که امکان خرید طلا پایین است زیور آلات نقره روی بورس است.»
این تولید کننده، نیروی کار ارزان را دلیل پایین آمدن هزینه تمام شده عنوان کرد و گفت: « در حال حاضر به لحاظ هزینه و کیفیت امکان صادرات حتی به چین را داریم زیرا هزینه تمام شده ما بسیار پایین تر از کشور های دیگر است.»
آزادی با اعلام اینکه زیور الات ایرانی جای خود را در بازار پیدا کرده است گفت:«زمانی که بازار طلا راکد شد به فکر ورود به کار نقره شدیم و در حال حاضر 6 سال است به طور انحصاری کار نقره می کنیم.»
یکی از مشکلات عمده صنعت نقره به گفته آزادی موانع صادراتی است. این دست اندر کار صنعت نقره دراین باره گفت:« بسیاری از مسافران از حاشیه کشورهای خلیج فارس جنس ما را می خرند ولی نمی توانند از کشور خارج کنند و در فرودگاه جلویشان را می گیرند زیرا هر مسافر تنها اجازه خروج 300 گرم زیور الات از کشور را دارد.»
آزادی با انتقاد از سیاست گذاری های دولت گفت:« وقتی تولید داخلی اینقدر مطرح است چرا نمی توان این اجناس را چه به صورت مسافری و یا صادراتی خارج کرد. هر مسافر اجازه خروج سه کیلو ظرف و ظروف نقره و 300 گرم زیور آلات را دارد در حالی که ارزش ظرف با زیور الات یکی است و نقره نقره است .»
وی با اشاره به اینکه نقره های ایران در کشورهای عربی و ترکیه خواهان دارد گفت:« این مشکل را وزارت صمت باید حل کند. چرا در حالی که چند معدن نقره و تولیدات با کیفیت داریم نمی توانیم با فروش بیشتر و صادرات به اقتصاد کشور کمک کرده و باعث اشتغال زایی شویم.»
در انتها این تولیدکننده نقره گفت:« کسی که کارت بازرگانی هم داشته باشد باز امکان صادرات ندارد زیرا با وجود تحریم ها حواله گمرکی و ارزی در کشورهای دیگر کارایی ندارد و نمی توان به شکل قانونی پروسه صادرات را پیش برد.»
سعید حسنی منش هم از برند سیلور شاهلار در حاشیه نمایشگاه طلا و جواهر مشهد در گفتگوی اختصاصی با گلدنیوز این نمایشگاه را موقعیت مناسبی برای تعامل با دست اندکاران نقره عنوان کرد.
حسنی منش تولید کننده 30ساله که حدود 8 سال در کار نقره وارد شده است به خبرنگار گلدنیوز گفت:« ما سازنده و تولید کننده نقره هستیم و در یک کارگاه 4 نفره مشغول هستیم که سه نفر از نیروهای ما معلول جسمی هستند. »
حسنی منش عمده فعالیتش را بر فروش آنلاین پایه گذاری کرده و می گوید:« در سایت و اینستاگرام فعال هستیم البته در بازار امام رضا مکان ثابت داریم و کل تولید ما حرز امام جواد و انگشترهای سفارشی است.»
به گفته حسنی منش علاقه شخصی به هنر نقره او را در این صنعت ماندگار کرده است:« من کار تولید را بیشتر دوست دارم زیرا حس کار بیشتر است اما از طرفی تولید دغده های خود را دارد.»
انگشترهای پشت بسته که به صورت صفحه ای باز می شود اختصاصی در کارگاه شاهلار تولید می شود:« تا کنون موفق به صادرات نشده ایم اما در این نمایشگاه سعی کردیم با برندهای مختلف در تماس باشیم مثلا از افغانستان آمدند اما هنوز نتوانسنیم فروش داشته باشیم.»
به گفته حسنی منش عمده مشکل کار تولید، کمبود نیروی است:« کسی که در صنعت ما وارد می شود به لحاظ مالی تامین نمی شود و نکته دیگر تبلیغات است که متاسفانه در طلا زیاد است اما در نقره تبلیغاتی نداریم حتی در دوره کرونا ما نه رشد داشتیم نه رکود اما عمده سفارش ما از قم و شیراز است.»
انتهای پیام/
ترند
پیشنهاد ویژه
نمایشگاه طلا و جواهر مشهد
تولیدکننده نقره
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده