حضور هدفمند تولیدکنندگان، نیاز ضروری نمایشگاه طلا
حداقل کاری که میتوانیم برای حمایت از تولید انجام دهیم، قراردادن جایگاه خوب و مناسب در نمایشگاهها برای تولیدکنندگان است.
امیر کشانی(سردبیر)
1400/10/25 | 00:10
محمد جواد حیدری، موسس و بنیانگذار برند بنک طلا در هفتمین نمایشگاه بینالمللی طلا و جواهر مشهد در خصوص ارزیابی نمایشگاهها در داخل کشور به گلدنیوز گفت: نمایشگاههای ما هدف و چارچوب مشخصی برای برگزاری ندارند و اینکه نمایشگاه برای چه رسالتی باید برگزار شود، مشخص نیست!
در نمایشگاههای برگزار شده در خصوص طلا و جواهر شاهد هستیم، برخلاف چیزی که اعلام میشود، متاسفانه بیش از 70 درصد غرفهداران نمایشگاه به جای تولید کنندگان ویتریندارها هستند.
در همین نمایشگاه مشهد متاسفانه تولیدکنندگان صاحب نام مشهد حضور ندارند. باید بررسی شود که دلیل عدم شرکت تولیدکنندگان در این نمایشگاهها چیست؟
به گفته حیدری ، یکی از راههایی که وجود دارد تا حضور تولیدکنندگان در نمایشگاهها منسجم شود، نشان دادن خروجی این نمایشگاهها و اهمیت برند سازی است.
تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاهها از خیلی از موارد ترس دارند. یکی از آن موارد بحث مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است.
طبق قانون اصلاح نشده مالیات بر ارزش افزوده، برای مثال تولیدکنندگان در تهران با میانگین اجرت تمام شده حدوداً 10 درصد تولید میکنند که از این 10 درصد نهایتاً 2 درصد آن سود خالص است. در حالی که اگر به صورت رسمی به فعالیت خود ادامه دهند ، باید 9 درصد به این 10 درصد اجرت تمام شده اضافه کنند و جنس خود را به بازار عرضه نمایند که این محصول به هیچ عنوان با این قیمت چه در بازار داخلی چه در بحث صادراتی، جایی برای رقابت ندارد.
حیدری در ادامه گفت: به همت دوستان در اتحادیه ها، قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شد و اصل طلا از مالیات معاف گردید. نکته قابل توجه اینجاست که اگر بخواهیم حقیقتاً از تولید داخلی حمایت کنیم ، به کسر طلایی تولید کنندگان هم نباید مالیات بر ارزش افزوده تعلق گیرد، زیرا از وزن طلای خروجی آنها کسر می گردد و جزو هزینه های بی بازگشت در تولید می باشد.
موسس و بنیانگذار برند بنک طلا در خصوص توجه ویژه به تولیدکنندگان در نمایشگاه ها به گلدنیوز گفت: باید در بحث جانمایی نمایشگاهها توجه بیشتری به تولیدکنندگان واقعی شود و اولویت به این افراد داده شود.
اگر رتبه بندی تولیدکنندگان اجرایی شود، ما میتوانیم برای حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه بر مبنای کیفیت و ساختاری که دارند، به آنها آپشن بدهیم و آنها را به حضور در نمایشگاه ترغیب کنیم.
در حال حاضر ویترین داری که لابی بهتری با برگزارکننده دارد، میتواند جای بهتری را از برگزارکننده بگیرد. جانمایی در نمایشگاه هیچ ضابطه و قانون خاصی ندارد.
تولیدکننده برای تک فروشی در نمایشگاه حضور ندارد و برای به دست آوردن مشتریان همکار وارد این عرصه میشود در نتیجه جایی برای دیده شدن میخواهد.
حداقل کاری که ما میتوانیم برای حمایت از تولید انجام دهیم، قرار دادن جایگاه خوب و مناسب در نمایشگاهها برای تولیدکنندگان است.
حیدری در خصوص سخنان رییس اتحادیه طلاوجواهر شیراز که در جلسه هماندیشی با روسای اتحادیهها گفته بود رقم اجرتها بسیار زیاد است و باید کمیتهای در خصوص تعیین اجرت تشکیل شود، گفت: اینکه کمیسیونی برای تعیین اجرت تشکیل شود بسیار عالی است.
ما باید کمیسیونی تشکیل دهیم که رنکینگ اجرتگذاری به ما بدهد. یعنی کارخانهها را بر مبنای تخصص، ماشینآلات و تجهیزات و تجارب تولیدکننده گریدبندی کند و در این زمینه از انجمن های تخصصی مثل انجمن تولیدکنندگان تهران کمک بگیرند.
حیدری در خصوص مشکلات ارسال پستی طلا به سایر استانها گفت: متاسفانه اداره پست ارسال مرسوله های طلاوجواهر را فقط و فقط از طریق یکی از شعب اصلی (شعبه لشکر) استان تهران انجام میدهد.
بستههای ما اگر بالای 20 گرم باشد، آن رابیش از ۲۰ میلیون تومان بیمه نمیکنند و یا بهتر بگویم غرامتش را پرداخت نمیکنند. این مسئله یعنی اداره پست هیچ مسئولیتی در قبال ارسال مرسوله های طلا به گردن نمی گیرد!
به گفته حیدری، دستورالعمل جدید اداره پست برای ارسال مرسوله های طلا به نوعی رفع تکلیف است و عملاً اداره پست هیچ سازوکاری در کشور برای این مسئله پیش بینی نکرده است.
انتهای پیام/
ترند
پیشنهاد ویژه
تولید طلا
بنک طلا
محمدجواد حیدری
نمایشگاه طلاوجواهر مشهد
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده