نهمین فصل رکود در جواهرسازی جهانی
افزایش بیسابقه قیمت جهانی طلا و نقره، صنعت جواهرسازی بینالمللی را وارد مرحلهای از انقباض شدید کرده است؛ تا جایی که برندهای مطرحی مانند جواهرات سواروسکی Swarovski نیز در واکنش به فشار هزینهها، از تعدیل گسترده نیرو در مقر اصلی خود خبر دادهاند.
امیر کشانی(سردبیر)
1404/08/21 | 09:08

به گزارش سایت تخصصی اخبار طلا و جواهر گلدنیوز ؛ جهش چشمگیر قیمت طلا و نقره در سال جاری میلادی، بار دیگر تمرکز بازارها را بر فلزهای گرانبها معطوف کرده، اما در مقابل، صنعت جواهرسازی را در سراسر جهان به مرز رکود رسانده است. این افزایش ارزش نهتنها بازتابی از نگرانی سرمایهگذاران نسبت به کاهش ارزش پولهای ملی است، بلکه موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان، میزان استفاده از طلا در محصولات خود را کاهش داده یا به سراغ فلزات ارزانتر بروند.
بر پایه گزارش تازه شورای جهانی طلا (WGC)، مصرف طلا در ساخت جواهر طی سهماهه سوم سال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد افت داشته و به ۳۷۱ تن رسیده است؛ افتی که نهمین فصل پیاپی کاهش تقاضا و طولانیترین رکود از سال ۲۰۱۱ تاکنون شمرده میشود. حتی برندهای لوکس نیز زیر فشار افزایش هزینهها، ناچار به بازنگری در مدلهای اقتصادی خود شدهاند.
گروه فرانسوی کرینگ از برنامه اصلاح قیمتها و بهبود بهرهوری تولید خبر داده، و شرکتهای میانرده مانند پاندورا و بریلیانت ارث، با کاهش پیشبینی سود و هشدار نسبت به «شدیدترین دوره افزایش هزینه مواد اولیه در تاریخ جواهرسازی» روبهرو شدهاند. نقره که حدود ۳۰ درصد از هزینه تولید پاندورا را تشکیل میدهد، با جهش قیمت جهانی بیشترین فشار را بر این برند وارد کرده است. تلاش برای جایگزینی فولاد ضدزنگ نیز هرچند راهحلی موقت به نظر میرسد، اما خطر لطمه به اعتبار برند را در پی دارد. در نتیجه، سهام پاندورا از ابتدای سال میلادی تاکنون بیش از ۴۰ درصد سقوط کرده است.

به گزارش سایت طلا گلدنیوز ؛ در همین فضای دشوار، خانه کریستالسازی مشهور Swarovski نیز اعلام کرده است که از آغاز سال آینده میلادی، حدود ۴۰۰ شغل را در مقر خود در شهر واتنس، اتریش، حذف خواهد کرد. این اقدام بخشی از برنامه تعدیل جهانی این شرکت است که نزدیک به ۳ درصد از کل نیروی انسانی را در اتریش، سوئیس و لیختناشتاین تحت تأثیر قرار میدهد. طبق گزارش روزنامه اسپانیایی «Modaes»، روند کاهش نیرو از ژانویه آغاز و تا پایان سال آینده ادامه خواهد داشت، درحالیکه به تمامی کارمندان پیشنهاد کاهش ۱۰ درصدی ساعات کاری داده شده است.
مدیر واتنس، جروم داندریو، در گفتوگو با رسانههای اتریشی تأکید کرده است که «هرچند بخش جواهرات Swarovski عملکرد قوی دارد، اما چشمانداز بازار چین و صنعت لوکس هنوز مطلوب نیست.»
سخنگوی شرکت نیز در گفتوگو با نشریه JCK اظهار داشته که استراتژی جهانی LUXignite «نتایجی فراتر از میانگین بازار» داشته اما تداوم این روند مستلزم افزایش بهرهوری سازمانی در شرایط دشوار اقتصاد جهانی است. وی افزود: «Swarovski این فرآیند را با رویکرد انسانی، محترمانه و شفاف، منطبق با ارزشهای سازمانی و چارچوبهای اجتماعی موجود دنبال خواهد کرد.»
تحلیلگران معتقدند تعدیل نیرو در Swarovski و کاهش تولید طلا در دیگر برندها، نشانهای روشن از ورود صنعت جواهر جهان به مرحلهای از رکود ساختاری است؛ رکودی که از اروپا تا آسیا در حال گسترش بوده و احتمالاً مسیر قیمت جهانی طلا را تا پایان سال در سطحی بالا تثبیت خواهد کرد.
شورای جهانی طلا
جواهرات پاندورا
جواهرت سواروفسکی
اخبار مرتبط
نظرات

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده