اعتبار طلاسازان شرافتمند، در دام “کمفروشی”!
“ما برای بقا در بازار ، کیفیت را فدا کردیم و اکنون مصنوعاتی با اجرتهای ۲ تا ۳ درصد تولید میکنیم که عملاً هیچ تفاوتی با طلای آبشده ندارند.” محمدجواد حیدری، تولیدکننده طلا، با اعلام این زنگ خطر گفت: “فروشندگان واقعی برای زنده ماندن مجبورند به ساخت این محصولات سبک روی بیاورند و این روند، صنعت تولید را به ورطه نابودی میکشاند.”
پروانه کاوسی(خبر نگار)
1404/07/08 | 11:07
محمدجواد حیدری، تولیدکننده طلا، در نشست تخصصی گلدنیوز با تشریح وضعیت بحرانی صنعت طلا و جواهر کشور، تأکید کرد که تغییر سلیقه مشتریان از کالای زینتی به سرمایهگذاری، رکود در تولیدات با کیفیت را رقم زده است. وی تصریح کرد که در غیاب راهکارهای حمایتی، تولیدکنندگان واقعی مجبور به کاهش کیفیت برای بقا در بازار شدهاند.
محمد جواد حیدری، با اشاره به اینکه حتی خروج بانکها از مقوله پلتفرمهای طلا نیز نمیتواند نگاه سرمایهگذاری مردم را تغییر دهد، اظهار داشت: افزایش قیمت طلا در اقتصاد کلان، توانایی خرید مصنوعات زینتی در جامعه را به شدت کاهش داده است.
وی هشدار داد که صنف طلا به سمتی رفته است که دیگر مصنوع زینتی با کیفیت تولید نمیکند. تولیدکنندگان برای بقا، تلاش دارند تا با کاهش هزینهها، مصنوعاتی با اجرتهای ۲ تا ۳ درصد تولید کنند که عملاً به جای طلای آب شده در ویترین قرار گیرد و به دست مردم برسد.
مدیرعامل بنک طلا با انتقاد از وضعیت رقابت ناسالم در بازار، بیان داشت: در بازار کنونی، اجرتهای طلا به حدی پایین آمده که حتی از هزینه تمام شده تولید نیز کمتر است. متأسفانه، این وضعیت منجر به بروز پدیدهای شوم شده است؛ برخی از تولیدکنندگان – که البته تعدادشان زیاد نیست – با کم فروشی در عیار و وزن طلا، به جامعه شرافتمند تولیدکنندگان خیانت کرده و اعتبار این صنف را زیر سوال میبرند.
این تولیدکننده افزود: با توجه به افزایش هزینهها، تولیدکنندگان موفقی که به کیفیت کار اهمیت میدهند، به دلیل تنوع مدل، طراحی و تیراژ بالا، هزینه تمام شده بالایی دارند و توانایی کاهش اجرت و قیمت را در این بازار ندارند. وی خاطرنشان کرد: اکنون، کیفیت فوقالعاده بیارزش شده و معیار اصلی مشتریان و حتی همکاران، اجرت پایین طلا است.
به گزارش سایت اخبار طلا گلدنیوز ، محمدجواد حیدری در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم عملیاتی شدن صادرات مصنوعات طلا تأکید کرد و ایران را دارای توان رقابتی بالا با محصولات خارجی دانست. وی افزود: همانگونه که ترکیه به راحتی مصنوعات قاچاق را در بازار تهران توزیع میکند، صادرات مصنوعات ایران به کشورهای همسایه، بهویژه حاشیه خلیج فارس، نیز کاملاً عملیاتی خواهد بود.
وی این دوره را بهترین فرصت برای تمرکز بر صادرات دانست و گفت: اکنون با توجه به بالارفتن نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی طلا، تولیدکنندگان میتوانند از این شرایط بهترین استفاده را ببرند.
با این حال، حیدری به مانعی بزرگ اشاره کرد و تصریح نمود:
> «متأسفانه در کشور ما دستهای پشت پردهای وجود دارند که علاقهمند به رشد صنعت تولید طلا نیستند و مانع رشد این صنعت شدهاند.»
وی با تأکید بر اینکه صنعت طلا میتواند به عنوان تولیدی با این میزان کارگر، جایگزین صادرات نفتی شده و درآمدهای ارزی شایانی برای کشور داشته باشد، افزود: آمارها نشان میدهد ترکیه بیش از پوشاک، از صنعت طلا درآمدزایی میکند، اما در کشور ما اجازه رشد به این صنعت داده نمیشود؛ زیرا تقویت تولید میتواند "قدرتهایی" ایجاد کند که برای عدهای تهدید محسوب میشود.
این تولیدکننده طلا ، صادرات انفرادی را با توجه به موانع موجود غیرممکن دانست و راهحل نهایی را در همدلی و اتحاد تولیدکنندگان معرفی کرد.
وی اظهار داشت: تولیدکنندگانی که کالاهای با کیفیت و دارای مزیت رقابتی تولید میکنند، باید تحت عنوان یک برند بزرگ، به صورت یک کنسرسیوم و تشکل صادراتی فعالیت کنند.
حیدری تأکید کرد که ایجاد این جریان قدرتمند و جمعی، نه تنها میتواند چالشهای صادراتی را برطرف کند و اهداف کلان صنف را محقق سازد، بلکه تولیدکنندگان خرد را نیز از این توان تولیدی و صادراتی بهرهمند خواهد ساخت.
وی در پایان خاطر نشان کرد:
«با ایجاد چنین قدرتی، دیگر تعداد محدودی بنکدار نمیتوانند خلاف جهت بازار حرکت کرده و به کسب و کار دیگران لطمه بزنند. اگر تولیدکنندگان سهم خود را از بازار داخلی به دست آورند، به قطع یقین قادر خواهند بود سهم خود را از بازارهای خارجی نیز کسب کنند.»
فیلم صحبت های محمدجواد حیدری در نشست تخصصی گلدنیوز را در زیر ببینید:
بنک طلا
صادرات طلا و جواهر
طلای کم اجرت
تولید طلا و جواهر
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده