مسابقات جهانی مسیری برای اهداف بزرگتر

مسابقات جهانی مسیری برای اهداف بزرگتر

مسابقات مهارت ­های جهانی بزرگترین مسابقات صنعتی دنیا محسوب می­ شود که شامل حدود 50 رشته است و افراد زیر 21 سال که در رشته خود حرفه ­ای هستند در آن شرکت می­ کنند

امیر کشانی(سردبیر)

1400/07/23 | 00:07

نظری ثبت نشده

مسابقات جهانی مسیری برای  اهداف بزرگتر

احسان فتاحی رشته طلا و جواهرسازی را در آموزشگاه طلاسازی پدرش آموخته و در آنجا با مسابقات ملی مهارت آشنا شده است. در این مسابقات تمام رشته های فنی و حرفه ای وجود دارند. تیم های منتخب مهارت های هر کشور به مسابقات جهانی راه می یابند که یکی از این مهارتها جواهرسازی است.

فتاحی در مصاحبه با گلدنیوز می گوید کار در مسابقات به صورت پروژه ­ای است. پروژه­ ای که آویز است، به صورت نماهای دو بعدی با اندازه­ های دقیق چاپ می­ شود. در ابتدا نقشه خوانی انجام می­ گیرد تا فرم­ ها درک شوند. دو ماده ­ی اصلی؛ صفحه و مفتول در اختیار شرکت­ کننده قرار داده می ­شود که با استفاده از این ها شروع به فرم ­دهی، جوش­کاری، اره­ کاری، سوهان کاری و آجرکاری می ­کنند و در نهایت با دست تکه تکه می­ سازند و مونتاژ می­ کنند.

المپیاد

این شرکت کننده در مسابقات جهانی می گوید : درواقع آموزش ­ها از جوشکاری شروع می­ شود و سپس تکنیک ­هایی که می­ توان با آنها کار را ساخت. پروژه­ ها از سطح مقدماتی به پیشرفته تعریف می­ شوند که تمام تکنیک ­های طلا و جواهرسازی را در دلِ خود جای داده است. هر قدر این تمرین­ ها بیشتر انجام شود همان­ قدر هم مهارتِ فردِ شرکت­ کننده بالا می ­رود.

در بحث المپیاد مدت زمانی که صرف ساختن کار می­ شود بسیار مهم است بنابراین تمرین­ هایی که قبل از مسابقات انجام می­ شود بر اساس مدت زمانی است که تعیین می­ شود.

احسان فتاحی در مسابقات جهانی طلا و جواهرسازی در سال 2009 در کانادا

فتاحی به خبرنگار گلدنیوز می­ گوید مسابقات مهارت ­های جهانی بزرگترین مسابقات صنعتی دنیا محسوب می­ شود که شامل حدود 50 رشته است و افراد زیر 21 سال که در رشته خود حرفه ­ای هستند در آن شرکت می­ کنند. مسابقات راهی است که افراد را برای حرفه ­ای شدن در رشته­­ های مختلف از جمله طلا و جواهرسازی آماده می­ کند تا از آن علم و فنی که در اختیارشان قرار می ­گیرد، استفاده کنند. حتی اگر افراد در سطح ملی و نه جهانیِ این مسابقات هم شرکت کنند، این تکنیک ­ها را یاد می ­گیرند و کار خود را به صورت حرفه­ ای شروع می­ کنند.

این مسابقات می ­تواند هدفی برای کسانی باشد که در رشته­ های مختلف کار می ­کنند و قصد دارند به سطح اول دنیا برسند و تجربه هایشان را در اختیار دیگران بگذارند.

راهِ هدف از خودِ هدف مهم ­تر است

فتاحی در ادامه می­ گوید ممکن است افراد در مسابقات طلای جهانی نگیرند اما همین که در آن شرکت می­ کنند و مراحل و سطح مسابقات را می­ بینند، ضمن آنکه، مهارت را به صورت اصولی فرا گرفته­ اند به دیگران آموزش می ­دهند و مربی ­های دیگری نیز در این رشته تربیت می­ کنند.

او معتقد است بهترین نوعِ آموزش درحال حاضر آموزش فنی و حرفه­ ای است که در آموزشگاه ­های آزاد به صورت گسترده و خوب در حال انجام است.

او اض فه میکند که در این مسابقات افرادی که رتبه ­های اول تا سوم را کسب می­ کنند به عنوان جایزه، یک مدال و یک دیپلم افتخار دریافت می­ کنند اما نکته مهم این است که باید به افراد شرکت ­کننده انگیزه داده شود و او را بعد از مسابقات در صورتی که قصدِ تاسیس یک آموزشگاه یا قصدِ دریافت وام دارند، حمایت کنند تا بتوانند برای خود در این راستا کاری را شروع کنند و چند نفر را به کار گیرند.

اطلاع رسانی چنین مسابقاتی

مسابقات world skills یا مهارت ­های جهانی مظلوم واقع شده است و تبلیغاتی در این زمینه انجام نمی­ شود، مهم است که مسئولین به این مسابقات بها دهند و در کشور به رسمیت بشناسند و آن را معرفی کنند. صدا و سیما که یک ارگان دولتی است می ­تواند تبلیغاتی را در این زمینه انجام دهد و یا شهرداری بیلبوردهایی را جهتِ تبلیغات و معرفیِ این مسابقات در سراسر شهر نصب کند تا کسانی که علاقه­ مند به این رشته­ هستند با آن آشنا شوند و از این طریق استعدادیابی انجام شود.

فتاحی در پایان به این نکته اشاره دارد که بهتر است آموزش و پرورش با مراکز فنی و حرفه­ای پیوند داشته باشد. در سال­های گذشته در استان البرز دانش­ آموزان را برای اردو به بازدید سایت­ مسابقات می­ آوردند تا با رشته­­ طلا و جواهرسازی آشنا شوند؛ این بازدیدها، شعله­ علاقه را در دانش­ آموزان روشن می­کرد و علاقه­ مندان برای یادگیری این حرفه بیشتر می­شدند؛به نظر میرسد باید چنین فرصت هایی را احیا کرد تا اشتغالزایی این مسیر هم بیشتر برای جوانان فراهم شود.

انتهای پیام /

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

احسان فتاحی

المپیاد طلاوجواهر

مسابقات جهانی طلا و جواهر

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت