طلای ایران خارج از گردونه رقابت جهانی

طلای ایران خارج از گردونه رقابت جهانی

بزرگترین مشکل و اساسی ترین مانع صادرات، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که باعث شد قیمت نرخ طلای ایران از نرخ جهانی بالاتر شود

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/08/16 | 00:08

نظری ثبت نشده

طلای ایران خارج از گردونه رقابت جهانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ مصطفی ابن نصیر مدیر جواهر فروشی ابن نصیر گفت: در سالهای اخیر به دلیل برخی از مشکلات در روند صادرات طلای ایران خلاء هایی ایجاد شد که بزرگترین مشکل و اساسی ترین مانع صادرات، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که باعث شد قیمت نرخ طلای ایران از نرخ جهانی بالاتر شود و این افزایش قیمت طلا، موجب صفر شدن رقم صادرات ایران و خارج شدن طلای ایران از  گردونه رقابت جهانی شد.

وی افزود: قیمت طلا در سراسر دنیا یک نرخ دارد ولی در ایران با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بر روی اصل طلا به جای قرار دادن مالیات بر ارزش افزوده بر روی اجرت، قیمت طلا افزایش یافت و این افزایش قیمت طلا از سوی دیگر موجب کاهش قدرت خرید طلا شد و با اجرای این قانون صادر کنندگان و تجار ما متضرر شدند

آشتی با طلا و رونق کارخانه ها

ابن نصیرتصریح کرد: با توجه به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حذف این قانون امید می رود اوضاع صنعت طلا و جواهر کشور خیلی بهتر شود و مردم با طلا آشتی کنند چون بخش عمده ای از مردم از طلا به عنوان سرمایه استفاده می کنند و طلا جز مهمی از اقتصاد خانواده های ایرانی است.

این تولید کننده و بنکدار طلا گفت: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش رونق تولید و تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های تولید طلا و جواهر شد و بسیاری از کارخانه های فعال ما تنها با یک درصد ظرفیت تولید کار می کنند که امیدواریم با برداشته شدن این قانون طلا جایگاه قبلی خود را در اقتصاد خانواده پیدا کند.

شفاف شدن قوانین مالیاتی رونق دوباره به بازار

ابن نصیر با بیان اینکه از زمان وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده خیلی از معاملات غیر شفاف شد، چرا که هیچ بنکداری موفق نشد حتی یک ریال مالیات بر ارزش افزوده ارائه کند چون چیزی از همکاران به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت نکرده بود که بتواند به اداره مالیات ارائه دهد بیان داشت: با برداشته شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده رقم مالیات یک رقم معمولی می شود که بنکداران می توانند این رقم معمولی را از همکاران دریافت و به اداره مالیات بپردازند.

ابن نصیر با تاکید بر اینکه تصیح قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب شفافیت می شود اظهار داشت: صنف طلا و جواهر و بنکداران از تصحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده استقبال می کند و به عنوان واسطه می تواند رقم معمول را از همکار بگیرد و به مالیات ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه والای پدرشان (باقر ابن نصیراز پیشکسوتان و معتمدین بازار طلا و جواهر ) در صنعت طلا  جواهر و سابقه بیش از 80 ساله وی در صنعت و طلا جواهر گفت: پدرم از سن 8 سالگی وارد بازار کار و حرفه قلمزنی روی طلا، نقره، و مس در اصفهان شدند.

باقر ابن نصیر، پایه گذار اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران

ابن نصیر اظهار داشت: پدرم در سن 15 سالگی به عنوان قلمزن برای ساخت درب های حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) دعوت شدند و تا سن 28 سالگی در کربلا و سپس در کاظمین مشغول ساخت درب های باب المراد بودند و بعد از آن دوباره در سال 1331 برای ساخت درب های قبله حرم امام حسين (ع) و حبيب ابن مظاهر به کربلا می روند و تا سال 1335 در بغداد طلا فروشی داشتند.

وی اظهار داشت: ایشان پس از بازگشت از بغداد در تهران ساکن شده و پس از راه اندازی بنکداری ابن نصیر، در سال 1343اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران را پایه گذاری می کنند تا بتوانند مشکلات صنف را در قالب یک تشکل حقوقی پیگیری کنند.

این تولید کننده و بنکدار طلا گفت: پدرم تا سال 57 و قبل از انقلاب چندین دوره ریاست اتحادیه طلا و جواهر را برعهده داشتند و بعد از انقلاب به عنوان پیشکسوت در کنار اتحادیه بوده و بیشتر کار مشاوره را انجام می دادند و کارهای اجرایی را به جوانان پر انرژی واگذار می کردند.

ابن نصیر اولین صادر کننده طلا و جواهر ایران

وی ادامه داد: بنکداری ابن نصیر در سالهای 53 تا 57 به عنوان اولین صادر کننده مصنوعات طلا  تولیدات خود و چند کارخانه دیگر را با برند ابن نصیر در قالب یک قرار داد تهاتری به کشورهای اروپای شرقی، لهستان، چک اسلواکی صادر می کرد.

ابن نصیر اظهار داشت: در این قرار تهاتری کشورهای اروپای شرقی در ازای صادرات ماشین آلات کشاورزی و تراکتور به ایران می بایست از  مصنوعات تولید ایران مانند پارچه، فرش و طلا را به کشور خود می برند که این فرصتی بود تا طلاهای تولید ایران به بازارهای خارجی صادر شود.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

پیشنهادویژه

ابن نصیر

پیشکسوت طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت