پرونده ویژه گلدنیوز/ فضای مجازی و دغدغه های صنفی
چگونه می توان از فضای مجازی به نفع واحدهای صنفی بهره برد؟ با چه سازوکاری می توان از منافع فضای مجازی منتفع شد و معایب آن را به حداقل رساند؟
دبیر خبر(دبیر خبر)
1400/08/30 | 00:08
گلدنیوز :هر چقدر هم که کارشناسان و متخصصان فریاد برآورند که نمی شود تکنولوژی و فضای مجازی را در کسب و کار خود نادیده بگیرید بازهم برخی به سبب وجود نابسامانی ها در این عرصه فضای مجازی را بستری نامناسب برای خرید و فروش طلا میدانند .
حالا سوال اینجاست آیا قرار است بسان "من نمی بینم پس وجود ندارد" با مسایل برخورد کنیم ؟! تا کی باید این کبک سر به زیر و آرام را سر در برف نگه داشت؟
در ادامه به بحث و بررسی خرید و فروش طلا درفضای مجازی بیشتر میپردازیم .
طالبی میگوید: اواخر دهه ٨٠ خورشيدي حضور در فضاي مجازي يك انتخاب بود، اما امروزه حضور در فضاي ديجيتال
يك اجبار است نه انتخاب چرا كه در سالهای اخير توجه به فضاي مجازي بسيار زياد است و بايد به اين نكته توجه كردكه امروز عدم حضور موثر در فضاي مجازي باعث ميشود كم كم از بازار حذف شويم.
حالا سوال اینجاست که قواعد بازی که کارشناسان حوزه بازاریابی دیجیتال از آن حرف میزنند چیست ؟ چگونه می توان از فضای مجازی به نفع واحدهای صنفی بهره برد؟ با چه سازوکاری می توان از منافع فضای مجازی منتفع شد و معایب آن را به حداقل رساند.
حسین ارجمند بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان :
ماباقسطی فروشی وارزان فروشی مشکلی نداریم مشکل صنف طلادرفضای مجازی پیش فروش طلاتحت عنوان طلای قسطی است که پول مردم رادرطی چندین ماه اخذ می کنندوبعدازپایان اقساط طلاراتحویل میدهند .حال اگرپول راگرفته وجنس روتحویل ندادند تکلیف چیست؟ودرموردحراج وتخفیف متاسفانه حربه ای جدیداست که به عنوان مثال اجرت یک مصنوع طلاراکه هرگرم ۱۲۰هزارتومان است ۱۵۰هزارتومان حساب می کنندوبعد گرمی ۳۰هزارتومان تخفیف میدهنددرواقع تخفیفی نمی دهند همه اینها درفروش فضای مجازی اتفاق می افتد.
محمدرضا نوری زاده رییس اتحادیه طلا و جواهر یزد:
نوری زاده به لزوم کیفیتِ استاندارد مصنوعاتِ طلا اشاره کرد و گفت: مشتری باید طلا را از نزدیک مشاهده کند و بنابراین مخالفِ فروش طلا در فضای مجازی هستیم.
وی از تخلفاتِ این حوزه نیز سخن گفت: در برخی موارد دیده شده نقره را آبکاری و به جای طلا در فضای مجازی فروخته اند. عیار آن هم مشکل داشته است.
غلامی رییس اتحادیه طلاوجواهر همدان: در مورد مشکلات به وجود آمده به دلیل فروش طلای مجازی با بیان اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم با رشد تکنولوژی تغییراتی در کسب و کار رخ داده است و ما نمی توانیم در برابر این تغییرات مقاومت کنیم و بر روش های سنتی اصرار ورزیم گفت: باید همسو با این تغییرات در راستای نظارت، کنترل و قانونمندی این نوع کسب و کار ها حرکت کنیم.
غلامی با بیان اینکه دوستانی که در برابر این تغییرات مقاومت می کنند در آینده ضرر خواهند کرد، بر ضرورت صدور مجوز کسب و کار فروش مجازی طلا از اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد و بیان داشت به منظور نظارت کامل و جلوگیری از تقلب ها و تخلف ها باید مجوز هر کسب وکاری در فضای مجازی توسط اتحادیه همان کسب و کار صادر شود.
محمد جواد حیدری مدیر عامل و موسس برند بنک طلا ، از معدود بنکدارانی است که در فضای مجازی به شکل جدی فعالیت میکند. حیدری معتقد است فضای مجازی امکان مناسبی را در اختیار بنکداران و ویترین دارن قرار داده است و باید از این فضا به نحو شایسته ای استفاده کرد.
حیدری تصریح کرد: بنک طلا اولین و تنها مرجع فروش آنلاین طلا و جواهر در کشور است که به شکل تخصصی فروش طلا را فقط ویژه همکاران انجام می دهد.
وی خاطر نشان کرد: مجموعه بنک طلا با رسالت حمایت از تولید کنندگان داخلی با جمع آوری و عرضه ی تولیدات کارخانجات معتبر در سطح کشور امکان نمایش محصولات آنها را نه فقط در شهرهای بزرگ که در تمام ایران فراهم کرده است .
بنک طلا با این روش برای ویترین داران صرفه جویی در زمان ،حفظ امنیت و امکان مشاهده به روزترین محصولات از کارخانجات مختلف را فراهم کرده و هم چنین برای تولید کنندگانی که امکان به نمایش گذاشتن محصولات خود را در سطح کشور نداشته و یا نیاز به بالا بردن تیراژ فروش خود دارند با تبلیغات گسترده در شمال، جنوب، شرق ، غرب و مرکز کشور رسالت حمایت از تولید داخلی و کمک به صنعت طلا و جواهر در ایران را انجام می دهد.
در همین رابطه رئیس کمیسیون حقوقی اتاق اصناف تهران معتقد است مجوزی که اتحادیه کسب وکارهای مجازی برای فعالیت افراد در فضای مجازی صادر می کند بدون نظارت و دخالت اتحادیه های صنفی است و همین مسئله باعث بروز این مشکلات و تخلفات در فضای مجازی شده است.
وی اظهار داشت: این تخلفات به هیچ وجه در نهاد صنفی که اتحادیه ناظر و کنترل کننده اعمال و رفتار آن است رخ نمی دهد.
مشکل اصلی اینجاست که قانون نظام صنفی مکان محور است و واحد صنفی یعنی مغازه کارگاه و …. به عنوان مکانی که در آن اشتغال وجود دارد مشخص است ولی فضای مجازی با این قانون تطبیق ندارد و به همین دلیل امروز شاهد این هستیم که کتاب هایی در فضای مجازی به فروش می رسد که مجوز فرهنگ و ارشاد ندارد و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هیچ کنترل و نظارتی بر فروش آن و نقض حقوق مولف در فروش این کتاب ها ندارد.
آموزگار تاکید کرد: ما نیازمند اصلاح قانون نظام صنفی هستیم به نحوی که فضای مجازی تحت کنترل اتحادیه ها دربیاید نه اینکه یک اتحادیه مجزا به نام کسب وکار مجازی اختیار تمام مشاغل در فضای مجازی را داشته باشد. فضای مجازی باید تحت کنترل و نظارت اتحادیه های صنفی باشد و پیش نیاز این مسئله هم اصلاح قانون نظام صنفی است.
در ادامه و برای پیگیری دغدغه های اعضاء صنف طلاوجواهر گفتگویی انجام دادیم با رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی . الفت نسب به گلدنیوز گفت: نظارت بر فروش اینترنتی در ابتدا بر عهده اتحادیه های صنفی بود ولی متاسفانه نتوانستند خود را با فناوری های روز وفق دهند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی گفت: اتحادیه صنفی با کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی همان برخوردی را می کردند که با کسب کارهای آفلاین و سنتی داشتند.
وی افزود: نوع برخورد سنتی و بازرسی از دفاتر و عدم موفقیت اتحادیه های صنفی در زمینه نظارت بر فروشگاه های اینترنتی باعث ایجاد احساس نیاز به یک تشکل برای کنترل بازار، اخذ مجوز و حل مشکلات شد و خود کسب و کارهای آنلاین، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی را تشکیل دادند.
الفت نسب با بیان اینکه یکی از موانعی که در حوزه اتحادیه های صنفی وجود دارد تعداد زیاد اتحادیه بنا به جغرافیا است، گفت: به طور مثال اگر شما از اتحادیه تهران مجوز فعالیت بگیری و بخواهی در مشهد هم فروش داشته باشی نمی توانی و باید برای فروش حتما از اتحادیه مشهد هم دوباره مجوز کسب و کار دریافت کرد. با توجه به اینکه در فروش آنلاین بحث جغرافیا وجود ندارد و سایت ها فروش کشوری دارند، فروشگاه های اینترنتی نمی تواند برای فروش کشوری خود در سایت از همه شهرها مجوز های جداگانه دریافت کنند. و این یکی از معضلاتی است که برای سپردن فضای مجازی به اتحادیه های صنفی وجود دارد.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی اظهار داشت: اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بارها اعلام آمادگی جهت هر گونه همکاری و کمک به اتحادیه ها و نظام صنفی و ارائه مشاوره، آموزش کرده است و دوست دارد که کسب و کارهای آفلاین هم در این بازار سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: در صورتی که کسب و کارهای آفلاین در بازار فروش مجازی سرمایه گذاری کنند، بازار فروش آنلاین رشد می کنند و تا زمانی که آفلاین ها نیاییند کار سخت است چرا که پول در بازار بوده و سرمایه گذاری می شود و بازار باید آفلاین ها را دریابد.
الفت نسب با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس قوانین برای فروش مجازی و آنلاین کسب و کارها باید مجوز های مورد نیاز را از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی دریافت کنند افزود: خوشبختانه این روند برای کسب و کارهای آفلاین تسهیل شده است و اگر فردی مجوز کسب آفلاین دارد با ارائه همان جواز کسب می تواند مجوز کسب و کار آنلاین هم دریافت کند و نیاز به هیچ مدرک خاصی دیگری وجود ندارد.
وی اظهار داشت: کسب و کارهای آنلاین بعد از دریافت مجوز باید باید سایت فروشی براساس استانداردهای روز را داشته باشند.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی تصریح کرد: براساس قوانین فعلی روند فعالیت کسب و کارهای اینترنتی اینگونه است و اگر این قوانین تغییر کند و کار به اتحادیه های صنفی سپرده شود باید در نظر گرفت که فضای مجازی جغرافیا ندارد و کار برای اتحادیه ها با رویکرد سنتی بسیار سخت می شود.
وی با تاکید بر ضرورت به روز شدن اتحادیه های صنفی برای کنترل بازار آنلاین گفت: در برخی از اتحادیه ها افرادی هستند که 10 دوره در اتحادیه فعالیت می کنند که با توجه به پیشرفت های فناوری ها، ورود نسل جدید به اتحادیه ضروری است و امید می رود با اجرای قانون محدودیت عضویت بیش از دو دوره متوالی زمینه برای حضور نسل جوان در اتحادیه ها فراهم شود.
انتهای پیام/
ترند
پیشنهاد ویژه
فروش مجازی طلا
فضای مجازی
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده