واکاوی اثر قیمت طلا بر خرده فروشی جواهرات
مصرف کنندگان گزارشات روزانه قیمت طلا را می بینند و در چند وقت اخیر این قیمت در حال افزایش بوده است. آیا این امر بر فروش جواهرات طلا تأثیر منفی میگذارد یا رابطه دیگری وجود دارد؟
حسین راشدی(مترجم)
1400/09/13 | 00:09
به گزارش گلدنیوز به نقل از جولر مگزین، قیمت طلا از زمان شروع همه گیری کووید-19 به طور پیوسته افزایش یافته است. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد و واضحترین آنها این است که طلا همیشه بهعنوان «پناهگاه امن» یا ذخیره ارزش تلقی میشود. به عنوان یک کالای فیزیکی، طلا نمی تواند مانند پول چاپ شود و ارزش آن تا حد زیادی تحت تاثیر تصمیمات نرخ بهره دولت قرار نمی گیرد.به همین دلیل طلا از نظر تاریخی ارزش خود را در طول زمان حفظ کرده است.
بنابراین طلا به عنوان نوعی بیمه در برابر رویدادهای نامطلوب اقتصادی عمل می کند که همه گیری جهانی نمونه ای از آن است.
اگر موارد فوق به عنوان یک «واقعیت» پذیرفته شود، پس قیمت طلا چگونه بر تقاضای مصرف کنندگان برای جواهرات طلا تأثیر می گذارد؟
این یک سوال عالی است و به راحتی در مقیاس جهانی نمی توان به آن پاسخ داد، عمدتاً به دلیل «روابط» متفاوتی که برخی فرهنگ ها با طلا دارند مثلا در هند.
با این حال، با توجه به اینکه جهان به تازگی یک فاجعه جهانی قابل توجه را تجربه کرده است و قیمت طلا در طول این مدت افزایش یافته است، به ما امکان تجزیه و تحلیل و مقایسه آنچه در دو سال گذشته رخ داده است را می دهد.
در حالی که این بیماری همه گیر به طور قابل توجهی بر بسیاری از صنایع و بازارهای بین المللی در طول سال 2020 تأثیر گذاشت، طلا تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نگرفت. در ژانویه حدود 1550 دلار در هر اونس قیمت داشت، قیمتی که به ندرت از آن پایین می آمد. تا دسامبر 2020 به بیش از 1800 دلار در هر اونس افزایش یافت.
در سطح بینالمللی، دادههای شورای جهانی طلا (WGC) نشان میدهد که فروش جواهرات کاهش یافته است: «تقاضای جواهرات در سال 2020 به پایینترین سطح سالانه خود در تاریخ سقوط کرد، که با ترکیبی از همهگیری جهانی - همراه با محدودیتهای بازار ناشی از آن – و رکورد بالای قیمت طلا در زمان رکود اقتصادی رخ داد.
گزارش ژانویه 2021 توضیح میدهد که «کل تقاضای سالانه جواهرات به 1411.6 تن کاهش یافته است که کمترین میزان در سری دادههای سالانه ما و 34 درصد کمتر از سال گذشته است. دو بازار بزرگ، هند و چین، سهم عمده را در کاهش سالانه داشتند.»
قابل درک است که WGC دادههای سالانه تاریخی را از سال 1995 گردآوری میکند. این گزارش در ادامه توضیح میدهد که «اگرچه تقاضای جواهرات نشانههای ادامه بهبود فصلی را از پایینترین سطح سه ماهه دوم که قرنطینه بازار در اوج خود بود نشان داد، اما در سه ماهه چهارم بسیار ضعیف باقی ماند.»
با این حال، همه اخبار بد نبود، زیرا WGC پیشبینی کرد که «در حالی که حجم تقاضای جواهرات احتمالاً کاهش مییابد، زیرا کووید-19 همچنان عملکرد عادی بسیاری از بازارها در سراسر جهان را مختل میکند، برنامه واکسیناسیون گسترده و نشانههایی از بهبود شاخصهای اقتصادی وجود دارد. به این معنی که ما انتظار داریم در سال 2021 شاهد بهبود مستمر در این بخش باشیم.»
و به این ترتیب بود که تا جولای امسال WGC گزارش داد که «تقاضای جواهرات (390.7 تن) از ضعف ناشی از کووید 2020 به بازیابی خود ادامه داد، اگرچه تا حدی به دلیل رشد ضعیف تقاضای هند، بسیار پایین تر از سطح معمول قبل از همه گیری بود، و فقط چند ماه بعد، گزارش اکتبر آن اعلام کرد که «جواهرات همچنان از بهبود اقتصاد جهانی حمایت می شود: تقاضای سه ماهه سوم نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد افزایش یافت و به 443 تن رسید.»
این دادهها در سطح کلان هستند و لزوماً به تجربه خردهفروشان جواهرات در سرتاسر جهان مرتبط نیستند. به عبارت دیگر، آنچه ممکن است در یک کشور/بازار اتفاق بیفتد ممکن است در بازارهای دیگر تکرار نشود. عوامل محلی بر خرید و روند مصرف کننده تأثیر می گذارد.
مایک دایر، مدیر فروش در Retail Edge، یک شرکت مشاوره مدیریت تخصصی در بازار خردهفروشی جواهرات، جنبه یا نتیجه متفاوتی از دادههای WGC را توضیح میدهد.
او معتقد است «عوامل متعددی وجود دارد که بر قیمت خردهفروشی طلا تأثیر میگذارد، بهترین راه برای اندازهگیری حرکت مقایسهای تعداد اقلام فروختهشده و تجزیه و تحلیل آن فقط با جواهرات طلا است.»
او می گوید: «ارقام فروش واحدهای سال 2019 در مقایسه با سال 2020 تنها 6.3 درصد افزایش در واحدهای فروخته شده را نشان می دهد. حاشیه سود خردهفروشی بهدستآمده تقریباً یکسان است که به جای مقاومت در برابر قیمت، به افزایش تقاضای مصرفکننده اشاره میکند.»
البته، یک توضیح میتواند این باشد که مصرفکنندگانی که هنوز جواهرات طلا را در طول همهگیری جهانی - و در دورهای با قیمت بالای طلا - میخریدند، میتوانستند اقلام طلای با کیفیت پایینتر و در نتیجه قیمت پایینتر را انتخاب کنند.
با این حال، دادههای دایر - جمعآوریشده از بیش از 400 جواهراتفروشی مستقل استرالیا از طریق نرمافزار Retail Edge POS - نشان میدهد که برای صرفهجویی در هزینهها، هیچ تغییری به طرحهای عیار 9 به جای عیار 18 صورت نگرفته است: «هیچ مدرکی در اقلام فروخته شده وجود ندارد که حاکی از کاهش فروش واحدهای عیار 18 و افزایش فروش واحدهای عیار 9 باشد.»
داده های سه ساله از ژانویه 2019 تا اکتبر 2021 نشان می دهد که فروش جواهرات طلا در دسامبر 2020 به اوج خود رسیده است، درست زمانی که شهرهای استرالیا پس از قرنطینه های طولانی بازگشایی می شوند. این نشان میدهد که 13 هزار و 300 واحد جواهرات طلا در آن ماه در سطح ملی فروخته شد، که استرالیاییها نزدیک به 4.5 میلیون دلار برای جواهرات طلا در دسامبر 2020 هزینه کردند که بالاترین میزان در کل دوره بود.
دومین ماه پرفروش در همین دوره، دسامبر 2019 بود – 11 هزار و 485 قطعه فروخته شد، با 3.1 میلیون دلار هزینه برای جواهرات طلا.
جالب توجه است، نوامبر، مه و آوریل 2020 منجر به فروش بزرگ جواهرات طلا شد. به ترتیب 4914، 4521 و 4262 واحد فروخته شد. لازم به ذکر است که بسیاری از شهرهای بزرگ استرالیا در این ماه ها در قرنطینه بودند و با وجود این، مصرف کنندگان استرالیایی به خرید جواهرات طلا ادامه دادند.
علاوه بر این، با وجود افزایش قیمت طلا در سال 2020، عملکرد فروش جواهرات ماهها نسبت به ماههای متناظر (پیش از همهگیری) در سال 2019 بالاتر بود.
در این بازه زمانی، قیمت طلا در آگوست 2020 به بیش از 2000 دلار در هر اونس رسید و با این حال فروش جواهرات طلای استرالیا در سراسر فروشگاههای مشتریان Retail Edge در همان دوره بالا باقی ماند: فروش 3643 واحد جواهرات طلا در آگوست 2020، نسبت به 3246 عدد در آگوست 2019.
جفری کریستین، شریک CPM Group، یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره کالایی مستقر در نیویورک، دیدگاه دیگری در مورد این موضوع دارد: «بله، این درست است که قیمتهای بالاتر طلا به طور کلی منجر به استفاده کمتر طلا در جواهرات میشود. به طور مشابه قیمت های پایین تر منجر به تقاضای بیشتر جواهرات می شود. فقط قیمت های بالا نیست، بلکه قیمت های بی ثبات نیز باعث کاهش استفاده از طلا در جواهرات می شود.»
او توضیح میدهد که کاهش تقاضا در دو سطح اتفاق میافتد، «جواهرسازان محتوای طلای هر واحد خود را در جواهرات خود کاهش میدهند تا جواهرات را «مقرونبهصرفه» و در «نقاط قیمتی» که برای مصرفکنندگان جذاب است، نگه دارند. مصرف کنندگان نسبت به افزایش قیمت طلا واکنش نشان می دهند تا حدی به این دلیل که مقداری افزایش در قیمت جواهرات وجود دارد و تا حدی به دلیل این تصور که افزایش قیمت طلا بدون شک باعث افزایش قیمت جواهرات می شود.»
کریستین به جولر مگزین گفت: چهار موضوع کلی وجود دارد که بر حجم طلای مورد استفاده در طراحی و ساخت جواهرات و همچنین تقاضای مصرف کنندگان برای جواهرات طلا تأثیر می گذارد:
- قیمت طلا و جواهرات
- سطح درآمد، درآمد مصرفی، احساس رفاه اقتصادی
- روند مد
-تبلیغات
یکی از درس های مهم این همه گیری، شکنندگی جهانی شدن است. زنجیره های تامین و کانال ها از هم پاشیدند. ناگهان خرید محلی نه تنها مهم، بلکه تنها گزینه شد.
جیمز بیشاپ، مدیر عملیات شرکت موریس اند واتسون، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و پالایشگاههای زنجیرهای جواهرات استرالیا، میگوید: «این بیماری همهگیر طی دو سال گذشته بر تعدادی از صنایع تأثیر گذاشته است، بنابراین محدود کردن یک روند خاص برای صنعت جواهرات دشوار است. در حالی که قیمت هر گرم طلا افزایش یافته است، تاثیر منفی بر فروش نداشته است.»
او ادامه داد: «به نظر میرسد جواهراتفروشان با وجود وقفههای ناشی از همهگیری، بسیار شلوغ هستند، این احتمالاً نتیجه محدودیتهای مسافرتی ملی و بینالمللی است که اطمینان میدهد مردم پول خود را به صورت محلی خرج میکنند.» او معتقد است که کووید-19 بسیاری از مشاغل خرده فروشی را بر عرضه محلی متمرکز کرده است.
بیشاپ میگوید: «جواهرسازان و خردهفروشهای بیشتری در هر اندازهای نیز بهدلیل اختلالات زنجیره تأمین ملی و بینالمللی و پایگاه مشتری که بیشتر بر محیطزیست و اجتماعی متمرکز میشود، به دنبال خرید از تأمینکنندگان محلی هستند.»
کریس بوتا، مدیر عملیات پالویز، می گوید که فروش جواهرات طلا تقریباً ثابت مانده است، با این حال، یک تغییر قابل توجه کاهش خلوص طلا است. قیمت های بالاتر طلا اغلب باعث می شود مردم جواهرات 9 عیار و 14 عیار را به جای 18 عیار انتخاب کنند.
جالب است که بوتا به یک عارضه جانبی دیگر نیز اشاره می کند. همچنین می تواند افزایش تقاضا برای پلاتین در نتیجه نوسانات طلا وجود داشته باشد: «ما در گذشته متوجه شده ایم که با افزایش قیمت طلا، فروش پلاتین تقریباً سه برابر شده است، زیرا مشتریان به دنبال جایگزین های ارزان تر هستند.»
آرتور پاپاگریگوریو، مدیر عمده فروشان Athan مستقر در ملبورن، متخصص در زنجیر های 9 و 18 عیار و زنجیر های وارداتی ایتالیایی، یکی دیگر از افرادی است که می گوید قیمت طلا بر فروش تاثیر می گذارد.
او می گوید: «ما در اولین افزایش ناگهانی قیمت در سال 2006، رابطهای را در افزایش قیمت طلا و کاهش فروش جواهرات طلا پیدا کردیم، طلا افزایش یافت و فروش کاهش یافت، اما در زمانهای اخیر به نظر میرسد [فروش] ثابتتر بوده است و قطعا تغییری از 18 عیار به 9 عیار وجود داشت زیرا قیمت طلا افزایش یافت چراکه بسیاری قیمت 18 عیار را دور از دسترس میدانستند.»
از همه اینها چه چیزی می توانیم بگیریم؟ خوب، یک چیز واضح است، هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه آیا و چگونه قیمت طلا بر فروش جواهرات طلا تأثیر می گذارد وجود ندارد، غیر از اینکه بگوییم روند یک بازار ممکن است به بازارهای دیگر مرتبط نباشد. هیچ پاسخ ساده ای در دنیای پر از تنش وجود ندارد. و در دنیایی که در دو سال گذشته فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است، فقط یک شخص جسور خواهد بود که ادعا می کند جواب این سوالات را به صورت قطعی دارد.
منبع: jewellermagazine.com
قیمت طلا
جواهرات
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده