کارت های شناسایی جعلی و دودی که به چشم طلافروشان می رود!

کارت های شناسایی جعلی و دودی که به چشم طلافروشان می رود!

طلافروشان علاوه بر عابربانک های سرقتی با معضلی به نام کارت های شناسایی جعلی نیز روبرو هستند.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/09/24 | 00:09

نظری ثبت نشده

کارت های شناسایی جعلی و دودی که به چشم طلافروشان می رود!

ممکن است در هر گوشه ای از شهر، تخلفاتی صورت بگیرد. گاهی این تخلفات منجر به اخذ جریمه و گاهی نادیده گرفته می شود. اما در این میان دسته ای از تخلفات وجود دارند که به واسطه آن، متخلفان به سایر افراد خسارت وارد می کنند؛ یکی از این موارد خرید طلاوسکه با کارت های سرقتی است که دود آن به چشم طلافروشان میرود و سود آن به جیب سارقان. 

به گزارش گلدنیوز ، طبق بخشنامه اتحادیه طلاوجواهر، ویترین داران برای خریدهای بالای 15 میلیون تومان باید از خریدار درخواست کارت شناسایی کنند. طلافروشان موظفند کارت ملی خریدار سکه و طلا را اخذ و شماره ملی آنها را در فاکتور درج کنند.

اما مسئله این است که فروشنده از چه طریقی باید متوجه شود که کارت شناسایی ارائه شده توسط مشتریان صحت دارد و جعلی نیست؟

از آنجایی که خرید از طریق کارت های سرقتی موجب مسدود شدن حساب ویترین داران می شود. در گفتگو با چند تن از طلافروشانی که مورد سوء استفاده سارقان قرار گرفته اند به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

کارت های شناسایی جعلی

س. چ یکی از طلافروشان استان زنجان توسط یکی از افراد کلاهبردار مورد طعمه قرار گرفته است. او می گوید در سال گذشته فردی با کارت عابر بانک در حالی که رمز کارت را هم می دانسته، از او خرید کرده اما بعد از یک ماه شکایتی علیه او مبنی بر اینکه با کارت سرقتی از دستگاه پز مبلغی به طلافروش پرداخت شده است، تنظیم و ارسال شده و قاضی پرونده هم دستور توقیف حساب طلافروش و عودت مبلغ طلای خریداری شده را داده است.

او به این نکته اشاره کرد که اگر این افراد با هم دست به یکی کنند و به عنوان مثال خانومی با ماسک و عینک به طوری که شناسایی نشود از کارت همسر خود خرید کند و همسر او از طلافروش شکایت کند، در این مورد تکلیف چیست؟

م. ص یکی دیگر از طلافروشان استان زنجان به خبرنگار گلدنیوز گفت: تا به امروز 3 بار با کارت های سرقتی از فروشگاه او طلا و سکه خریده اند. بعد از مدتی، جهت برداشت وجه به بانک مراجعه کرده و متصدی بانک، اعلام مسدودی حساب کرده است. او در زمان حضور در دادگاه هم کارت شناسایی فرد خریدار را به قاضی نشان داده اما پس از استعلام دریافتند که کارت شناسایی ارائه شده توسط خریدار جعلی بوده است.

حمید گنجی یکی از فعالان صنف طلا در رابطه با این موضوع به گلدنیوز گفت: افراد کلاهبردار با هک و کپی کردن کارت های عابر بانک به کلاهبرداری از آنها می پردازند. مسئله دیگر، زمانی است که فروشنده از خریدار درخواست ارائه کارت شناسایی می کند و خریدار از این بابت دلگیر می شود و از طرف فروشنده نسبت به خود احساس بی اعتمادی می کند.

نبود حمایت های قانونی از طلافروشان

با توجه به افزایش قیمت طلاوسکه در سال های اخیر ، طمع سارقان برای خرید از طلافروشان با کارت های سرقتی افزایش یافته است و پرواضح است که واحدهای طلافروشی باید دقت و وسواس بیشتری در شناسایی خریداران از طریق کارت ملی داشته باشند. اما این نکته را نیز نباید از چشم دور داشت که متاسفانه قانون هیچ گونه حمایتی از طلافروشان خوش سابقه و خوش نامی که سال هاست در مناطق مختلف کشور به ارائه خدمت مشغول اند، نمی کند. طلافروشانی که یا از روی سهل انگاری و یا حرفه ای بودن سارقان در دام آنها گرفتار شده اند و سال هاست که حساب آنها مسدود شده است.

افزایش سقف خرید طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم با بیان اینکه در زمان ابلاغ دستورالعمل ارائه کارت شناسایی هنگام خرید طلاوسکه، ۱۵ میلیون تومان حدوداً برابر با ۱۲۰ گرم طلا بود، گفت: در حال حاضر این مبلغ کمتر از ۱۵ گرم طلا می‌شود؛ لذا لازم است مسئولان امر میزان سقف خرید طلا با کارت ملی را با توجه به شرایط روز افزایش دهند.

انتهای پیام/

برچسب:

ترند

برتر

طلافروشان

ویترین داران

عابربانک سرقتی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت