بروکراسی دولتی و چندصدایی بخش خصوصی مانع اصلی صادرات
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران :سیاست ما در برگزاری نمایشگاه ،رویداد های اندک اما اثر بخش است.
دبیر خبر(دبیر خبر)
1400/11/12 | 00:11
به گزارش گلدنیوز ، یکشنبه ۹بهمن ۱۴۰۰ نشستی تخصصی با عنوان فرصت ها و چالش های پیش روی توسعه صادرات طلا، نقره و گوهرسنگ ها با حضور مسولان و روسای اتحادیه ها و بخش خصوصی در سالن اصفهان نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
در انتهای این نشست فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران به مشکلات مطرح شده در این نشست پاسخ داد و گفت: نمایشگاه به تنهایی عامل صادرات نیست اگر درخواستی به کارگروه برگزاری نمایشگاه ارسال شود باید بررسی شود که آیا اتحادیه مربوطه در این نمایشگاه حضور دارد یا خیر؟ بنابراین بر اساس فاکتورهای صادراتی و موارد مشابه دیگر تصمیم گیری خواهد شد.
در ادامه نوری با انتقاد از برخی نمایشگاههایی که عامل تبلیغ صنعت کشورهای دیگر هستند گفت: ما در نمایشگاه بینالمللی دغدغه صادرات داریم و قرار نیست برای کشور دیگری تبلیغ کنیم.
ما تنها برای توسعه تجارت اینجا هستیم و اعلام کردیم از سال دیگر اگر خارجی ها از نمایشگاه بازدید نکنند، مجوز نمایشگاه صادر نمی شود.
دکترفرهاد نوری
باید از قبل مجری نمایشگاه مدعوین خارجی را اعلام کنند. سیاست ما در برگزاری نمایشگاه رویداد های اندک اما اثر بخش است.
در ادامه نشست ایننمایشگاه نوری با اعلام اینکه از سال آینده اگر درخواست کنندگان برگزاری نمایشگاه مجوزها و مدارک صادراتی داشته باشند مجوز به راحتی صادر می شود گفت: پرچم سازمان خرج جایی می شود که به درد کشور بخورد.
نوری یکی از وظیفه های سازمان را پیگیری مشکلات اصناف دانست و گفت: ما با سازمان امور مالیاتی در تماس خواهیم بود و دغدغه های شما را پیگیری میکنیم.
ما باید حواسمان باشد در فضای رسانه ای که علیه ایران است قدمی در مسیر دشمن برنداریم. شرایط ایران را نادیده نگیریم. درست است که ترکیه در زمینه طلا به پیشرفت هایی رسیده اما نباید این نکته را فراموش کرد که شرایط ایران شرایط خاصی است و آنها یک دهم مشکلات ما را ندارند.
در ادامه نوری گفت: گاهی اگر بخواهیم الگو سازی کنیم الزاما موفقیتی حاصل نمی شود زیرا زیر ساخت ها با هم فرق دارند. شاخص ها نیز متفاوت است. آمار کل تجارت کل کشور ۸۰ میلیارد دلار است که ۳۸ میلیارد دلار صادرات است.
بنابراین مشکلات زیر ساختی وجود دارد وگرنه حاکمیت نگاه منفی به هیج صنف خاصی ندارد. ما باید با کمک هم و با دید باز اقدام کنیم.
نوری با اشاره به همکاری اتحادیه شهرهای مختلف گفت: اتحادیه شهرهای مختلف نیز باید با هم هم نظر باشند، برای مثال یک اتحادیه ملی یا اتاق تشکیل شود که نظر واحدی داشته باشد در ادامه اتاق میتواند به کرسی تبدیل شود.
اگرچه در دولت بوروکراسی مانع است اما در بخش خصوصی هم چند صدایی داریم. بنابراین باید دست به دست هم دهیم.
در انتها نوری گفت: ما در سازمان توسعه تجارت هم بحث های صادراتی داریم بنابراین باید سعی کنیم حرف درستمان را هم درست بزنیم تا گوش بدهند و مثمر ثمر واقع شود.
میرابوطالب بدری مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی ، سازمان توسعه تجارت ایران هم در بخش دیگری از این نشست با اشاره به استراتژی توسعه صادرات در کشورهای دیگر گفت: توسعه صادرات در همه کشورها دو نکته مهم دارد، تمرکز بر کالاهای با ارزش افزوده بالا و مقابله با خامفروشی.
بدری افزود: ما در سازمان توسعه و تجارت خواستیم آن را عملیاتی کنیم. متوجه شدیم که کشور نیاز به ارزآوری و ابداع و نوآوری دارد. بنابراین خواستیم روی کالای با سود بالا کار کنیم.
ما دستهبندی کردیم و هزار و ۹۰۰ کالا را لیست کردیم و جالب اینکه در ۶ ردیف اول طلا وجود داشت.
ما میدانیم که طلا می تواند سود آوری کلانی برای کشور داشته باشد. ما در بخش طلا جلسات زیادی را برگزار کردیم. ما درجریان مسائل و مشکلات و موانع صادراتی هستیم به عنوان نمونه میدانیم که مسئله انبارداری، هزینه حمل طلا و موانع استاندارد و ... وجود دارد و در حال دنبال کردن مشکلات هستیم.
بدری در ادامه با اشاره به رفع موانع صادرات گفت: هفته گذشته ما از اتحادیه طلاوجواهر تایلند درخواست همکاری داشتیم تا در مناطق آزاد مشغول فعالیت شوند و از ما دعوت شد تا در نمایشگاه آنها شرکت کنیم.
در واقع ما می توانیم به بخش طلاوجواهر کمک کنیم تا مشکلات آنها مرتفع شده و راه را برای تبادل تجربیات با کشورهای دیگر هموار کنیم.
انتهای پیام/
ترند
برتر
سازمان توسعه تجارت
صادرات طلا و جواهر
نشست تخصصی توسعه صادرات طلا
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده