بازارسازی مهارتی ،حلقه گم شده در آموزشگاه های طلاوجواهر

بازارسازی مهارتی ،حلقه گم شده در آموزشگاه های طلاوجواهر

مهندس حبیبی: در حال حاضر آموزشگاه ها به دنبال بازاریابی مهارتی هستند اما باید آن را به بازارسازی مهارتی تغییر دهیم.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/11/24 | 00:11

نظری ثبت نشده

بازارسازی مهارتی ،حلقه گم شده در آموزشگاه های طلاوجواهر

نشست تخصصی نگاه آسیب شناسانه به جایگاه آموزش های کاربردی در توسعه صنعت طلاوجواهر ایران در حاشیه نمایشگاه طلاوجواهر تهران در غرفه گلدنیوز برگزار شد.

در این نشست محمدهادی حبیبی ماچیانی مدیرکل دفتر موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان فنی و حرفه ای کشور، عباداله محمدولی پیشکسوت صنف طلاوجواهر، امیرکاظم کفایتی مربی و مدرس گوهرشناسی، دکتر وحید احدنژاد رئیس پژوهشکده گوهر شناسی، بهزاد محمدزاده مدیرعامل مجموعه طلاوفنون، مهسا حمزه مدیر آموزشگاه طلاوجواهر نوآوران هنر آویژه و علی شیرمحمدی مربی آموزشگاه طلاوجواهر حضور داشتند.

به گزارش گلدنیوز در این نشست ابتدا محمدهادی حبیبی ماچیانی مدیرکل دفتر موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان فنی و حرفه ای کشور با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این سازمان گفت: هدایت متقاضیان به توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد منطبق بر آمایش سرزمینی و حمایت از آموزشگاه های با سابقه از برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد.

سازمان فنی و حرفه ای اولین دستگاهی در کشور بوده است که صدور مجوزها و موافقت نامه ها را در طول سه روز با حذف قوانین دست و پا گیر در دستور کار قرار داده است.

طرح کارورزی مشارکتی

حبیبی در خصوص اقدامات اخیر سازمان برای کارورزی افرادی که قصد راه اندازی آموزشگاه را دارند گفت: بر اساس مکاتباتی که با استان ها داشتیم، مبحث کارورزی در آموزشگاه داری را مطرح کردیم. به عنوان مثال یک جوانی که بیکار است و با یک سرمایه ای تجهیزات و امکانات ساخت طلاوجواهر را تهیه کرده است و قصد دارد آموزشگاهی را راه اندازی کند به او پیشنهاد میکنیم تا قبل از تاسیس آموزشگاه یک تجربه حداقلی را در یکی از آموزشگاه های فعال هم رشته به دست آورد.

در راستای این طرح، سازمان به این افراد اجازه می دهد از مکان های آموزشگاهی موجود به صورت مشارکتی و تعاملی استفاده کنند.

به این صورت که یک توافق نامه ای با آموزشگاه می بندد و بعد از مدت مقرر می تواند به این نتیجه برسد که آیا قادر به تاسیس آموزشگاه طلاوجواهر است یا خیر؟ و بعد از آن اگر به نتیجه مطلوب برسد می تواند کار خود را در آموزشگاه خود شروع کند.

لزوم پشتیبانی از هنرجویان آموزشگاه ها

حبیبی با اشاره به آموزش مهارت های کم سرمایه اظهار داشت: آموزش ها را باید به سمت آموزش مهارت ها و مشاغل کم سرمایه ترمانند طلا و جواهر سازی ببریم. ابزارآلات طلا و جواهرسازی قیمت بالایی ندارند بنابراین افراد علاقه مند با داشتن مهارت لازم می توانند با سرمایه ناچیزی به راه اندازی مشاغل خانگی بپردازند و نماینده فعال در این صنف شوند و از این طریق درآمد داشته باشند.

حبیبی با اشاره به بازدید انجام شده از نمایشگاه طلاوجواهر گفت: در این نمایشگاه کارآموزانی هستند که دوره آموزشی آنها به اتمام رسیده و موسسه آموزشگاهی که به آنها این حرفه را آموزش داده است به عنوان پشتیبان در کنار آنها قرار می گیرد و تولیدات هنرجویان را با برند آموزشگاه ارائه می دهند و این یک کار بسیار ارزشمند است.

او با نتیجه گیری در این مورد به این نکته اشاره کرد که فعالان صنفی این حوزه می توانند از افرادی که کارآموز خود هستند، پشتیبانی کنند و همین پشتیبانی به فعال شدن این افراد منجر می شود.

مزیت مراکز جوار کارگاهی

وی در ادامه بیان کرد: تا اوایل سال 98 حدود 60 مرکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی وجود داشته است. به این معنی که کارخانه ها یا فعالان اقتصادی برای آموزش به شاغلین و یا تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود مطابق ماده 110 قانون کار ، مرکز آموزش راه اندازی می کنند و این رقم طبق آماری که تا به الان به دست بنده رسیده است به 1150 مرکز رسیده است.

او با اشاره به مزیت این مراکز گفت: این مراکز فرهنگ سازی مهارتی را به صورت باز آموزی با هدف ارتقا دادن به مهارت نیروهای شاغل خود حین کار انجام می دهند در حالی که آموزشگاه ها، آموزش مقدماتی قبل و تکمیلی در ساعت های غیر کاری را انجام می دهند و این امر توسعه فرهنگ مهارت آموزی را به همراه داشته و ترغیب افراد به ارتقای مهارت خود و اعضای خانواده را در ساعت های آزاد منجر خواهد شد.

بازارسازی مهارتی

مدیرکل آموزشگاه های آزاد سازمان فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در حال حاضر آموزشگاه ها به دنبال بازاریابی مهارتی هستند اما باید آن را به بازارسازی مهارتی تغییر دهیم.

به عنوان مثال برخی از آموزشگاه ها برای تهیه ابزار و تجهیزات مشکل دارند شرکت ها می توانند در قبال در اختیار گذاشتن تجهیزات و مواد مصرفی، نیروی تربیت شده در آموزشگاه ها را در شرکت خود استخدام کنند. در حال حاضر یکی از چالش های بنگاه های اقتصادی تولیدی و خدماتی کشور نیروی انسانی است و در واقع شهرک های صنعتی در هر زمان نیاز به نیروی کار دارند.

او در پایان به این نکته اشاره کرد که یکی از دغدغه های آموزشگاه داران باید میزان کیفیت خروجی از آموزشگاه باشد و آن چیزی نیست مگر نیروی انسانی ماهر و این نکته ای است که باید برای آموزشگاه داران حائز اهمیت باشد.
به گفته حبیبی هرمهارت آموز خروجی آموزشگاه می تواند از طریق یکی از شرایط زیر شاغل شود:
-به آسانی استخدام شود.
-برای خود یک کسب و کار راه بیاندازد.
-خود اشتغالی پشتیبان محور برای فرد ایجاد شود.
این گزارش ادامه دارد…

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

آموزشگاه طلاوجواهر

نشست تخصصی گلدنیوز

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت