فرصت ها و چالشهای صادرات طلاوجواهر در نمایشگاه تهران

فرصت ها و چالشهای صادرات طلاوجواهر در نمایشگاه تهران

نشست تخصصی فرصت ها و چالش های پیش روی توسعه صادرات طلا، نقره و گوهرسنگ ها در حاشیه نمایشگاه طلاوجواهر تهران با همت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ایران برگزار شد.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/12/16 | 00:12

نظری ثبت نشده

فرصت ها و چالشهای صادرات طلاوجواهر در نمایشگاه تهران

به گزارش گلدنیوز ، یکشنبه ۹بهمن ۱۴۰۰ نشستی تخصصی با عنوان فرصت ها و چالش های پیش روی توسعه صادرات طلا و جواهر در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه طلا و جواهر تهران با همت اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان طلا ، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی ایران برگزار شد.

این نشست با حضور، دکتر فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا وخدمات سازمان توسعه تجارت ایران ، دکتر میر ابوطالب بدری مدیرکل دفتر توسعه صادرات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران و هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران و جمعی کثیری از روسای اتحادیه های طلاوجواهر سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر نوری از روسای اتحادیه ها در خواست کرد تا دیدگاه های خود پیرامون موانع و مشکلات تولیدوصادرات طلاوجواهر را مطرح کنند تا مسئولان با جمع بندی این نظرات بتوانند به اتخاذ تصمیم درست مبادرت نمایند.

حمایت از تولید مقدمه توسعه صادرات

محمد حسین مستغنی رئیس اتحادیه طلاوجواهر شیراز گفت: درباره مسئله صادرات تصور اشتباه این است که ما از تولید کننده انتظار صادرات داریم در حالی که صادرات کار بازرگان است اگر از تولید کننده حمایت کنیم خود به خود بازاریابی جهانی انجام می شود.
در ادامه رئیس اتحادیه شیراز با اشاره به آموزشگاهها طلا گفت: اگر به این‌آموزشگاهها نگاه کنید بسیاری از جوانان خواهان یادگیری هستند و این نشان از ظرفیت بالای این صنعت برای ایجاد اشتغال است که متاسفانه مسئولان این شغل را لاکچری محسوب می کنند.

قوانین صادراتی باید عوض شوند

بهرمانی رئیس اتحادیه طلاوجواهر تبریز نیز در این نشست گفت: متاسفانه تا کنون به شغل و کار طلا و جواهر به شکل صنفی نگاه می شد نه صنعتی. در حالی که ما این آمادگی را داریم که به صنعت طلا و جواهر تبدیل شویم و اگر به صنعت تبدیل شود برای تولید و صادرات شرایط بهتری خواهیم داشت. بر اساس آمارها شهرهای تولیدکننده طلا مانند تهران ، اصفهان ، تبریز و یزد مشکلات عدیده‌ای دارند.
بهرمانی با اشاره به صادرات در حوزه و طلا و جواهر گفت: قوانین صادرات باید عوض شود اگر در این صنعت یک سوم تولیداتمان در جامعه خودمان مصرف می شود باید برای دو سوم دیگر نقشه بکشیم. برگزاری چنین نمایشگاههای تا وقتی صنعتی نشدیم تاثیر چندانی بر این وضعیت نخواهد داشت.

اصلاح آئین نامه حمل مسافری طلاونقره

حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ایران در ادامه این نشست گفت: یکی از دلایلی که در جلسات هیچ خروجی ای وجود ندارد این است که تصمیم گیرندگان پشت میز جلسات نمی نشینند و جلسات را به نمایندگان خود می سپارند.

در بخش حمل مسافری طلاونقره متاسفانه آیین نامه هایی که نوشته شده است دارای اشکال است. توریستی که با هزار زحمت وارد کشور می شود تنها میتواند ۱۵۰ گرم زیورآلات طلا و ۳۰۰ گرم زیورآلات نقره با خود ببرد! در حالیکه اگر آئین نامه اصلاح شود حمل مسافری طلاونقره میتواند افزایش داشته باشد. در حال حاضر حمل مسافری مصنوعات نقره (ظروف نقره و …) ۳کیلوگرم است ، چرا حمل مسافری زیورآلات نقره نتواند به ۳کیلوگرم افزایش پیداکند؟

عدم حمایت سازمان ها از تولیدکنندگان خرد

شفائی با اعلام اینکه تولیدکنندگان خرد در صنف طلاوجواهر که قابلیت تولید حجم زیادی از محصولات بازار را دارند متاسفانه مورد بی مهری قرار میگیرند، گفت: در ایران به صنعت طلاوجواهر به صورت سنتی نگاه می شود. متاسفانه سازمان ها نه تنها از این افراد (تولیدکنندگان خرد) حمایت نمی کنند بلکه پیش روی آنها نیز سنگ می اندازند و همین عامل موجب می شود این افراد از این صنف خارج شوند.

وی خاطر نشان کرد: اگر این پتانسیل ها در قالب یک صنعت در کنار یکدیگر قرار بگیرند، ایران از نظر تولیدی به ترکیه خواهد رسید.

دولت به دنبال تعریف زنجیره قانونی صنعت طلا است

در ادامه این نشست علی اکبری نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ضوابط اختصاصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تمام فعالان صنعت در حوزه های خاص مشمول قواعد و قوانینی هستند. در سال های گذشته این قوانین برای صنعت لوازم خانگی، کالاهای اساسی، دارو و پتروشیمی اعمال و پیاده سازی شده است و روند و روال این پیاده سازی در این صنوف مورد رضایت بوده است. این روند در خصوص طلا نیز به همین صورت است.

این ضوابط اختصاصی دولت را مکلف می کند که زنجیره قانونی و رسمی این صنعت را تعریف کند و فعالین در این زنجیره به فعالیت بپردازند و هر کسی خارج از این زنجیره فعالیت کند، به عنوان فعال غیرمجاز تعریف می شود.

صدور مجوز نمایشگاه در گرو بازدیدکنندگان خارجی

در انتهای این نشست فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران به مشکلات مطرح شده در این نشست پاسخ داد و گفت: نمایشگاه به تنهایی عامل صادرات نیست اگر درخواستی به کارگروه برگزاری نمایشگاه ارسال شود باید بررسی شود که آیا اتحادیه مربوطه در این‌ نمایشگاه حضور دارد یا خیر؟ بنابراین‌ بر اساس فاکتورهای صادراتی و موارد مشابه دیگر تصمیم گیری خواهد شد.

در ادامه نوری با انتقاد از برخی نمایشگاههایی که عامل تبلیغ صنعت کشورهای دیگر هستند گفت: ما در نمایشگاه بین‌المللی دغدغه صادرات داریم و قرار نیست برای کشور دیگری تبلیغ کنیم.

ما تنها برای توسعه تجارت اینجا هستیم و اعلام کردیم از سال دیگر اگر خارجی ها از نمایشگاه بازدید نکنند، مجوز نمایشگاه صادر نمی شود.

باید از قبل مجری نمایشگاه مدعوین خارجی را اعلام کنند. سیاست ما در برگزاری نمایشگاه رویداد های اندک اما اثر بخش است.

نوری با اعلام اینکه از سال آینده اگر درخواست کنندگان برگزاری نمایشگاه مجوزها و مدارک صادراتی داشته باشند مجوز به راحتی صادر می شود گفت: پرچم سازمان خرج جایی می شود که به درد کشور بخورد.

بروکراسی دولتی و چندصدایی بخش خصوصی

در ادامه نوری گفت: گاهی اگر بخواهیم الگو سازی کنیم الزاما موفقیتی حاصل نمی شود زیرا زیر ساخت ها با هم فرق دارند. شاخص ها نیز متفاوت است. آمار کل تجارت کل کشور ۸۰ میلیارد دلار است که ۳۸ میلیارد دلار صادرات است.

بنابراین مشکلات زیر ساختی وجود دارد وگرنه حاکمیت نگاه منفی به هیج صنف خاصی ندارد. ما باید با کمک هم و با دید باز اقدام کنیم

نوری با اشاره به همکاری اتحادیه شهرهای مختلف گفت: اتحادیه شهرهای مختلف نیز باید با هم هم نظر باشند، برای مثال یک اتحادیه ملی یا اتاق تشکیل شود که نظر واحدی داشته باشد در ادامه اتاق میتواند به کرسی تبدیل شود. 

اگرچه در دولت بوروکراسی مانع است اما در بخش خصوصی هم چند صدایی داریم. بنابراین باید دست به دست هم دهیم.

طلا ارز آورترین کالای داخلی است

میرابوطالب بدری مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی ، سازمان توسعه تجارت ایران هم در بخش دیگری از این نشست با اشاره به استراتژی توسعه صادرات در کشورهای دیگر گفت: توسعه صادرات در همه کشورها دو نکته مهم دارد، تمرکز بر کالاهای با ارزش افزوده بالا و مقابله با خام‌فروشی.

بدری افزود: ما در سازمان توسعه و تجارت خواستیم‌ آن را عملیاتی کنیم. متوجه شدیم که کشور نیاز به ارزآوری و ابداع و نوآوری دارد. بنابراین خواستیم روی کالای با سود بالا کار کنیم.

ما دسته‌بندی کردیم و هزار و ۹۰۰ کالا را لیست کردیم و جالب اینکه در ۶ ردیف اول طلا وجود داشت.

ما میدانیم که طلا می تواند سود آوری کلانی برای کشور داشته باشد. ما در بخش طلا جلسات زیادی را برگزار کردیم. ما درجریان مسائل و مشکلات و موانع صادراتی هستیم به عنوان نمونه میدانیم که مسئله انبارداری، هزینه حمل طلا و موانع استاندارد و … وجود دارد و در حال دنبال کردن مشکلات هستیم.

انتهای پیام/

برچسب:

نمایشگاه طلاوجواهر تهران

نشست تخصصی توسعه صادرات طلا

نشست تخصصی گلدنیوز

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت