وقتی در صنعت جواهر می گوییم «مسئولانه»، دقیقا از چه حرف می زنیم؟

وقتی در صنعت جواهر می گوییم «مسئولانه»، دقیقا از چه حرف می زنیم؟

سوالی که ذهن میشل گراف، سردبیر سایت نشنال جولر را از 24 فوریه یعنی زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین مشغول کرده این بود که وقتی از واژه «مسئولانه» در استخراج و یا دیگر مراحل تولید و فروش جواهرات حرف می زنیم، دقیقا منظور چیست؟

حسین راشدی(مترجم)

1401/01/30 | 00:01

نظری ثبت نشده

وقتی در صنعت جواهر می گوییم «مسئولانه»، دقیقا از چه حرف می زنیم؟

به گزارش گلدنیوز، گراف در سرمقاله وبسایت نشنال جولر می­نویسد:  «مسئولانه» یا «responsible» کلمه ای است که اخیراً در ذهن من بوده است، به ویژه پس از اینکه اخبار فوری پیرامون شورای جواهرات مسئولانه (RJC) منتشر شد.

هر بار که این کلمه به ذهن خطور می کند، این سوال مطرح می شود: «مسئولانه» در صنعت جواهرسازی به چه معناست؟ منظور من فقط این نیست که آیا این اصطلاح در مورد شورای مذکور  و استانداردهای آن صدق می کند، و من این یادداشت را صرفاً به عنوان انتقادی از شورای جواهرات مسئولانه نمی نویسم، بلکه این سوال را برای کل این صنعت مطرح می کنم.

بدیهی است که من این سوال را با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه و تأثیرات آن بر صنعت جواهرسازی که مانند دود محبوس شده در یک اتاقک خلاء پخش شده است، می پرسم.

اولین شرکت بزرگی که در این مورد صحبت کرد «بریلینت ارث» بود که در 26 فوریه اعلام کرد الماس های روسی را از وب سایت خود بیرون می کشد.

«سیگنت» تصمیم خود را برای قطع روابط با شرکت‌های روسی در جریان فراخوان درآمد خود در 17 مارس اعلام کرد. «تیفانی» در 25 مارس و سپس «شوپارد» به این جرگه پیوستند.

واکنش اخیر RJC با استعفای مدیر اجرایی آیریس ون در وکن و کناره گیری بازیگران اصلی مانند «پاندورا» و «ریچمونت» اتفاق افتاد. واضح است که چرا این شرکت‌ها اکنون مشارکت کالاهای روسی و «آلروسا» در RJC را انکار می‌کنند؛ اما وضعیت موجود ما را مجبور می‌کند، اگر مایل باشیم، با حقیقت بزرگ‌تری روبرو شویم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که برای اولین بار در سال 2000 وارد قدرت شد، برای دهه ها بازیگر بدی بوده است. بنابراین، آیا خرید الماس از آلروسا واقعاً در گذشته مسئولانه بوده است؟

این سوال دیگری است که از 24 فوریه در ذهن من بوده است و راب بیتس، مدیر JCK News در قسمت اخیر پادکست JCK به آن پرداخت.

بیتس خاطرنشان کرد که آلروسا یک بازیگر قابل احترام در صنعت جواهرسازی بوده است، یک «بازیگر خوب» که برای شفافیت و جدی گرفتن مسئولیت اجتماعی تلاش کرده است و من اضافه می کنم که همچنان برای بسیاری از افراد شغل ایجاد می کند.

اما این واقعیت را تغییر نمی دهد که یک سوم این شرکت معدنی الماس متعلق به دولت روسیه است، واقعیتی که آلروسا دیگر نمی تواند از آن فاصله بگیرد.

بیتس گفت: «مردم واقعاً به آلروسا به عنوان یک کسب و کار مانند چیزی متمایز از دولت روسیه نگاه می کردند. و در نگاهی به گذشته، شاید این یک اشتباه بود زیرا یک سوم آن متعلق به دولت روسیه است.»

نمی خواهم این سرمقاله را بدون پرداختن به موضوعی غیرمرتبط با روسیه که در حین فکر کردن به سؤال «مسئولانه» به ذهنم خطور کرده است پایان دهم.

در پاییز 2020، ژان سباستین ژاک، مدیرعامل «ریوتینتو»، پس از منفجر کردن غارهای ماقبل تاریخ در غرب استرالیا که برای دو گروه بومیان استرالیایی مقدس بودند، استعفا داد. این غارها از نظر باستان‌شناسی دارای نشانه‌هایی از سکونت انسان در 45000 سال پیش بود.

اگرچه این خبر به طور خاص مربوط به عملیات استخراج الماس ریوتینتو نبود - این بخش سنگ آهن این شرکت بود که غارها را ویران کرد - داستان به اندازه کافی برای ما مهم بود که بتوانیم آن را پوشش دهیم. در غیر این صورت در صنعت توجه کمی به آن جلب می شد.

ریوتینتو اخیراً بار دیگر در خبرها بود، این بار برای گزارشی که توسط یک کارگروه داخلی تهیه شده بود که به نقل از مدیر عامل فعلی یاکوب استاشولم، فرهنگ «عمیقاً آزاردهنده» را فاش می کرد که در آن زنان مورد آزار جنسی قرار می گیرند و برای ترفیع جا می مانند، کارکنانی در استرالیا که خود را بومی یا جزیره نشین تنگه تورس معرفی می کنند نژادپرستی را تجربه می کنند و دگرباشان جنسی نیز مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

ریوتینتو، مانند آلروسا، تا آنجایی که من می توانم بگویم، یک بازیگر محترم در صنعت و یکی از اعضای تایید شده شورای جواهرات مسئولانه است. یک بار دیگر این سوال را مطرح می کنم که وقتی می گوییم مسئولانه، منظورمان چیست؟

آیا رفتار تا زمانی «مسئولانه» تلقی می‌شود که آنقدر آشکار - مانند تهاجم گسترده و بدون تحریک به کشوری دیگر – نباشد که نمی‌توانیم به سمت دیگری نگاه کنیم؟ اگرچه، جای تعجب نیست، بسیاری به این کار ادامه می‌دهند.

آیا تنها در صورتی مایل به انجام اقدامات «مسئولانه» هستیم که به نتیجه نهایی آسیب نرساند یا کسب و کار را بیش از حد پیچیده نکند؟

آیا تنها زمانی که مصرف کنندگان در مورد یک موقعیت خاص سؤال می کنند، یا زمانی که فکر می کنیم ممکن است «در مورد آن باخبر شوند» نگران «مسئول بودن» هستیم؟

خط «مسئول بودن» را کجا ترسیم کنیم؟

آلروسا در بیانیه ای گفته عضویت خود را در شورای جواهرات مسئولانه را به دلیل «واقعیت های بی سابقه فعلی» به حالت تعلیق در می آورد، در حالی که متذکر شد که به حفظ استانداردهای بالای رفتار تجاری و اخلاقی مسئولانه خود ادامه خواهد داد و به طور کامل از ماموریت RJC پشتیبانی می کند.

تحولات جاری در اوکراین به کنار، این بحران سؤالات زیادی را ایجاد می کند که صنعت جواهرات باید با آن مواجه شود. این سوالات از همان چیزی که من در اینجا مطرح کردم، آغاز می شود.

منبع: nationaljeweler.com

برچسب:

ترند

پیشنهاد ویژه

شورای جواهرات

شورای جواهرات مسئولانه

صنعت جواهر

نشنال جولر

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت