راز موفقیت صنعت طلا در ترکیه چیست؟
محسن حدودی تولیدکننده طلا، مشارکت آکادمیک با ایتالیا و تولید طلا در شهرک های تخصصی را مهمترین عوامل موفقیت صنعت طلاوجواهر در ترکیه می داند.
امیر کشانی(سردبیر)
1401/02/20 | 00:02
محسن حدودی، تولیدکننده طلا و جواهر در تهران به گلدنیوز؛ گفت: بزرگترین چالش تولیدکنندگان طلا فضای بسته کاری و محدود شدن به بازار ایران است.
این تولیدکننده ادامه داد: من به عنوان تولیدکننده با واردات کالاهای خارجی مشکلی ندارم. تولیدکننده باید کالای با کیفیت و قابل رقابت تولید کند و مصرف کننده حق دارد که بهترین کالا و باکیفیت ترین کالا را مصرف کند. ما حق نداریم مصرف کننده را از حق طبیعی خود به بهانه حمایت از تولید داخل، محروم کنیم.
از طرف دیگر باید به این مسئله هم توجه کنیم که منافع یک عده اجازه نمی دهد که تولید رشد کند. لذا شعار حمایت از تولید هر سال در حد یک شعار باقی می ماند چراکه با منافع عده ای خاص در تضاد است.
فضای بسته و ممنوعیت واردات به نفع قاچاقچیان است تا تولیدکنندگان، همانطور که تحریم برای عده زیادی سود دارد.
حدودی از سال 77 وارد صنعت طلاوجواهر شده است و تا قبل از آن در صنعت قالب سازی صنعتی مشغول فعالیت بوده است به گفته حدودی همین پیش زمینه صنعتی باعث شد که سریعتر بتواند در صنعت طلا رشد کند.
حدودی با گلایه از نبود فضای آکادمیک در صنف طلا گفت: هرچند که در حال حاضر این فضا بهتر شده است اما هنوز هم زیرساخت های آکادمیک و علمی در صنعت طلا وجود ندارد.
این تولیدکننده ادامه داد: برای رشد فضای آکادمیک در صنعت طلا باید ارتباطات آموزشی با کشورهای پیش رو در این صنعت وجود داشته باشد. ما باید از کشورهای اروپایی برای تدریس در ایران دعوت کنیم.
حدودی با انتقاد از آموزشگاه های طلاوجواهر گفت: متاسفانه بیشتر این آموزشگاه ها دغدغه کار تجاری دارند نه دغدغه تربیت نیروی انسانی ماهر برای کارگاه های صنعتی. جالب است بدانید که ترکیه از تقویت بخش آکادمیک و مشارکت با ایتالیا در بخش آموزش توانست صنعت طلای خود را ارتقاء بدهد.
ایشان با بیان اینکه ترکیه در دهه 70 واردکننده طلا از ایران بود، در خصوص دلایل رشد صنعت طلاوجواهر ترکیه گفت: ترکیه از طریق مشارکت آکادمیک با ایتالیا ابتدا اطلاعات و سپس تجهیزات صنعت طلای خود را به روز کرد. درواقع کشور ترکیه بخش آکادمیک صنعت طلای ایتالیا را به عنوان شریک تجاری وارد کشور خود کردند.
به گفته حدودی کشور ترکیه در قدم بعدی، تولید کنندگان طلا را از بافت سنتی بازار خارج کرد و به شهرک های صنعتی طلاوجواهر منتقل کرد.
در شهرک های طلاوجواهر ترکیه، تولیدکنندگان مکمل هم هستند و هر تولیدکننده ای با توجه به تخصص خود یک بخش از زنجیره تولید را برعهده دارد. در واقع تولیدکنندگان در شهرک طلا، همچون یک زنجیره منسجم، بین هم قطعات را تبادل کرده و محصول نهایی را به شکل CKD مونتاژ می کنند.
مصنوعات تولید شده در کارگاه محسن حدودی
این تولیدکننده طلا با انتقاد از بروکراسی اداری در بخش صادرات و واردات ایران گفت: کارمندان و مسئولان در گمرکات کشور تخصص لازم برای همراهی با تولیدکننده و صادرکننده را ندارند. ما برای تسهیل صادرات و واردات در کشور نیازمند گمرکات تخصصی هستیم با متولیانی که حداقل دانش و اطلاعات راجع به کالاهی تخصصی مثل طلاوجواهر را داشته باشند.
حدودی در خصوص ارزیابی نمایشگاه های طلاوجواهر در داخل کشور گفت: متاسفانه زمینه حضور غرفه داران خارجی و بازدیدکنندگان خارجی در نمایشگاه طلاوجواهر ایران فراهم نیست. خیلی از کشورها برای بازدیدکنندگان خارجی خود سوبسیدهایی را درنظر می گیرند تا باعث ترغیب بازدیدکنندگان از نمایشگاه شوند. متاسفانه در ایران نه تنها سوبسیدی وجود ندارد بلکه غرفه دار و بازدیدکنندگان خارجی باید هزینه های ارزی گزافی هم پرداخت کند.
این تولیدکننده طلا در پاسخ به این سوال که آیا موافق حضور تولیدکنندگان خارجی در نمایشگاه های داخلی هستید یا نه، گفت: قطعا حضور برندهای خارجی باعث رقابت وتبادل دانش خواهد شد. حضور تولیدکنندگان خارجی در نمایشگاه های داخلی مطالبه ما از برگزارکنندگان این نمایشگاه ها است.
ایشان با ذکر یک مثال ادامه داد: به عنوان نمونه شرکت های خودروساز در کشورهای شرق آسیا در یک فضای رقابتی واقعی با کشورهای اروپایی و آمریکا، توانستند رشد کنند و به موفقیت های روز افزون برسند. صنعت طلا و تمامی صنایع ما تا در یک محیط رقابتی واقعی قرار نگیرند، توسعه نخواهند یافت. حدودی تاکید کرد: تا زمانی که درهای تجارت جهانی به روی ما بسته باشد، پیشرفت نخواهیم کرد.
انتهای پیام/
ترند
صنعت طلا و جواهر
پیشنهاد ویژه
ترکیه
تولیدکننده طلا
نمایشگاه طلاوجواهر
طلاوجواهر
محسن حدوددی
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟
برترین مطالب
لیست قیمت
نظری ثبت نشده